Mamoli's HMS Hunter

Dank voor het compliment Timber.

Toch besloten om kleuren aan te brengen. Ik denk toch dat het mooier is dan hout. De reden hiervoor is eigenlijk heel simpel, wanneer ik aan een schip van destijds denk, denk ik aan een geschilderd schip.
WP_20150101_013.jpg

Wit onderwaterschip, net niet helemaal wit, al lijkt dit op de foto wel zo. Ik heb dan ook wel rekening gehouden met het feit dat loodwit geen wit is.
WP_20150101_019.jpg

Het roer moet er ook nog op. Ik ben niet blij met het hout voor het roer, daarom vervang ik dit ook weer zoals ik dit met de kiel gedaan heb. Ik denk dat het toch mooier zal zijn al zien we er bijna niets van vanwege het wit wat er straks op komt.
Ik heb mijn twijfels over het beslag. Dit is tin. Of zoals ook wel genoemd, White Metall. Dat is eigenlijk een legering van meerdere metalen. Ze zien er op zich best mooi uit. Een beetje grof mag zeker wel.
Volgende keer meer.

Ben blij dat je het eens bent Rob....
Gelukkig weer een kleine update.
Hunter%20%2830%29.jpg

Luiken voor de boeg... toch twee luiken. Deze zitten dan wel dicht. Althans dat is wat de bouwhandleiding aangeeft. Ik houd deze net iets open. Het scharnier is uit de kit zelf wat ik heb aangepast. Er zat een aangegoten oog aan. Dat is er af gehaald en het scharnier is ingekort versmald en de nagels zijn minder grof. Denk dat wanneer dit mooi zwart is en het luik gelakt een goed resultaat oplevert wat wel dicht bij de werkelijkheid staat.
Hunter%20%2829%29.jpg

De man overboord trappen. Hier moesten er niet zo heel veel op. Toch vond ik het echt te weinig. Zeker na wat nazoeken zag ik dat deze toch een best eind doorloopt op Kotters. Wel moet er nog een stel ogen en touw bij waar je je aan vast kan houden. Dit is voor de volgende keer. Eerst alles weer netjes beitsen in de goede kleur.
Hunter%20%2831%29.jpg

Ankerkluisgaten zijn gemaakt. Deze moesten gewoon geboord worden. En ik heb deze toch voorzien van de versteviging. Binnenzijde is gezwart met inkt. Dit moet nog een keer om dit wat egaler te krijgen. De luiken geplaatst. Er moeten nog ogen aan en een touw. Maar moet nog even uitzoeken hoe dit loopt bij zo'n Kotter.
Kortom, een kleine update deze keer, maar toch in iedergeval weer iets. Ben namelijk ook nog met andere dingen bezig die ik ook leuk vind.
Gereedschap is ook onder mijn aandacht geweest. Zo heb ik het één en ander gerestaureerd en voorzien van handvatten en zelf gemaakt.
Een paar voorbeelden.
Center zoeker
relief-vijlen
Handvatten-vijlen
Etc, etc. Maar dat kun je verder op de website zien. :lol:
Wanneer je kritiek, commentaar of suggesties hebt... Laat het maar weten.

Relief vijlen.
Die ene zocht ik namelijk.derde foto links boven.
Maar dan met tandjes.:rolleyes:
Dus zoeken gereedschap voor speksteen:confused:

He, he, he,
Als je dit soort gereedschap zou willen hebben zou ik anders even bij Baptist kijken. Die heeft bijna alles voor houtbewerking en ook fijn houtbewerking. Die winkel zit in Arnhem op het terrein van de Arnhemse fijnhouthandel. Zeer veel mooi gereedschap....

Voordat ik de waterlijn maar eens aanpas, heb ik toch maar eerst het roer afgemaakt. Dan kan ik daar de waterlijn ook goed op aanbrengen.
WP_20150129_020.jpg

Het roer zoals ik deze gemaakt had. De scharnieren worden in de inhammen in het roer gelegd. De bouwhandleiding geeft vierkanten in zowel achtersteven als in het roer aan. Door de tekeningen die ik hiervoor heb laten zien is het makkelijk te zien dat er niet in de steven gezaagd is. Lijkt mij ook onlogisch met een schip van dit formaat. Ik heb de scharnieren uit elkaar gezaagd en later weer in elkaar gesoldeerd. Het is tin dus wel heel voorzichtig.
WP_20150130_002.jpg

Het roer komt natuurlijk ook aan de steven te hangen. Daar hoef ik de scharnieren niet uit elkaar te zagen maar juist iets bij te werken. Ik heb wel alle voorgegoten klinknagels er afgehaald. Dit zal later goed komen.
WP_20150130_003.jpg

En zoals het er nu uit ziet. Het roer kan bewegen en zal straks geschilderd en in de inkt gezet worden. Maar eerst zorgen voor klinknagels.
Wat ik mij nu afvraag is of hier ook een zekering aan zat voor het verliezen van het roer en zo ja. Hoe zit dit dan? Ik heb het web afgesurft, boeken nageslagen, maar ik kan het gewoon niet vinden... Iemand een idee?

Schildertijd.
WP_20150131_010.jpg

Een foto van dichtbij... Geeft wel heel veel weer zo... Gelukkig moet alles nog netjes strak bijgewerkt worden.... :shock:
WP_20150131_011.jpg

De kraanbalken aanbouw. Ik heb geen verbindingen gemaakt. Wel een gaatje met een rondhoutje door de kraanbalk heen. Deze word straks heel donker gemaakt en zie je niets meer van. Daarom even de moeite niet gedaan.
Het roer is ook verder klaar. Nog een beetje hier en daar afwerken en strak trekken dan en dan is deze klaar voor montage.
De helmstok is vervangen door een nieuwe van hout. Ik had toch wat moeite met het metalen gegoten onderdeel. De helmstok heeft wel de juiste verbinding en is straks dan ook zichtbaar vanaf de kopse kant van de roerkoning.
Iemand nog een idee hoe dit roer gezekerd is?

Dank je Robert. :p

Aardig wat kunnen doen vandaag.
De kraanbalken zijn geplaatst. De waterlijn is hoger. Het roer gemonteerd. Jammer dat de lak op is. Dus moet ik maar eens op pad binnenkort.
De algemene foto eerst.
WP_20150201_015.jpg

Goed te zien dat kraanbalken nog gelakt moet worden. Dit is nog kaal hout. Ook het donkere hout van het roer moet nog gelakt worden en natuurlijk de helmstok. Deze zijn wel met inkt behandeld, maar nog niet in de lak ter bescherming. Inkt alleen is best kwetsbaar.
WP_20150201_013.jpg

Het roer is geplaatst. En volgens mij ziet dit er toch aardig uit zo. Kan alleen nog steeds niets vinden over de zekering hiervan.... Zucht.... Laten we dus maar even en vinden hier vanzelf iets over.
WP_20150201_011.jpg

Omdat ik met het roer even niet verder kan, maar de volgende onderdelen erbij gepakt. De linkse onderdelen heeft Mamoli bedacht om de koekoek van te maken... Een blokje met opplak ramen. Ik denk niet dat dit het gaat worden bij mij en zal dus iets zelf maken.
De spiegel is best aardig. Deze is iets te bol en past dus niet. Het is gemaakt van white-metal en dus kan dit verwerkt worden. Eerst het gouden laagje er maar eens van af halen om het kale metaal te krijgen en dan de juiste kromming er in. Waarna het in de primer gespoten kan worden om in kleur geschilderd te worden. Ben nog even aan het denken welke kleur dit gaat worden.

@Germt,
Dat is goed mogelijk. Maar omdat het een kotter is kan het ook touw zijn. Dit is niet zo'n heel groot schip. Een ketting is dan duurder dan touw. En dan de ham vraag. Waar en hoe zit dat dan gezekerd. Gaat dit touw aan een oog of de romp in, of langs de romp op ergens naar toe? Vragen te over dus.
Maar goed. De spiegel is waar ik mee begonnen ben.
WP_20150202_001.jpg

Aller eerst kaal maken. Met een staalborstel schoongemaakt en de gietranden weg gevijld. De twee kleine zijgalerij delen zijn nog niet helemaal klaar. Daar moet nog het één en ander gevijld worden.
WP_20150202_002.jpg

Nadat alles schoon en goed is, in primer gespoten. De kleine onderdelen moeten overnieuw omdat ik daar een stukje van het gietraam vergeten ben weg te halen. :oops: Zie ik nu door het primer. Omdat het white-metal is, moet dit voor de primer wel goed ontvet worden. white-metal zweet als het ware. Aceton of alcohol 85% is het enige wat je kunt gebruiken.
WP_20150202_004.jpg

Dan kleur bekennen. De kleuren zijn fel door de belichting en omdat ze ook nog nat zijn. Natuurlijk is dit nu alleen de basis van de kleuren.

De spiegel is klaar... Nu nog in de blanke lak ter bescherming. En let op dat het plaatje 55mm breed is. En de letters iets groter dan 1mm.
De foto is dus ontzettend opgeblazen. :twisted:
WP_20150203_012.jpg

Top! Vooral die mannetjes aan hun blote ... met een zuidwester op.:o

Dank je Hans, ik zal de volgende keer keurig zijn en blurren... ;)

Als laatste vandaag...
De spiegel is gemonteerd, en de davids erboven. Alles geschilderd. En mag nu drogen. Een kleine sfeerfoto. Het instellen was wat lastig met het beschikbare licht.
WP_20150203_013.jpg

Back