me-163

Prop is afhankelijk van je motor, niet van het vliegtuig.

Niet mee eens.

nuancering;
Een model heeft een beperkte range geschikte props: benodigde stuwkracht en snelheids range
- probeer eens een 20" prop op een shocky
- probeer eens 3"x2 op een 2 meter schaal model

Een motor is geschikt voor een beperkte range props / voltage/ toerental / wattage
- probeer eens een 20" lat op een slowflyer motor rond te krijgen?
- Hoeveel oempf komt er nog van die zelfde slowflyer motor met een 3x2 tje?

Ik zou de bewering zelfs kunnen omdraaien, een prop is afhankelijk van je model (en het gewenste vlieggedrag)
en daar past dan weer bepaalde motor bij.

Bijvoorbeeld bij indoor shockies is de 8x4.3 prop de meest gebruikte en geschikste prop gebleken.

Voor een model moet dus binnen een range geschikte motoren
(wattage, kv) een geschikte propellor (trekkracht, snelheid) voor beiden worden gezocht.

Laatst bewerkt:
Je kunt ook alles pietje precies nemen he ;).

Wat ik bedoelde was dat er geen specifieke prop is voor de ME163, ik had de vraag zo opgevat. Uiteraard is de prop ook afhankelijk van het model maar ik mag aannemen dat dat basiskennis is die iedereen wel bezit. Diegene die een 20" prop op een shocky zet mag zich wel eens achter de oren gaan krabben.

Daar zit een poot van mijn bril..

Was wel een leuk experiment, motortje loeiheet!

Daar zit een poot van mijn bril..

Is toch handig, krabt uitermate lekker :).

Maar volgens mij begrijpen we elkaar dus prima.

En ik zie graag een filmpje van de shocky met 20" prop, kan erna gebbqd worden op de motor :)

Prop is afhankelijk van je motor, niet van het vliegtuig. Op de 2W20 hebben we een 4,75x4,75 speedprop zitten. Voor de ME163 niet kleiner als dat gaan (4,1x4,1 bv is al te klein), lees maar eens de buitenlandse forums erop na, niet genoeg lucht over de roeren om lekker te vliegen.

En 5mm up is inderdaad de neutraalstand. Heb zelf dat na de eerste vlucht wat terug getrimd tot 3,5mm, maar 5mm is een goed startpunt.

En die minimagnum is een toppertje, echter slecht zichtbaar in de lucht (de .50 size is dat al) en natuurlijk met alles erop en eraan duurder als de ME163. Weston maakt zonder meer mooi spul. Heb 2 brandstofmotors van ze, zijn beesten, beter als andere die ik heb.

109 euro voor de me163
102 euro voor de mini magnum

komt ongeveer he zelfde prijs uit met lipos motor bec enz

maar ja nu heb ik een mini magnum en een me163 lol :yes:

@simon, die magnum is veel te zwaar voor dat formaat, mijn Rapster is in diverse maten en de 2 kleinere zijn lichter en sneller dan die Magnum. Iedere pylonracer van vergelijkbaar formaat is lichter en sneller.

@simon, die magnum is veel te zwaar voor dat formaat, mijn Rapster is in diverse maten en de 2 kleinere zijn lichter en sneller dan die Magnum. Iedere pylonracer van vergelijkbaar formaat is lichter en sneller.

wordt door de zoon van allen greenfield ( weston uk )

met 2W 25 het 85amp perkins BEC en 5 cell 30C 2450 lipos

5x 5 apc gevlogen

vliegt prima

:yes:

Hi Jeroen,

Ik wil morgen voor het eerst met de me163 gaan vliegen, maar loop nu even klem met het zwaartepunt.

er staat 90-95 mm vanaf de leading edge van de vleugel. Nadeel is dat die leading edge nogal vreemd loopt. Heb jij gemeten vanaf waar de styro vleugel begint of vanaf waar de eerste millimeter op de GFK-romp naar buiten loopt richting de vleugel?

Hoor het graag even.

Thanks,

Marc

hoi Marc

heb hem gemeten vanaf het punt waar de vleugel begint , dus niet direkt aan de romp waar de aanzet van de vleugel begint.
Zwaartepunt heb ik op ongeveer 93mm aangehouden en niet meer verandert, was meteen goed !

Succes met de maiden !! grtz Jeroen

Ging niet helemaal goed; in mijn geval was de standaard 5mm up van de roeren als nulpunt iets teveel van het goede;

start is wat waggelend en best spannend; helaas na 1,5 minuut al trimmend had de regelaar een warmteprobleem en heb ik hem in een aardappelveld moeten landen; alles nog redelijk heel.

Heb (te laat maar goed) eea even aan de amp-meter gehangen en het apparaat trekt zo'n 80 amp. Dus eerst maar eens een zwaardere regelaar erin en volgende week weer een poging.

Marc

Dat is jammer om te horen Marc.

Die 5mm teveel komt me bekend voor, zoals eerder beschreven in dit draadje staat die nu op zo een 3/3,5mm up. Meer als voldoende en vliegt dan goed.

En de ME163 verzameld nogal wat warmte ja, daardoor ook mijn eerste regelaar de vernieling in gegaan. Heb er nu een 110A Himodel esc op (Rctechnics) die van de originele krimpkous ontdaan is voor betere warmteafvloeing. Ook gaten gedremeld voor en achter voor luchtstroom.

Vlieg jij toevallig ook met de 2w20? In dat geval zeker 3S aan te raden. Ja, veel mensen vliegen hem ook op 4S maar dan moet de regelaar heeeeeeeeel goed gekoeld zijn hetgeen bij de kraftei moeilijk is. Ik blijf hem voorlopig gewoon op 3S vliegen.

Succes met de reparaties (is een taai eitje dat ding) en de remaiden!

Raoul

full

Wat dachten jullie hiervan?

Ook van HET-rc.
Vliegt dit nog sneller? (niet dat de prop nog niet snel genoeg is maar toch) is dus duced.

maar de prop is natuurlijk wel zoals het hoort, alhoewel het misschien minder propjes kost.

Zit nog in dubio. Graag advies.

Bonkie.

Laatst bewerkt door een moderator:
Had ik ook gezien op de duitse fora Bonkie. Is een leuke afwisseling. Lijkt een beetje op de Lippisch p-20.

Of het ook sneller zal zijn betwijfel ik. Je regelaar zal iig wel koeler blijven ;).

Ennuh, bij de originele HET me163 zul je geen kapotte propjes hebben. Romp is dusdanig hoog dat de prop de grond niet eens raakt, ook niet bij de landing. Bij mij nog geen gesneuveld.

Mocht de mijne op een gegeven moment gaar zijn (wat die nog lang niet is, heeft pas 8 vluchten erop zitten) dan ga ik ook voor deze nieuwe versie, gewoon weer eens wat anders.

Groet Raoul

Ja,inderdaad ff op gegoogeld en lijkt er sprekend op. Ga denk ik voor de nieuwe en mijn maat voor de propversie kunnen we gaan raggen.

Bedankt voor je reactie.

Hip :-). Laat even weten hoe die bevalt. En post wat foto's in dit draadje als je wilt. Benieuwd hoe die nieuwe er van binnen uitziet.

Met de 'oude' zal je maat zeker geen bult vallen, is een super kist. Vliegt als op rails en gaat als een speer. Zoals gezegd in dit draadje de temperatuur binnenin in de gaten houden komt alles goed.

Bij zelf opgooien met een flinke hoek omhoog. Ik schiet hem af met een bungee, gaat super :-). Zoek maar eens op youtube naar 'me 163 bungee start' username 'raouldanmaar' .

groet vanuit de vakantie, nu snel offline voor de vriendin boos wordt ;-)

Nu ook als edf verkrijgbaar dus ! een prop is efficiënter als een fan.
Als je voor de max speed wil gaan kun je dus beter de propversie nemen.
Ook denk ik dat de propversie een mooier geluid maakt.
Inderdaad is het wel een voordeel dat bij de edf versie de regelaar een stuk handiger te koelen is.

grtz

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, dat wordt dus 2 propversies. Ik denk dat we naar aanleiding van de berichten hier voor de 110A regelaar moeten gaan met een 3S setup om de boel koel te houden. Voorwaarde is wel dat ik hem gewoon moet kunnen gooien. Lukt dat denken jullie?

Ik vloog vroeger een ME-163 schaalkistje met een 6,5 cc OS. Het probleem was altijd om het ding bij weinig wind te gooien en een wagentje was ook geen optie. Ik ben eens benieuwd of deze de snelheid van mijn oude kistje kan halen. :p

Wat ik me nog kan herinneren van mijn nitroversie is dat de start altijd lastig was maar eenmaal op snelheid vliegt dit ontwerp als op rails. Ik overweeg overigens wel om het richtingsroer los te snijden en van een servo te voorzien. Als het goed is dan zweeft dit ontwerp als een zwever (zo was tie oorspronkelijk ook gebouwd)
Grz. Bone

Laatst bewerkt:
Back