Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Maakt het hier verschil of je lijmt, perst of krimpt?In het cilinderblok(je) 2 messing proppen gelijmd/geperst.
Maakt het hier verschil of je lijmt, perst of krimpt?
Zet aluminium niet meer uit dan messing? Als dat zo is zal de messing bus samengeknepen worden bij opwarming en dan kan de zuiger misschien vast lopen. Of valt dit allemaal wel mee en ben ik een beetje aan het doom denken.![]()
Nadeel is dan dat het gefreesde aluminium regelmatig vast loopt/plakt in de gleuven voor afvoer van de 4-snijder en je regelmatig moet "lossen" met als gevolg dat je beschadigingen krijgt in het te boren gat en door dat lossen het gat iets groter maakt.
Ik gebruikte ook een andere alcohol voor tappen (3 & 4mm), methanol (brandstof).Alleen spiritus voorkomt het vreten van materiaal/vastlopen van gereedschap.
Ik gebruikte ook een andere alcohol voor tappen (3 & 4mm), methanol (brandstof).
Aluminium lijkt een goed verspaanbaar materiaal, maar dit is het niet.
De gereedschappen vreten zich vast in het materiaal, zelfs bij gebruik van boorolie.
Alleen spiritus voorkomt het vreten van materiaal/vastlopen van gereedschap.
Zeker bij het tappen van kleine schroefdraden in aluminium is spiritus de enige oplossing tegen vastlopen van de tap.
Mijn nieuwe uit aluminium gemaakte basis deel is gemaakt met spiritus als snijvloeistof.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-18#post-3940215
Met de juiste frees speciaal voor aluminium (meestal een 3-snijder met grotere banen voor afvoer van het materiaal) is er geen probleem van "vreten" maar ik had geen zin om voor maar 2 gaten zo'n frees aan te schaffen![]()
Met de goedkope 4 lippen frees 6 of 10 mm kon ik probleemloos met snijvloeistof "spiritus" alle bewerkingen uitvoeren.
Mijn verzoek, pak een 4 lippen frees en test dit uit op aluminium onder gebruikmaking van spiritus als snijvloeistof.