Marco's Bouwverslag van Kolderstok's Batavia

Jaja, ik ben nog steeds bezig hoor. Dus weer even een update.

Geen idee hoe deze dingen heten. Ik zou het een patrijspoort noemen, maar volgens mij is dat niet de juiste benaming.
Hoe dan ook, ze zitten er op :)
156.jpg

De kaapstander en luik op het bakdek. Tevens zijn ook alle ogen op het dek aangebracht.
157.jpg

De kraan- en penterbalken.
Die penterbalken was een beetje improviseren, want heb ik op de tekening en bouwbeschrijving niets over kunnen vinden, maar op basis van een foto zou het er ongeveer zo uit hebben gezien.
158.jpg

En alle railingen zitten er op.
159.jpg

160.jpg

Ik zou het een patrijspoort noemen

Mooi werk Marco, een prachtig schip wordt dit hoor, en die patrijspoorten van je, dat zijn volgens mij Kardinaalsmutsen ( bedoeld voor de doorvoer van touwwerk ),
Mocht ik ongelijk hebben, dan komt er waarschijnlijk vanzelf wel een correctie

die patrijspoorten van je, dat zijn volgens mij Kardinaalsmutsen

Gekke is dat ik bij het googlen naar "kardinaalsmuts" niets kon vinden. Ik was er al wel uit dat het in het engels een "hawse hole" of "cat hole" heet.
Maar uiteindelijk vind ik een interessante pdf over de Batavia waarin de term "kardinaalsmuts" wordt bevestigd :)

Zie pagina 33: https://advanderzee.files.wordpress.com/2012/05/batavia-rondleiding.pdf

Sowieso wel een interessant document die ik eigenlijk eerder had moeten hebben.

Zo, dat was weer lang geleden zie ik. Na de vorige update was het zomer en na onze vakantie heeft alles een beetje op een laag pitje gestaan. Moest met de knechten verder en heel leuk werk vond ik dat niet. Zeker als je zo'n dingetje vast hebt waarvan je niet kan zien wat de voor- of achterkant is o_O Maar goed, vele uren later is er dan toch iets uit gekomen waar ik dan toch nog wel tevreden over ben :)

161.jpg

162.jpg

163.jpg

164.jpg

165.jpg

166.jpg

Helaas waren mijn geschutpoortjes niet super strak, dus het was nog best een gepriegel om de kozijnen er netjes (en ongeveer allemaal even groot) in te fröbelen, maar ze zitten er in.
167.jpg

Er ontbrak nog wat voor de kruishouten.
168.jpg

En toen konden de kruishouten er op.
Wel gek dat als ik google op "kruishout" ik wat anders vind dan deze dingen.
169.jpg

Verder met de laatste dek ornamenten... de nagelbalken.
Heel even dacht ik dat ik te kort kwam, maar de missende korvijnagels zaten dus in het doosje van de zeilenset. Dankjewel voor de tip @*Hans* :D
170.jpg

171.jpg

172.jpg

173.jpg

Netjes die kozijnen.

Heb je de korvijnagels al vastgelijmd? Handiger is het om ze nog niet er in te zetten. Pas als je ze nodig hebt. Zo kan je het touwtje met de nagel samen vastzetten. Dat scheelt een heleboel gepriegel. ;)

Back