Marutaka (Royal) P51D Mustang

Na de vakantie, diverse klussen thuis en natuurlijk vliegen een aantal weken terug weer verder met de bouw van de Mustang. (Alleen als het geen vliegweer is ;))
Tijdens de vakantie in een modelbouwwinkel in Insbruck mooi en heel licht balsa gevonden. Tevens een goed passende spinner.

De vleugels zijn inmiddels ingedekt, eerst 1 kant waarbij de vleugel op de nokjes steunt.
Dat ging OK :

upload_2023-10-21_18-52-52.png


Vervolgens de andere zijde.
Waar ik al twijfels had gebeurde helaas. De achterlijst had ik ondersteunt met een houten lat. Deze bleek echter niet voldoende sterk, de achterlijst was zo krom als een banaan.
De hele handel los ter hoogte van de achterlijst en opnieuw lijmen met een aluminium profiel :

upload_2023-10-21_18-53-5.png



Met schuim ingedekte vleugels kan dit nooit ontstaan omdat je die perst tussen de schuimmallen.
Een schuim ingedekte vleugel is ook niet zwaarder dan een ribbenvleugel. (Mits goed gebouwd)
Volgende keer weer een schuim ingedekte vleugel. (Is ook veel minder werk dan een ribbenvleugel)

Uiteindelijk zijn er echter 2 goede en rechte vleugelhelften ontstaan. Gecontroleerd met de instelhoekmeter, ze zijn geheel recht. Echter, nog niet tegen elkaar gelijmd.
Eerst de wieldeuren maken en goed afstellen. Vleugeltips maken en monteren. Daarna de vleugels samenvoegen.

upload_2023-10-21_19-1-35.png


upload_2023-10-21_19-1-45.png


Tevens begonnen met de romp.


Motorspant monteren conform een F3A model.
Motor incl spant monteren in de romp zonder lijm. Prop en Spinnner uitlijnen met het voorste spant van de romp. (Let op dat er een kleine spleet (ca. 1 mm) tussen de spinner en romp moet zijn) Motorspant fixeren en verlijmen.

upload_2023-10-21_19-3-24.png


Als de lijm droog is zit de motor exakt op de juiste plek met de juiste zijwaartsstelling en domping.

Voorlopig de romp, nog een hoop te doen :

upload_2023-10-21_19-3-55.png


Er zit een lange accuplaat in, als de kist klaar is kan er met de accu worden geschoven om het zwp op de juiste plaats te krijgen. (Ik heb een hele grote hekel aan lood. (dood gewicht)

Binnenkort meer.

Grt,

Arnoud.
 

Bijlagen

  • upload_2023-10-21_18-54-15.png
    upload_2023-10-21_18-54-15.png
    479,9 KB · Weergaven: 107
.
Mooi werk Arnoud :thumbsup:

Een schuim ingedekte vleugel is ook niet zwaarder dan een ribbenvleugel. (Mits goed gebouwd)

Maar retracts inbouwen gaat volgens mij in een houtbouw vleugel dan weer eenvoudiger en sterker dan in een schuimvleugel?
Je moet in een schuimvleugel dan alsnog veel hout inbouwen voor de retracts wat de schuimvleugel netto weer zwaarder maakt lijkt mij.

Wellicht een idee om dit verslag te (laten) verplaatsen naar "Vliegende Schaalmodellen"?

Bouwze,
Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Retracts in een schuimvleugel kun je op een eenvoudige en lichte manier monteren. Het gewicht van een ingedekte schuimvleugel wordt bepaald door de hoeveelheid lijm die wordt gebruikt.
De meeste modelbouwers gebruiken veel te veel lijm, dan wordt het onderdeel loodzwaar.

Bij mijn Aurora (in de avatar) zijn de vleugels, het stabilo en het kielvlak van ingedekt schuim.
Het resultaat van de brandstofversie was 300 gram lichter dan het opgegeven gewicht op de tekening. (Volgens de tekening is alles opgebouwd uit ribben)
Meer informatie hierover kun je halen uit dit draadje : Retro F3A Modellen | Pagina 34 | ModelbouwForum.nl

Dit bouwverslag mag verplaatst worden naar schaalmodellen. (Van mij hoeft het echter niet)
De reden dat ik het hier neer heb gezet is omdat het een semi-schaal model wordt. (Alle kleine friemels blijven achterwege)
Een schaalbouwer zal het hier mogelijk niet mee eens zijn, vandaar mijn post in dit algemene gedeelte.

Grt,

Arnoud.
 
omdat het een semi-schaal model wordt. (Alle kleine friemels blijven achterwege)

Ik meende (kan er naast zitten) dat een model juist semi-schaal is omdat er met allemaal maten en oppervlakten gerommeld is, om een beter vliegend model te krijgen.

De kleine friemels zijn vaak helemaal niet zoveel moeite, maar brengen een model wel 'tot leven'. :)

Succes!

(Voorlopig ziet het er erg fraai uit! :thumbsup: )


jan.
 
De bouw van de Mustang gaat verder. (Al gaat het mij niet vlot genoeg)
Het bovendeel van de romp wordt voor het grootste deel afneembaar om makkelijk bij de motor, esc en lipo te kunnen komen : (Hiervoor zelf maar iets bedacht)

upload_2023-12-9_17-15-3.png


De onderkant wordt ook opgebouwd. (Geen massief balsa, dat is veel te zwaar)

upload_2023-12-9_17-16-9.png


Na het debacle met de vleugel, het stabilo, kielvlak en de roeren van schuim ingedekt met balsa (1,5 mm) gemaakt.
Dit gaat vlot, is 100% recht en licht van gewicht.
De stabilo servo's komen ,net als bij een F3A / RC1 model, in het stabilo, dit is licht in gewicht en geeft de minste speling.

upload_2023-12-9_17-19-25.png


upload_2023-12-9_17-20-8.png


De voor- en (dunne stabillo) achterlijst gelijmd met constructielijm :

upload_2023-12-9_17-20-56.png


Een voorlopige tussenstand :

upload_2023-12-9_17-21-42.png


Voorlopig een APC 16X12 prop. Deze ga ik waarschijnlijk gebruiken voor de eerste vluchten.
Daarna komt er een Ramoser 4 blads prop op.

upload_2023-12-9_17-22-25.png


Het landingsgestel met de wieldeuren : (Er komen ook nog wieldeuren op de wielstruts)

upload_2023-12-9_17-22-58.png


Het gewicht tot nu toe, geheel compleet berekend met servo's, motor, esc en accu is 3109 gram.
Hier komen nog wat balsa delen, cockpit, staartwiel en afwerking bij.
Ruim onder de 4 Kg gaat zeker lukken, daar ben ik bijzonder blij mee.

Rest nog een heleboel. (Zo'n (semi) schaalding bouwen is heel veel werk, een F3A / RC1 model bouw ik in de helft van de tijd)
De oliecooler bouwen en onder de vleugel maken. (Nog even kijken hoe dat handig kan met vervoer en demontage)
Fairings voor de romp / vleugel overgang.
Van de week komt de cockpit, dan kan ik dat deel van de romp ook afbouwen. Het cockpit interieur is reeds binnen.
Ook de servo's voor de wieldeuren en een sequencer besteld. Dan kan de landingsgestel sectie worden afgemaakt.

Begin volgend jaar hoop ik dat ik kan gaan glassen. Mogelijk van het voorjaar / zomer spuiten.....

We gaan het zien....

Grt,

Arnoud.
 
Ziet er (nu al) goed uit!

Succes met de fairings.

Spinner is wel heel spits!

Ook al is het een semi-schaal (jouw woorden), heb je al een origineel in geachten?


jan.
 
Ziet er (nu al) goed uit!

Succes met de fairings.

Spinner is wel heel spits!

Ook al is het een semi-schaal (jouw woorden), heb je al een origineel in geachten?


jan.

Een betere spinner kon ik helaas niet vinden en deze vond ik zelf wel mooi in 89 mm maat.

Kwa origineel ? Ja ik heb zeker iets in gedachten. Het wordt geen standaard warbird, daar zijn er al heel veel van op de diverse modelvliegvelden.

Klein tipje van de sluier.... Een reno air racer, die heden ten dage nog steeds vliegt. (De decals heb ik reeds van callie graphics)

Grt,

Arnoud.
 
Weer een stapje verder met de P51d.
Het landinggestel en de wieldeuren werkend gemaakt. (Moet nog wel veel aan worden afgesteld)


De oliecooler gemaakt, past op zijn plek.
Moet echter nog met een schroef worden vastgezet.

upload_2023-12-28_21-39-0.png


De oliecooler is "open" aan de voorzijde, op de tekening is dit "dicht" gemaakt.
Echter, "dicht" geeft veel extra weerstand. De "open" toestand die ik nu heb gecreerd geeft een luchtflow die aan de achterzijde weer wegstroomt.

De fairings zijn ook gemaakt. (Moeten nog wel verder worden geschuurd en afgewerkt)
De cockpit is ook reeds binnen en pasgemaakt op de romp, net als de cockpit interieur delen. (Moet ook nog verder afgewerkt worden)

upload_2023-12-28_21-43-43.png


Rest er nog heel wat....
De ruwbouw geheel verder afwerken.
Intrekbaar staartwiel maken en inbouwen. Ik maak dit ook maar zelf, een passend elektrisch staartwiel heb ik (online) nog niet gevonden. Degene die ik vind zijn te groot of te klein.
Servo's (zijn besteld) inpassen. (Inbouw volgt na het spuiten)
Rudder aansturing maken.
En nog heel wat zaken die ik vergeten ben...

Grt,

Arnoud.
 
Laatst bewerkt:
.
Inderdaad mooi werk Arnoud!
Wordt een fraaie Marutaka Mustang :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
De servo’s zijn al een tijdje binnen.
Als test dit keer gekozen voor KST, Ik hoor er goede verhalen over.
De servo’s zien er netjes en degelijk uit. Tevens een goede nulpunt stelling.
We gaan het later verder zien tijdens het vliegen.

upload_2024-2-2_21-37-34.png


Tevens begonnen met glassen.
Dat gaf nogal wat tegenslag. Als eerste het balsa ingespoten met haarlak. (Is licht en sluit de porien wat af)
Hierna gestart met epoxy verdund met alcohol en glasmat. Het duurde erg lang voordat de epoxy wilde uitharden. Later bedacht ik me dat ik als verdunner 70% alcohol heb gebruikt, daar zit natuurlijk water in, dat was de reden van het moeilijke uitharden.

Vervolgens de epoxy verdund met spiritus (96% Alcohol was zelfs bij de apotheek niet verkrijgbaar). Dit ging ook niet lekker, na drogen ontstaan er veel droge plekken in de glasmat en lijkt de glasmat niet goed te plakken aan het balsa.

Hierna kontakt gehad met Ramses. Ramses gebruikt regelmatig Glitsa PT parketlak. Dat gaat prima en is heel makkelijk te verwerken.
Vervolgens nog een dun laagje Glitsa lak er extra overheen. Daarna de putjes dichtgestopt met gipsplaatvuller van bravenboer en primer aangebracht. Dat viel niet tegen.

upload_2024-2-2_21-37-54.png


upload_2024-2-2_21-38-17.png


upload_2024-2-2_21-38-36.png


Echter, Ramses had me al gewaarschuwd, bij de vleugel ging het mis. Door het water in de Glitsa lak trok een deel van de vleugelindekking krom. (balen)
Dit verwijderd en nieuw balsa aangebracht.

upload_2024-2-2_21-39-3.png


upload_2024-2-2_21-39-20.png



Uiteindelijk voor de vleugel G4 besteld. Dit werkt prima (net als de Glitsa).
De vleugelonderzijde is inmiddels geheel geglast.

In de romp zit reeds het intrekbaar staartwiel ingebouwd.
De staart wieldeuren moeten nog. Ga nog bedenken hoe ik deze werkend ga maken. (Met een servo ? Met een veersysteem ? / Ik ben er nog niet uit)

Grt,

Arnoud.
 

Bijlagen

  • upload_2024-2-2_21-37-15.png
    upload_2024-2-2_21-37-15.png
    675,3 KB · Weergaven: 69
Laatst bewerkt:
Beetje een tegenslag dus.
Mijn ervaring met glassen is dat een bijna waterdunne lamineer epoxy een vereiste is.

Glassen met een 25 grams weefsel is dun aan te brengen.
Je kunt de balsa ook dichten met AeroNaut Porenfuller op spanlakbasis. Daarover kan dan epoxy worden gezet.

Echter! Spanlak en G4 beton primer ketsen. Dat wordt gum.

Het intrekken in balsa wordt altijd genoemd, maar is mijnsinziens zeer gering.
Een keer getest op mij geknotste Ugly Stik.
Hoe vast zit het nu werkelijk? Hartversterking van de twee vleugelhelften, als een mof voor verband.
Laminaat losgetrokken met vinyl folie en al…dat zat gefuseerd met het laminaat. Oracal.
Opvallend dat ik het zo lostrok zonder noemenswaardig balsa oppervlak mee te nemen. Balsa had amper iets opgenomen, en op het laminaat zat een dun foezelig laagje wat geen naam kon hebben.

Wel is het zaak, 1 laag goed gedekt te lamineren, daarna met primer het weefsel vlakken en schuren en kan daarop de eindafwerking. Het glas zal iets sterkte geven, masr je kan het beter zien als lakbepantsering. Het zal wel iets aan doorbuiging, sterkte opvangen, maar er zit meer sterkte in de constructie zelf dan in de top coat.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top