me-163

Ziet er goed uit Peet :). Vooral die grasstart is geniaal. Ga denk ik mijn eitje ook maar eens gooien, bungee niet nodig zo te zien en gemeld.

Hoe is de temperatuur van jou onderdelen? Nog extra koelgaten gemaakt of iets dergelijks? En welke esc heb je erin, ook de plush 80? Heb de mijne op low timing staan, misschien toch een andere timing (welke heb jij)?

En eens andere lipo's halen. heb de blauwe turnigy's. Toch maar eens de nanotechs halen, kan ookal schelen.

@R! Nou om eerlijk te zijn, ik heb het filmpje gemaakt, maar nog niet zelf gevlogen, gisteren was m'n kist nog niet helemaal af. Vandaag wel, maar ja, mist ... en mijn regelaar dlijkt het niet goed te doen. Is een Himodel GX125A met BEC, maar ik krijg hem niet goed ingeregeld met als gevolg dat de motor niet loopt... Morgen eens bellen met de leverancier hoe en wat, kan gebruikersfout zijn, en anders is het een defect. Het ding wordt behoorlijk warm (heet) tijdens de programmeer procedure, dat vind ik al verdacht...

Op het spec blad van de 2W20 staat:
6 poles
18 graden timing (middle)
16 kHz PWM

Over Nanotech hoor ik wisselende ervaringen, maar voor dit kistje heb ik er twee van 4S 2650 mAH 25-50C Dus ik kom er binnenkort wel achter.

Hey Peet,

Dat is een Himodelregelaar trekje. Heb de 75 en 120A versie gehad en die waren beide ruk. De 75 kwam al stuk al de 120 versie brande uit tijdens een vlucht op 3S. Die krengen komen er bij mij niet meer in!

Heb de regelaar op midden gezet alleen in het jammer dat Turnigy er niet bij zet hoeveel graden dat is. 18 klinkt namelijk er laag.

Weet je toevallig welke regelaar, prop, motor combi die mannen vlogen?

En Nanotech komen inderdaad wisselend uit de bus, maar bij mij op de club doen ze het prima, zullen zien dus. Goede lipo's zijn ook die van Dymond, lees de laatste FMT er maar eens op na.

Waren twee verschillende setups die je in het filmpje ziet:

2W20 3400 kV met 80A plush Turnigy, 4S 2650 mAH LiPo en 4.75x4.75 APC prop
andere is:
Turnigy 2836 Brushless 450-Size Heli Motor 3700kv met 80A plush Turnigy, 4S 2350 mAH, 4.5x4.5 prop

Wat betreft snelheid ontliep het elkaar niet zo veel, de setup met 2W20 leek ietsje sneller te gaan, maar dan betaal je ook wat meer. Laatste setup is ook zeker het overwegen waard vanuit kosten oogpunt

Ennuh, d'r gaat ook nog een filmpje komen dat we met drie van deze kisten tegelijk vliegen, man dat zal me een echo van jankende motoren geven. Ja, elektro geluidsarm jaja whoehaa LOL.

Peet

Laatst bewerkt:
Geen idee, ik had hem bij RC Technics gekocht, maar die heeft ze ook niet meer zie ik. Even zoeken op het web...

Met die eerste setup vlieg ik dus Peet (2W20, 80A plush Turnigy, 3S 3000 mAh/4S 2650 mAh LiPo en 4.75x4.75 APC prop) plus dan een losse ubec. En bij mij wordt de boel op 4S bloedheet (wel tijdens 20-25 graden van de zomer veelal). Vandaar mijn vraag naar de motortiming van je clubmaat op de 2w20 met de Plush esc. Kan me niet voorstellen dat bij hem alles koel of redelijk koel blijft. Zo wel wil je me dan zijn precieze specs geven, zal veel helpen :).

En geluidsarm op electro is ook een grap. Vooral op 4S jankt dat ding als een dolle. geluid hoor je nog veeeeeel verder als mijn SpeedCobra met een Rossi .61 ;).

Vandaag dan eindelijk de eerste vlucht met m'n ME-163 kunnen maken. Op 4S, man gaat lekker hard! :cool:. Helaas was hij wel behoorlijk kietelig voor de wind, met name als je gaat zweven (maar ook wel weer logisch natuurlijk). Er stond vandaag ook een vrij strak windje. Uiteindelijk hem toch weer veilig aan de grond gekregen, altijd weer even spannend met een nieuwe kist. Kistje trok een beetje naar links met gas erop heb hem dus licht bij moeten trimmen. Accu niet helemaal leeg gevlogen, zit nog 30% in. Motor werd niet echt heet, regelaar voelde wel behoorlijk warm aan, maar niet echt heet. Zit nu een 110A Himodel regelaar in, en timing staat op auto.
Zal de volgende vlucht ook met iets minder uitslag op de ailerons vliegen.

Peet

Ja, op 4S zijn de standaard uitslagen ruim voldoende. Ik heb alleen neutraal positie op 4mm up gehouden, niet 5mm n.a.v. berichten op het forum. Na de vlucht van vandaag denk ik dat 3mm up als neutraal instelling ook wel voldoende moet zijn.
Succes morgen.

Crash

Nou, niet echt een succes. Kist dook meteen naar beneden en kwam hard op de grond terecht. gevolg; motor compleet uitgebroken en de romp op 5 plekken geknakt. Doet me terugdenken aan mijn grote ME-163 van een jaar of 15 geleden. Als tie vloog... maar om hem airborne te krijgen. Enfin, weer wat te hobby-en.

Nou kunnen we mekaar een hand geven. Ik heb er ook weer eens een crash uitgesleept vandaag. Het was weer te dom voor woorden. Na twee sucessvolle vluchten de laatste vlucht voor de landing iets te langzaam door het laaste bochtje, geen controle meer en daarna een vrij harde landing. Dus altijd een beetje gas houden door bochten laag bij de grond! Accuplaat uitgebroken en die heeft intern nogal wat schade aangericht, ik zal hier en daar een matje moeten soppen. Gelukkig zitten de vleugels er nog aan. Maar gebutst is die nu wel :( Nou ja, shit happens.
Maar bij de start ook op 4S zeker op 3/4 gas weg. De eerste start vandaag was ook een buts-en-go. Na het opgooien iets te weinig en te laat gas. Kist gaat richting grond, ketst af en heeft op dat moment net genoeg vermogen om door te gaan. Wel een leuk gezicht overigens.
Zal hem wel herstellen, ik denk ook even opschuren en overspuiten, want ook aaan de buitenkant zie ik nu wel wat plekjes en die kleur rood vind ik natuurlijk nergens...

Tja,

Dat is bij mij exact hetzelfde. Alles uitgebroken en scheuren in de romp. Ik zal dus ook moeten gaan soppen en spuiten. Nou was ik bij de bouw al van plan om het rood onder de orginele duitse camokleur te stoppen. Ik ga dat nu maar gelijk doen. Hieronder een plaatje van mijn oude ME;

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Jammer om te lezen mannen. De romp is inderdaad niet heel erg sterk spul.

Daarom start ik hem dus altijd met een bungee, weet je zeker dat ie geen 'lawn dart' wordt. Wel zo fijn.

En langzame bochten vindt geen een delta fijn, niet genoeg lucht over de roertjes om te reageren (vraag me niet hoe ik het weer).

Succes met de wederopbouw!

En langzame bochten vindt geen een delta fijn, niet genoeg lucht over de roertjes om te reageren (vraag me niet hoe ik het weer).

Succes met de wederopbouw!

Aha, een ervaringsdeskundige hoor ik ;)

Gewoon repareren en opnieuw beginnen, het leven van een modelbouwer/vlieger...

Ik beken schuld. Heb het zelf met mijn ACT me163 gehad. En dan is t plakken. Maar goed heet ook modelBOUW he ;-). En de fase van kisten zgan houden heb ik al afgesloten, kun je ze beter op de kast zetten ;-).

Back