Marutaka (Royal) P51D Mustang

Dank je Bas voor de waardevolle toevoeging.
In het verleden heb ik wel eens geglast, dit was puur ter sterkte. Daar overheen oracover, dat leverde een lichte en sterke constructie op.

Inderdaad, ik hoor van alle kanten dat het balsa sterk zuigt. Het balsa op de vleugel van de mustang is erg zacht, misschien wel iets te zacht. Zacht hout zuigt natuurlijk meer dan harder hout.

Ik heb eerst een testje gedaan met een proefstukje. Eerst haarlak, daarover het glas met de glitsa. Dat zag er prima uit en zat goed vast op het balsa. De glasmat kon ik niet verwijderen zonder het balsa kapot te trekken.

Wat mij enigzins verbaasde is dat er heel veel te vinden is hoe je een model kunt glassen. Wat je echter niet vind is hoe het verder af te werken. Ik hoor wel eens iets over spuitplamuur. Echter, dat is m.i. behoorlijk zwaar. Gipsplaatvuller van bravenboer is licht, ik heb het extra verdund met water, dan vult het goed de poriën. Geeft nauwelijks gewichtstoename. Hier overheen inderdaad primer. Dan de eindlaag. 1 aileron heeft reeds de eindlaag, ziet er redelijk uit.

Grt,

Arnoud.
 
Die primer moet dan eigenkijk de weefselstructuur vullen. En het schuren dat je de vezel net niet schuurt.
Die spanlak truck vernam ik weer van de eigenaar van Det Fliegerfarm die onlangs jammerlijk gestopt is.

Doordat je elektro vliegt, kan je volstaan met acrylaat lakken. Met methanolbrandstof is dat veel meer heissa en gedoe.

Als ik naar Motip autoprimers kijk zijn die redelijk vullend, klinken in na indrogen. Maar bevatten ook niet heel veel vulmateriaal.
Dus dikke prak spak is niet aan de orde.
Motip primers komen in wit en grijs. En ook dat gele kleurtje… bruin?

Watergedragen PU nooit mee gewerkt, behalve dan op mijn werkbank.
Maar met het water is het spaarzaam werken dus oppassen, vooral de eerste opzet waar je mee moet sealen, zeer dun opgezet, bijna droog zou je zeggen en onverdund, daarna kan je denk ik wild schilderen als een Karel Appel…
 
11 maanden geleden na de laatste post !?

Vorig jaar veel gevlogen en tussendoor een ARF Curare in elkaar gezet. (Dat kun je echt geen bouwen noemen)
De Mustang heeft hierdoor wat vertraging opgelopen.

De afwerking is veel meer werk dan ik van tevoren had voorzien.
Het glassen ging uiteindelijk goed, dat kwam netjes op het model.
Echter, waar ga je de glasmat mee vullen ? De een zegt primer de ander zegt (mes)plamuur.
Ik heb veel gezocht op internet. Echter, een 'recept' voor een gladde en lichte afwerking heb ik niet gevonden.

Het meeste heb ik inmiddels geprobeert. Eerst primer, maar dan heb je heel veel primer nodig om de glasmat te 'vullen. (En wordt het (te) zwaar)
Daarna spuitplamuur'geprobeert, dat gaat goed. Echter er bleven her en der toch 'kale' stukken over waardoor de glasmat weer zichtbaar was. (Is van dichtbij heel lelijk)
Plaatselijk heb ik de 'kale stukken met lichte plamuur dichtgezet, heel veel schuren en daarna spuiten.
Dat geeft een mooi gladde afwerking.

De vleugel is inmiddels geheel gespoten, ben de retracts en servo's aan het inbouwen :

upload_2025-1-3_20-45-49.png


De romp heeft reeds de witte basiskleur waar nodig :

upload_2025-1-3_20-46-44.png


In een ver verleden heb ik modellen afgewerkt met tissue en spanlak. Buiten dat dit veel sneller gaat heeft dit weinig nabewerking nodig.
Als ik alles van tevoren had geweten had ik daar voor gekozen. ;)

De verwachting is dat de kist dit jaar wel vliegt. (Duurt al veel te lang :confused:)

Grt,

Arnoud.
 

Bijlagen

  • upload_2025-1-3_20-45-17.png
    upload_2025-1-3_20-45-17.png
    1,3 MB · Weergaven: 46
Wat voor glasweefsel had je dat je veel moest plamuren? Mijn ervaring met 25 en 50 g is dat dat behoorlijk glad afwerkt, maar misschien ligt jouw afwerkingsstandaard een stuk hoger ;-)
 
Wat voor glasweefsel had je dat je veel moest plamuren? Mijn ervaring met 25 en 50 g is dat dat behoorlijk glad afwerkt, maar misschien ligt jouw afwerkingsstandaard een stuk hoger ;-)

Ik heb 25 grams glasmat van Hobbyin gebruikt. Opgebracht met G4 en daarna nog een dunne laag G4. Daarna schuren. Tijdens spuiten zag je op veel plekken nog de structuur van de glasmat. Mogelijk moet de G4 dikker worden opgebracht. Dat heb ik echter heel bewust niet gedaan ivm het gewicht. Uiteindelijk bijna alle verf weer weggeschuurd en een dunne laag spuitplamuur opgebracht. Dat weer geschuurd en daarna gespoten.

Het is in orde gekomen. De romp is inmiddels ook helemaal gespoten. (Zal binnenkort wat foto's posten)
Rest nog de hoogteroeren en de oliecooler spuiten.

Daarna geheel in de 2k blanke lak ter bescherming.
Dan afmonteren en alles goed afstellen.
(En mijn dochter even vragen om transporthoezen te maken)

Van het voorjaar/ begin zomer moet hij wel vliegen, het heeft al veel te lang geduurd.

Grt,

Arnoud.
 
Vanmiddag aardig vliegweer, even een Curare uitgelaten. Ging prima ondanks de windkracht 4-5. :)

Je hebt gelijk Aad, deze mustang wordt elektro. In een van de eerste posts heb ik hier wat over gezegd.
Het grote voordeel is dat er een schaalpropellor op kan, met een brandstofaandrijving lukt dat niet.

Grt,

Arnoud.
 
Na vele andere klussen weer tijd gevonden voor de Mustang.
De Mustang is eindelijk vliegklaar !

Het cg ligt goed, er hoeft gelukkig geen lood bij. :)
Alle roeruitslagen en zenderinstellingen gedaan. Triple rates ingesteld voor de roeruitslagen, zo kun je tijdens de vlucht wat zaken uitproberen.
Instelhoek van stabilo en vleugel / Motordomping en zijwaartstelling nogmaals gecontroleerd, alles ok.

Het totale gewicht is uitgekomen op 4295 gram inclusief de lipo. :(
Toch behoorlijk zwaarder dan ik had gepland, met name de afwerking is veel zwaarder geworden.

Een schrale troost, de Topflite 60 ARF Mustang weegt tussen de 3970 en 4540 gram, deze is voorzien van oracover. Daarvan uitgaande is het gewicht redelijk OK.

Het is best een aardig model geworden :

1746386918390.png


1746397030485.png


De onderkant van de vleugel geheel vlak als de wielen ín’ zijn :

1746397068700.png


Meer dan genoeg ruimte in de romp :

1746397104995.png

Er moeten nog wat schaaldetails op. (o.a. antennes boven en onder de romp, schaalpropellor, etc.)

Echter, binnenkort eerst maar eens kijken hoe deze Mustang vliegt.

Grt,

Arnoud.
 
Laatst bewerkt:
Heel fraai geworden Arnoud, prachtige Mustang :thumbsup:
Succes met de maiden flight en happy landings!

Groeten, Ramses
 
Dank je Ramses ! :yes:

Vandaag de maiden flight van de Mustang.
Niet een heel groot succes.
Direct na de start bleek het hoogteroer heel gevoelig, ondanks dat de kleine uitslagen geselecteerd stonden. Ook vertoonde het model een pompend gedrag. Met wat trimmen was dat iets weg te krijgen.
Echter, het hiepergevoelige hoogteroer bleef.

Het zwaartepunt ligt overduidelijk te ver naar achteren. Volgens tekening zou het goed moeten zijn. Van tevoren had ik het zwaartepunt berekend, ook daar bleek uit dat het vrij ver naar achteren lag volgens de tekening.
Ik dacht....laten we toch de tekening maar aanhouden.
Dat klopt dus niet...:(

Gelukkig veilig en zonder schade geland.
Het motorvermogen lijkt ruim voldoende, dat is ook het goede nieuws.

Nu het zwaartepunt naar voren brengen, dan zal het vast veel beter vliegen.

1000004470.jpg


Grt,

Arnoud.
 
Back
Top