Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb wel vaker gemerkt dat modelvliegers in de bergen op zwakke dagen moeite hebben met thermiek. Ze zijn zo gewend aan 'reuze bellen' en een 'wind motor' van heel erg veel 'kilowatt' dat ze zo'n zwakke dag niet kunnen uitnutten. Kwestie van 'wat je veel doet ben je goed in', en andersom.Dat of ze kunnen gewoon niet vliegen Johannes![]()
Ik ook. Dan draai je met een hele kleine Xplorer 4000 (heel ver weg) je rondjes in een bel. Gemiddelde stijghelling 30-40 graden. Magisch! Vooral ook omdat je er zo'n goed zicht op hebt.Ik heb dat laatst weer in de Vogesen gemerkt.
Inderdaad, de hogere vleugelbelasting werkt nadelig tijdens het cirkelen in een thermiekbel. Zelfs op grotere hoogte was het verschil aanzienlijk in stijgsnelheid tussen de “glasbakken” en mijn houtbouw zwevers.Daarbij komt dat "glasbakken" iha een hogere vleugelbelasting hebben en daardoor een hogere vliegsnelheid. Ook al is hun glijhoek duidelijk beter zal de daalanelheid niet minder zijn.
Door de hogere vliegsnelheid kunnen ze niet zo makkelijk kleine laag-bij-de-grondse-belletjes uitnutten. Als je dan laag zit heb je met zo'n model een probleem en is een licht model van voordeel.
Ook door veel met lichte modellen te vliegen krijg je (dus ook Johannes) meer gevoel voor lichte, kleine belletjes.
Het is wel weer een voordeel van de "glasbakken" dat, wanneer je nog wat hoger zit, met zo'n goede glijhoek een heel groot gebied kan afzoeken naar thermiek. Ik heb dat laatst weer in de Vogesen gemerkt.
Kiezen of hebben ...... dat de 'locals' voor vrij zware elektrokisten kiezen ...
Hé hé hééé.Gisteren was het weer erg lekker op de Maasvlakte!
Dit is ook wel een boeiend stuk tekst ...... maar wilde nu eens de tijd nemen om te kijken hoe hoog ik de Orca boven het strand kon krijgen.
Was inderdaad een super leuke dag en nogmaals een dank aan de leden van Cumulus in Winssen !Vandaag naar de IGG bijeenkomst bij MVC Cumulus geweest.
Een keer niet meevliegen maar gewoon kennismaken (zij komen in augustus naar Vught) en foto's maken.
Een mooie dag en mooie kisten, ook een leuk tijdverdrijf.
Ik heb de foto's maar hier neergezet.
Bekijk bijlage 250468