Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

De stoomkasten zijn nu helemaal klaar en alle montage gaatjes inclusief de schroefdraadjes zijn voorbereid in het cilinderblok(je) ...........;)

P3021807.JPG
P3021806.JPG
 
In het cilinderblok(je) 2 messing proppen gelijmd/geperst. Om dat het cilinderblok absolute maten heeft zoals aangegeven op de tekening kan ik nu in de onafhankelijke 4-klauw h.e.e.a. precies uit klokken op de hartmaten van de cilinders. Hierna uitboren en ruimen naar 10 mm. Als het goed is :D moet er dan een cilinderwandje overblijven van 1.3 mm ;)

P3041808.JPG
 
Maakt het hier verschil of je lijmt, perst of krimpt?

Ik denk het niet Ron. Voorop gesteld...............deze bewerking heb ik niet eerder gedaan (de uitdaging ;)) en het lijmen en persen kwam toevallig zo uit. Krimpen is wat makkelijker met grotere diameters. In mijn geval, in mijn "verzameling" heb ik geen frezen die echt geschikt zijn voor aluminium en heb met een universele 4-snijder van 12 mm de gaten in het cilinderblok(je) in de freeskolom geboord. Nadeel is dan dat het gefreesde aluminium regelmatig vast loopt/plakt in de gleuven voor afvoer van de 4-snijder en je regelmatig moet "lossen" met als gevolg dat je beschadigingen krijgt in het te boren gat en door dat lossen het gat iets groter maakt.........ongeveer 1/10-de mm. Het laatste stuk..........ongeveer 5 mm was wel precies op de maat. 1/10-de mm heb je ongeveer nodig voor een goede verlijming met 638. Ik heb hierna de messing proppen 3/100-ste mm groter gemaakt dan de 12 mm en de gaten ingesmeerd met 638. Hierna moest ik de proppen met overtuiging op het kleine aambeeld in het cilinderblok tikken. (vandaar geperst/gelijmd :))
 
Zet aluminium niet meer uit dan messing? Als dat zo is zal de messing bus samengeknepen worden bij opwarming en dan kan de zuiger misschien vast lopen. Of valt dit allemaal wel mee en ben ik een beetje aan het doom denken. :confused:
 
Zet aluminium niet meer uit dan messing? Als dat zo is zal de messing bus samengeknepen worden bij opwarming en dan kan de zuiger misschien vast lopen. Of valt dit allemaal wel mee en ben ik een beetje aan het doom denken. :confused:

Ik denk dat het allemaal wel mee valt. De zuiger diameter is maar 10 mm. Misschien enkele micron's met de stoom temperatuur. Ik denk dat je eerder last hebt/krijgt als de cilinder en zuiger heel erg verschillend zijn m.b.t. materiaal/uitzetting. De zuiger is/wordt ook messing en pas deze aan naar de H7 ruiming van de cilinders. In de zuigers komen een paar olie groefjes waar de olie zich in verzameld en de cilinders hebben hoon sporen van wp schuurpapier 600 waarin olie blijft hangen wat voor de afdichting zorgt.
 
Nadeel is dan dat het gefreesde aluminium regelmatig vast loopt/plakt in de gleuven voor afvoer van de 4-snijder en je regelmatig moet "lossen" met als gevolg dat je beschadigingen krijgt in het te boren gat en door dat lossen het gat iets groter maakt.

Aluminium lijkt een goed verspaanbaar materiaal, maar dit is het niet.
De gereedschappen vreten zich vast in het materiaal, zelfs bij gebruik van boorolie.
Alleen spiritus voorkomt het vreten van materiaal/vastlopen van gereedschap.
Zeker bij het tappen van kleine schroefdraden in aluminium is spiritus de enige oplossing tegen vastlopen van de tap.
Mijn nieuwe uit aluminium gemaakte basis deel is gemaakt met spiritus als snijvloeistof.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-18#post-3940215
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruikte ook een andere alcohol voor tappen (3 & 4mm), methanol (brandstof).

Methanol is een alcohol, met 1 koolstofatoom. Spiritus is ook een methanol, echter ongeschikt gemaakt voor inwendig gebruik.
Nu is spiritus met gelijkwaardige eigenschappen iets goedkoper en eenvoudiger te verkrijgen.
 
Laatst bewerkt:
Aluminium lijkt een goed verspaanbaar materiaal, maar dit is het niet.
De gereedschappen vreten zich vast in het materiaal, zelfs bij gebruik van boorolie.
Alleen spiritus voorkomt het vreten van materiaal/vastlopen van gereedschap.
Zeker bij het tappen van kleine schroefdraden in aluminium is spiritus de enige oplossing tegen vastlopen van de tap.
Mijn nieuwe uit aluminium gemaakte basis deel is gemaakt met spiritus als snijvloeistof.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-18#post-3940215

Ik ervaar met het tappen van schoefdraadjes M 2 , 2.5 en 3 mm geen enkel probleem (ook in alu:D) sinds ik deze tapjes gebruik ................https://knupfer.info/shop/index.php/deutsch/werkzeug-gewinde-fertigen/mit-spiralschliff/ed-20.html

In mijn geval ging het dan ook niet over schroefdraad tappen maar een gat boren van 12 mm in aluminium 7075 en heb me hierna aangepast aan de situatie die toen ontstond ;)
Met de juiste frees speciaal voor aluminium (meestal een 3-snijder met grotere banen voor afvoer van het materiaal) is er geen probleem van "vreten" maar ik had geen zin om voor maar 2 gaten zo'n frees aan te schaffen :D
 
Met de juiste frees speciaal voor aluminium (meestal een 3-snijder met grotere banen voor afvoer van het materiaal) is er geen probleem van "vreten" maar ik had geen zin om voor maar 2 gaten zo'n frees aan te schaffen :D

Met de goedkope 4 lippen frees 6 of 10 mm kon ik probleemloos met snijvloeistof "spiritus" alle bewerkingen uitvoeren.
Mijn verzoek, pak een 4 lippen frees en test dit uit op aluminium onder gebruikmaking van spiritus als snijvloeistof.
 
Van een oud stuk messing spanjolet gekregen van de buurman 2 stukken bewerkt met de vlakfrees. 1 stuk voor de kruishoofden en 1 stuk voor de drijfstangetjes waar ik een beginnetje mee heb gemaakt ;)

P3101812.JPG
 
Van een blok messing aangetroffen/gekocht op de stoombeurs in Veldhoven heb ik 2 blokjes gemaakt van 27x22x16 mm en hier van support/kruishoofdjes gefreubeld. Morgen de ruimtes frezen voor de drijfstangetjes en verder af werken ;)

P3281815.JPG
 
Als ik er zo naar kijk lijken die zuigertjes maar kleine "speledingetjes". Die kleine zuigertjes moeten wel al dat metaal heen en weer bewegen. Maar dit is niet meer dan een gevoel van mij.
 
Heen en weer bewegen van objecten kost verrassend weinig energie als er een krukas bij betrokken is: iedere acceleratie van het onderdeel (waarvoor energie benodigd is) wordt gevolgd door een even grote de-acceleratie, waarbij weer energie aan het systeem afgestaan wordt. Als het maar eenmaal in beweging is....

Probeer maar eens met je benen te "fietsen" zonder trappers (dus gewoon met de voetjes in de lucht) of op een hometrainer waarvan de rem helemaal op nul staat. Het verschil is groot.
 
Back
Top