me-163

Hoi Jeroen,

De boeventax, chips, daar even geen rekening mee gehouden nee. Want voor de prijs zelf ben je in het buitenland echt goedkoper uit nl (89 dollar). Heb diverse leveranciers al mails gestuurd voor de verzendkosten.

Maar RCTechnics heeft hem nu weer op voorraad inderdaad, was maandag nog niet zo, dus nieuwe levering gehad zo te zien. En nog steeds een redelijke prijs en de volgende dag/dag daarna in huis.

En van het opvullen van de servo's had ik gelezen ja. Hier staat ook nog een leuk bouwdraadje: HET ME-163 Prop Jet By TurboFanElectrics.com - RC Groups. Oftewel, "bouwen" is niet moeilijk. Alleen de cockpit verdiend wat aandacht en het netjes uitdremelen van de firewall.

Maar eens kijken waar ik hem ga halen, want dat hij er komt is zeker :). Ben al helemaal verslingerd aan mijn kleine ME163, en deze grote is echt mooi (je moet ervan houden ja), gaat snel en kost niet veel, prima dus :).

Groet Raoul

PS: Jim Fox heeft ook een mooie, zelfde ME163 in vol GFK, alleen de prijs is 2x zo hoog. Wel een mooi ding :)

Laatst bewerkt:
Hi Jeroen,

Nog even een korte vraag: waar heb jij die rode klittenband gekocht die de handstart wat gemakkelijker maakt?

mvg,

Marc

hoi Marc,

die rode klitteband had ik nog liggen, die zitten bij diverse modellen van multiplex om de accu mee vast te leggen.

grtz Jeroen

Ondertussen ook eentje binnengekregen afgelopen donderdag. Gister en vandaag 'gebouwd'. Nog alleen de canopy deksel vastkleven (dat donkere deel) en batterijtray erin, rest is klaar. Nu moeten de lipo's nog binnenkomen. Op zich een nette kit, alleen de pasvorm vleugel romp vind ik niet al te top. Aardig wat schuren en een dikke laag epoxy ertussen. Vlieg hem met dezelfde componenten als jij, alleen andere regelaar.

Zo, hij is ook klaar. Gisteren de laatste hand eraan gelegd.

Componenten:
HET 2W-20
Himodel opto 75A esc
HXT 13 grams metal gear servo's
Alu spinner
4,7x4,7 prop
4S 2650 30C lipo

In plaats van Velcro op de zijkant waar je hem vastpakt heb ik bij de Hema van die zelfplakkende bescherm-plak-dopjes gehaald. Goedkoop, ziet ze amper en grip is super. Zie ook de foto's.

Dit weekend maiden :).

Foto's:
DSC00247.jpg

DSC00250.jpg

DSC00251.jpg

DSC00252.jpg

DSC00254.jpg

DSC00255.jpg

PS: Jeroen, met hoeveel gas doe jij de start (op 4S)? Half of driekwart? Vol gas lijkt mij te veel van het goede.

Laatst bewerkt:
hoi Raoul,

Dat ziet er goed uit :thumbsup:
De start doe ik meestal met het gas ongeveer driekwart ,ook heb ik een paar mm up op een schakelaar gezet wat de start iets handiger maakt.
Het toestel heeft nogal de nijging om de eerste meters dat ie snelheid opbouwt wat naar beneden te duiken ,dus gooi ik hem liever met wat gas teveel en met een behoorlijke hoek naar boven de lucht in.
Eenmaal met twee handen aan de zender vliegt ie heerlijk , heel stabiel en geeft hij een geweldige sound !
Veel succes met de maiden ! ben benieuwd naar je ervaringen.
en mocht er een camera in de buurt zijn ..... filmpjes zijn we dol op :yes:

grtz Jeroen

Merci, driekwart het wordt ;-).

Dat duiken ken ik, heb ook een aantal brandstofspeedkisten. Veel toeren, kleine prop. Is ook altijd up geven bij de start en duiken en weer up.

Heb de uitslagen gewoon per de handleiding staan, met 2mm up voor de start op een switch, of is meer wenselijk?

Ben benieuwd naar de maiden. Zal filmen met de gsm dus verwacht niet teveel, zal eens vragen voor een filmcamera.

overall erg tevreden met de kit. Alleen de passing van de vleugel op de romp was minder (kan ook alleen mijn kitje zijn) en de beplanking waar de servo zit is wat dun, maar ook opgevuld met ply dus steviger nu. Verder was de bouw een eitje. De gevreesde canopy was simpel. Meeste werk was de gaten voor de motor boren, altijd zo een klusje dat in 1 keer goed moet zijn. Spannend.

laat weten hoe de maiden is :-)

Merci, driekwart het wordt ;-).

Dat duiken ken ik, heb ook een aantal brandstofspeedkisten. Veel toeren, kleine prop. Is ook altijd up geven bij de start en duiken en weer up.

Heb de uitslagen gewoon per de handleiding staan, met 2mm up voor de start op een switch, of is meer wenselijk?

nee 2 mm is wel voldoende ,heb je ook nog even de tijd voordat je de schakelaar terug zet.
de uitslagen heb ik verder volgens de manual aangehouden en naar een paar vluchtjes iets vergroot

grtz Jeroen

Prima :).

Maiden zelf ging goed. Kistje trok op 4S snel omhoog, geen last van doorzakken. Snelheid zat er goed in, manmanman. Ben ook grote snelheden gewend van de methanollers maar dat zijn grotere kisten. Dit is klein en snel uit het zicht ;).

Helaas tijdens de maiden de regelaar verloren door een defecte FET (was een 70A continu ESC). Gelukkig deed de bec van de esc het nog wel dus de kist zonder schade kunnen landen op het veld. Stevig bakje! Hulde.

Zit nu een nieuwe regelaar in (wederom Himodel Pro, dit maal 110A). Heb daarvan de dikke krimpkous eraf gehaald, vervangen voor hele dunne eigen krimpkous en de koelkop helemaal vrijgesneden zodat deze in direct contact met de lucht staat. Verder voor 2 koeldriehoekjes in de neus gedremeld en achter een koeluitgang in de staart gemaakt. Moet de boel koel houden in vlucht en dit akkefietje voorkomen.

Aankomend weekend remaiden (moest afgelopen weekend ook nog de FJ Ultra invliegen) :).

Had ik ookal gezien. Ook bij RcTechnics zijn ze nu €115 ipv de oorspronkelijke €99. Inflatie he.

Heb de mijne overigens bij bij Modellbau Peters (HET- RC ME-163 Komet (Kraftei)) gehaald. Daar is ie ook nu nog €99 en op voorraad. Verzendkosten naar NL zijn €6,90 :). Pakje was er binnen 5 dagen.

hoi raoul,

Jammer van de regelaar , gelukkig heb je de kist netjes aan de grond gekregen.
Ik heb ook al een paar koelgaatjes gedremeld aan de voor en achterkant.
Regelaar word nog steeds erg warm :confused:
ben benieuwd of je nieuwe zwaardere regelaar wel op een acceptabele temperatuur blijft.

Had ik ookal gezien. Ook bij RcTechnics zijn ze nu €115 ipv de oorspronkelijke €99. Inflatie he.

Heb de mijne overigens bij bij Modellbau Peters (HET- RC ME-163 Komet (Kraftei)) gehaald. Daar is ie ook nu nog €99 en op voorraad. Verzendkosten naar NL zijn €6,90 :). Pakje was er binnen 5 dagen.

ook daar nu 110 euro .... je zou er bijna in gaan beleggen !

Hey jeroen,

Achja, vind het vooral zonde van het geld. Regelaar kwam van RcTechnics en daar kosten ze toch meer als bij HobbyKing ;). Maarja, de 2W20 is ook eigenlijk bedoel voor 3S, dus stoken op 4S is eigenlijk ook vragen om een te hete motor en regelaar.

En netjes landen, tja, ahum, ons veld wordt momenteel afgegraven voor klei te winnen, dus hebben nog maar 50 meter breed over om te landen en dan moeten we ook nog eerst over een grote zandbult heen. Dus kist kwam aardig rap binnen en tegen de grond moeten drukken. Bewijs dat het een hele sterke kist is, 0,0 schade what so ever.

Heb een benchtest gedaan met de nieuwe regelaar. Op 3S bij 30 seconden WOT (klagende buren aan de deur, vriendin met de deegroller in de hand en konijn in de gordijnen) blijven de motor en regelaar allebei koel. Op 4S wordt de motor aardig heet, regelaar warm maar niet te warm volgens mij. Heb er vertrouwen in voor in de lucht.

Mocht het toch te heet blijven ga ik eens serieus over een externe BEC nadenken. Alleen geen zin om alles weer om te solderen ;). En de Himodel regelaar heeft een 5A switched BEC dus moet het kunnen redden op maar 2 servo's in theorie.

Dit weekend weg dus maandag ga ik hem remaidenen, ben benieuwd!

En voor die koelgaten, zoveel opties heb je ook niet. Heb dat rondje achterop uitgedremeld en voor 2 driehoekjes (1cm breed) gemaakt. Groter moet je volgens mij ook niet gaan bij die snelheid en de vorm van de kist, gaat de canopy ervandoor ;).

En Peters heeft idd ook snel de prijzen omhoog gedaan, sneaky bastards, maar begrijpelijk.

groet Raoul

Laatst bewerkt:
Heb een benchtest gedaan met de nieuwe regelaar. Op 3S bij 30 seconden WOT (klagende buren aan de deur, vriendin met de deegroller in de hand en konijn in de gordijnen) blijven de motor en regelaar allebei koel. .......

........Dit weekend weg dus maandag ga ik hem remaidenen, ben benieuwd!
:rolling:

Mooi te horen dat temperatuur weer onder controle lijkt :thumbsup: Vandaag kunnen vliegen?

Helaas, weg geweest met pasen. Dus het eitje mag nog wachten tot zondag. Dan eerst op 3s blijft de temp ok dan op 4s.

Hi wat van prop zit er op en hoeveel up in de elevons voor wegwerpen heb je zitten
\

hoi Marc,

Hij heeft inmiddels gevlogen op 4s en daarmee gaat de start inderdaad handiger !
Het toestel heeft nogal de neiging om de eerste meters behoorlijk richting de grond te duiken waardoor ik hem liever met een behoorlijke hoek naar boven werp.
Heb ook wat up in de zender gezet op een schakelaar voor de start.
De start is even spannend maar eenmaal in de lucht vliegt hij super !
hij gaat echt als de brandweer ! en het geluid is helemaal top !
succes met de bouw en maiden

grtz Jeroen

Prop is afhankelijk van je motor, niet van het vliegtuig. Op de 2W20 hebben we een 4,75x4,75 speedprop zitten. Voor de ME163 niet kleiner als dat gaan (4,1x4,1 bv is al te klein), lees maar eens de buitenlandse forums erop na, niet genoeg lucht over de roeren om lekker te vliegen.

En 5mm up is inderdaad de neutraalstand. Heb zelf dat na de eerste vlucht wat terug getrimd tot 3,5mm, maar 5mm is een goed startpunt.

En die minimagnum is een toppertje, echter slecht zichtbaar in de lucht (de .50 size is dat al) en natuurlijk met alles erop en eraan duurder als de ME163. Weston maakt zonder meer mooi spul. Heb 2 brandstofmotors van ze, zijn beesten, beter als andere die ik heb.

Back