Na de vakantie, diverse klussen thuis en natuurlijk vliegen een aantal weken terug weer verder met de bouw van de Mustang. (Alleen als het geen vliegweer is
)
Tijdens de vakantie in een modelbouwwinkel in Insbruck mooi en heel licht balsa gevonden. Tevens een goed passende spinner.
De vleugels zijn inmiddels ingedekt, eerst 1 kant waarbij de vleugel op de nokjes steunt.
Dat ging OK :
Vervolgens de andere zijde.
Waar ik al twijfels had gebeurde helaas. De achterlijst had ik ondersteunt met een houten lat. Deze bleek echter niet voldoende sterk, de achterlijst was zo krom als een banaan.
De hele handel los ter hoogte van de achterlijst en opnieuw lijmen met een aluminium profiel :
Met schuim ingedekte vleugels kan dit nooit ontstaan omdat je die perst tussen de schuimmallen.
Een schuim ingedekte vleugel is ook niet zwaarder dan een ribbenvleugel. (Mits goed gebouwd)
Volgende keer weer een schuim ingedekte vleugel. (Is ook veel minder werk dan een ribbenvleugel)
Uiteindelijk zijn er echter 2 goede en rechte vleugelhelften ontstaan. Gecontroleerd met de instelhoekmeter, ze zijn geheel recht. Echter, nog niet tegen elkaar gelijmd.
Eerst de wieldeuren maken en goed afstellen. Vleugeltips maken en monteren. Daarna de vleugels samenvoegen.
Tevens begonnen met de romp.
Motorspant monteren conform een F3A model.
Motor incl spant monteren in de romp zonder lijm. Prop en Spinnner uitlijnen met het voorste spant van de romp. (Let op dat er een kleine spleet (ca. 1 mm) tussen de spinner en romp moet zijn) Motorspant fixeren en verlijmen.
Als de lijm droog is zit de motor exakt op de juiste plek met de juiste zijwaartsstelling en domping.
Voorlopig de romp, nog een hoop te doen :
Er zit een lange accuplaat in, als de kist klaar is kan er met de accu worden geschoven om het zwp op de juiste plaats te krijgen. (Ik heb een hele grote hekel aan lood. (dood gewicht)
Binnenkort meer.
Grt,
Arnoud.

Tijdens de vakantie in een modelbouwwinkel in Insbruck mooi en heel licht balsa gevonden. Tevens een goed passende spinner.
De vleugels zijn inmiddels ingedekt, eerst 1 kant waarbij de vleugel op de nokjes steunt.
Dat ging OK :
Vervolgens de andere zijde.
Waar ik al twijfels had gebeurde helaas. De achterlijst had ik ondersteunt met een houten lat. Deze bleek echter niet voldoende sterk, de achterlijst was zo krom als een banaan.
De hele handel los ter hoogte van de achterlijst en opnieuw lijmen met een aluminium profiel :
Met schuim ingedekte vleugels kan dit nooit ontstaan omdat je die perst tussen de schuimmallen.
Een schuim ingedekte vleugel is ook niet zwaarder dan een ribbenvleugel. (Mits goed gebouwd)
Volgende keer weer een schuim ingedekte vleugel. (Is ook veel minder werk dan een ribbenvleugel)
Uiteindelijk zijn er echter 2 goede en rechte vleugelhelften ontstaan. Gecontroleerd met de instelhoekmeter, ze zijn geheel recht. Echter, nog niet tegen elkaar gelijmd.
Eerst de wieldeuren maken en goed afstellen. Vleugeltips maken en monteren. Daarna de vleugels samenvoegen.
Tevens begonnen met de romp.
Motorspant monteren conform een F3A model.
Motor incl spant monteren in de romp zonder lijm. Prop en Spinnner uitlijnen met het voorste spant van de romp. (Let op dat er een kleine spleet (ca. 1 mm) tussen de spinner en romp moet zijn) Motorspant fixeren en verlijmen.
Als de lijm droog is zit de motor exakt op de juiste plek met de juiste zijwaartsstelling en domping.
Voorlopig de romp, nog een hoop te doen :
Er zit een lange accuplaat in, als de kist klaar is kan er met de accu worden geschoven om het zwp op de juiste plaats te krijgen. (Ik heb een hele grote hekel aan lood. (dood gewicht)
Binnenkort meer.
Grt,
Arnoud.