M-auto wintercup 2008-2009

  • Topicstarter Topicstarter bacardiboy
  • Startdatum Startdatum
lijkt me een beetje vreemd als zij hem al hebben liggen, dan ligt hij eerder in de winkel dan dat de abonnees hem hebben, niet echt netjes. Dat is al een keer eerder gebeurt en daar waren Fred en Anita ook niet echt over te spreken.....

Ook bij ons in België ligt hij al in de winkel voor we ons abo-nummer in de bus hebben. ted's opmerking verbaast me een beetje. De mensen van m'n lokale dealer (MCM) vertelden me eens dat het nét de bedoeling was dat de nummers eerst bij hen zouden liggen. Misschien verstond ik het verkeerd.

Mij lijkt zo'n 1/14 wel leuk.
Maar een complete cup met een klasse waar nauwelijks mensen een wagen voor hebben. Die wagen gaat dus plots netjes veel verkocht worden :) ... maar anderzijds is dat misschien wel leuk omdat het een goeie leerwagen kan zijn natuurlijk. (Ik zie dit niet wit-zwart).
Wat mezelf betreft, als beginner zag ik met veel plezier die 1/12 wagens rondrazen vorig jaar en dat smaakt wel naar meer ... voor in de toekomst. Voorlopig denk ik echter nog veel te kunnen leren met m'n swiftje.
Besides, al dat geklooi met die banden-afdraaimachine... liever niet zeg ;)


Swift een handout-motor: Vind ik ergens jammer. Ik had er m'n lol in om m'n motor te vertroetelen en zo optimaal in te lopen. Dan was het ook plezant om er mee te rijden, wetende dat ik zeker kon zijn van m'n motortje.
Met een handout-versie gaat dat dus niet meer ... of mag je dan ter plekke nog wat aan je motor werken: laten ruime tijd inlopen ...
Ik verzorgde m'n motors ook altijd optimaal, probeerde met een comm-stick de comm netjes te houden doorheen de brush-opening ...
en dan krijg je de volgende heat plots een motor met zwarte randjes toegedeeld ... lijkt me allemaal niet ideaal en wat jammer
MAAR ... ik ga er van uit dat er een goede reden is om dit te doen en dat doet me wat schrikken.
Zijn er dan vermoedens van zwaar getunde motoren, voorbij de grens van het "legale" ... dat ze plots beslissen voor deze "handout-oplossing"??

Andere bemerking die ik in dit topic nog niet zoveel aan bod zag komen: de accu's.
We hebben in onze Belgische Tamiya-cup ook een discusie lopen ivm het reglement van volgend jaar.
Mijn standpunt hierin is dat een beginnende rijder veel handiger af is met een Lipo: qua onderhoud van accu én qua kostenplaatje. Daarom zou ik ook opteren om Lipo-accu's toe te laten ... zelfs in de swift. Zo'n 3200-Lipo (Hardcased natuurlijk!) past netjes in het M-03-chassis. (niet enkel van Orion, er zijn er ook andere)
Anderzijds brengt dat natuurlijk een verschil qua prestatie in vergelijking met een eenvoudig stickpack + een verschil in gewicht.
En men dient in het oog te houden dat er al stickpack-lipo's op de markt zijn. Als men beslist om geen Lipo's toe te laten zal men hier ook strikt moeten op controleren want zo'n stickpack-lipo ziet er op 1m afstand uit nét zoals een gewwon NiMH-stickpack (Heb er al eentje in mijn handen gehad).
Ik denk dat je beter af bent met het "vrij" laten, want als je restricties oplegt, heb je dikkere kans op gesjoemel.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal correct. M-auto wil toch een fun-faktor? Nou weet je, wij ook. Wat is nou fun aan het afdraaien van een collector, tig verschillende veren en borstels, powerdrops in gaatjes... hoe maak je het complex en duur. Het leukste is nog dat het allemaal mag t.o.v. echte "stock" niet. Controle kost te veel effort en geld. Deze benadering kost ons veel fun.

Posted via Mobile Device

grootste probleem is dat het bovenstaande inderdaad door een aantal mensen gedaan werd. Echter, de mensen die vooraan reden als Michael en Stefan deden dit niet.
Het is in 1:12 veel belangrijker dat de auto met de bandencombinatie goed werkt: de motor is minder belangrijk. Ook zijn er echt geen top accu's nodig en ook het laden met 10 amp oid is niet nodig. 1:12 rijden gaat over finesse, niets meer niets minder. Ik heb zelf alle wedstrijden met dezelfde motor gereden zonder afdraaien. Was ook niet nodig. Ik heb ook het hele seizoen met 2 bodies gereden: de HB RS Reynard en de Parma Zytek ( allebei de gewone en niet de LightWeight )

Belangrijk zijn de bandjes: als die niet werken of de combinatie werkt niet met de afstelling van de auto dan wordt het niets.
 
oef, wat een drukte weer op het forum voor aankomende seizoen
en dat terwijl de inschrijving nog niet eens geopent is

gaat lekker, we hebben er zin is, das wel een feit
helaas is het weer niet gelukt om 5 wedstrijden te houden ) waar ik een groot voorstander van ben) dat heeft allemaal te maken met ; banen, tijd en kosten .
toch erg jammer

maar dat mag zeker en zal ook zeker de pret niet drukken.
en nu maar hopen dat we een net , goed, sportief en zeer gezellig wintercup voor elkaar kunnen krijgen
aan ons zal het zeker niet liggen

ooh ja, zoals gezegd vorig seizoen, zal mijn uiterste best doen om niet zo "streng " te zijn. en mezelf wat losser porberen op te stellen
hoop ik :-)
 
ok dan Hugo. De fun zal er bij mij zeker weer zijn, rijden is toch bijzaak, haha.
Streng doch rechtvaardig is goed, dat weet je he ;)
 
das de juiste instelling Martijn.
de fun factor moet hoog blijven. tja, soms moet ik wat strenger zijn dan dat nodig is
om die fun factor en de rechtvaardigheid te behouden

Heb er zin in. nu maar afwachten hoeveel deelnemers er dit jaar zijn
 
@ mensen van M-auto:
Ik heb eens een voorstel doorgegeven om te rijden bij de club ERC in Anderlecht (Brussel, België) ... is men daar nog verder op doorgegaan?
 
eh......ik weet van niets
denk dat je dan Anita & Fred nog even moet mailen of bellen

ik ben maar een klein deel in het geheel
sorry man
 
mja, ik gaf dit al eerder door hoor, mondeling én via mail.
Effe mailbox gecheckt en bewuste mail gevonden (17 dec '07)
't Zal niets geworden zijn dan.
Jammer
 
Ook bij ons in België ligt hij al in de winkel voor we ons abo-nummer in de bus hebben. ted's opmerking verbaast me een beetje. De mensen van m'n lokale dealer (MCM) vertelden me eens dat het nét de bedoeling was dat de nummers eerst bij hen zouden liggen. Misschien verstond ik het verkeerd.

Mij lijkt zo'n 1/14 wel leuk.
Maar een complete cup met een klasse waar nauwelijks mensen een wagen voor hebben. Die wagen gaat dus plots netjes veel verkocht worden :) ... maar anderzijds is dat misschien wel leuk omdat het een goeie leerwagen kan zijn natuurlijk. (Ik zie dit niet wit-zwart).
Wat mezelf betreft, als beginner zag ik met veel plezier die 1/12 wagens rondrazen vorig jaar en dat smaakt wel naar meer ... voor in de toekomst. Voorlopig denk ik echter nog veel te kunnen leren met m'n swiftje.
Besides, al dat geklooi met die banden-afdraaimachine... liever niet zeg ;)


Swift een handout-motor: Vind ik ergens jammer. Ik had er m'n lol in om m'n motor te vertroetelen en zo optimaal in te lopen. Dan was het ook plezant om er mee te rijden, wetende dat ik zeker kon zijn van m'n motortje.
Met een handout-versie gaat dat dus niet meer ... of mag je dan ter plekke nog wat aan je motor werken: laten ruime tijd inlopen ...
Ik verzorgde m'n motors ook altijd optimaal, probeerde met een comm-stick de comm netjes te houden doorheen de brush-opening ...
en dan krijg je de volgende heat plots een motor met zwarte randjes toegedeeld ... lijkt me allemaal niet ideaal en wat jammer
MAAR ... ik ga er van uit dat er een goede reden is om dit te doen en dat doet me wat schrikken.
Zijn er dan vermoedens van zwaar getunde motoren, voorbij de grens van het "legale" ... dat ze plots beslissen voor deze "handout-oplossing"??

Andere bemerking die ik in dit topic nog niet zoveel aan bod zag komen: de accu's.
We hebben in onze Belgische Tamiya-cup ook een discusie lopen ivm het reglement van volgend jaar.
Mijn standpunt hierin is dat een beginnende rijder veel handiger af is met een Lipo: qua onderhoud van accu én qua kostenplaatje. Daarom zou ik ook opteren om Lipo-accu's toe te laten ... zelfs in de swift. Zo'n 3200-Lipo (Hardcased natuurlijk!) past netjes in het M-03-chassis. (niet enkel van Orion, er zijn er ook andere)
Anderzijds brengt dat natuurlijk een verschil qua prestatie in vergelijking met een eenvoudig stickpack + een verschil in gewicht.
En men dient in het oog te houden dat er al stickpack-lipo's op de markt zijn. Als men beslist om geen Lipo's toe te laten zal men hier ook strikt moeten op controleren want zo'n stickpack-lipo ziet er op 1m afstand uit nét zoals een gewwon NiMH-stickpack (Heb er al eentje in mijn handen gehad).
Ik denk dat je beter af bent met het "vrij" laten, want als je restricties oplegt, heb je dikkere kans op gesjoemel.

Volgens mij is het nog nooit een probleem geweest om je motor bij een wedstrijd in te laten lopen. Vorig jaar bij het NK deden we dat ook gewoon met de handout Element. Afhankelijk van de regels kan je hem inderdaad niet meer 'vertroetelen', maar volgens mij is dat nou juis het hele idee achter de 'handout motor'...... Er zijn mensen die niet weten hoe je de motor moet vertroetelen/kietelen en die rijden dan 'dus' achteraan.... Juist in de Swift klasse wil je een gelijke strijd want dat is toch wel de ultieme instapklasse.
 
Volgens mij is het nog nooit een probleem geweest om je motor bij een wedstrijd in te laten lopen. Vorig jaar bij het NK deden we dat ook gewoon met de handout Element. Afhankelijk van de regels kan je hem inderdaad niet meer 'vertroetelen', maar volgens mij is dat nou juis het hele idee achter de 'handout motor'...... Er zijn mensen die niet weten hoe je de motor moet vertroetelen/kietelen en die rijden dan 'dus' achteraan.... Juist in de Swift klasse wil je een gelijke strijd want dat is toch wel de ultieme instapklasse.

tja, ik ben er natuurlijk niet vies van dat een netjes-ingelopen motor ook sneller zou rijden maar eigenlijk is mijn hoofdbedoeling gewoon dat die motor soepel loopt zonder extra slijtage.
Voor zover ik weet gaat een goed ingelopen motor minder onderhoud vragen aan de comm. en heb je minder snel vonkjes en verbranden en dat is nu nét voor mij de bedoeling.
't Is dan wel zuur als je de ene wedstrijd die motor netjes behandeld hebt en je de volgende keer een mishandelde motor krijgt met zwarte sporen op de comm.
Of is het zo dat je telkens dezelfde motor krijgt en je die enkel moet terug afgeven om te verkomen dat je er thuis illegale truukjes mee gaat uithalen?
Want dat zou ik inderdaad een PRIMA idee vinden (dezelfde motor terugkrijgen offc. :) )
 
Het is even afwachten wat de regels gaan worden. Ben eigenlijk wel benieuwd wat de reden is om voor een Handout motor te kiezen in de Swift klasse.

Vond vorig jaar het verschil qua snelheid niet groot en had niet het idee dat mensen illegale dingen met hun motor deden.

Maar we zien wel wat het wordt. Als het maar weer zo gezellig is als vorig jaar :)
 
Inderdaad Pasqual, was leuk . Iederéén met gelijke motoren, het verschil lag enkel aan het rijden en afstellen wagen hé. Met versléten bandjes ging de mijne sneller dan met nieuwe. Zelfs laatste race bij Michael gewéést omdat ik ronddraaide met nieuwe. Dan maar oude opgestoken,zelfs géén lijntje méér te bespeuren na laatste finale. Véél succes beste rc collega's.
 
Dank je Meneer Ba.....

jij als brandstof rijder moet gewoon gezellie mee doen aankomende winter
lekker lol maken enzovoorts
 
Werd getipt tijdens het laatste KWC wedstrijd afgelopen weekend.
Wellicht dat er meer mensen van de KWC mee willen doen.

Review ziet er goed uit!

Ben benieuwd naar de kalender.
 
Mag de Mini cooper en Cooper s (allebei de nieuwe versie) nou ook meedoen?
Ik kan alleen maar dingen over de Swift vinden.
 
Het is de Swift klasse en vorig jaar mocht je alleen met de Swift body rijden en het M-03M chassis. Dus je moet ook de juiste tussenstuk in je chassis hebben zitten.

Wat dit jaar wordt toegestaan is nog even afwachten maar denk dat het niet zal wijzigen en dat je inderdaad een Swift Body nodig hebt en het juiste tussen stuk om er een M-03M van te kunnen maken.
 
Yep klopt,
dat zal niet veranderen. dus alleen de Swift zoals er vorig jaar mee werd gereden
geen MIni's. sorry.
alleen nu met handout motoren

ik heb wel de data's. maar een enkele staat nog niet 100% vast
dus nogmaals sorry folks, ik kan ze hier nog niet nee zetten
maar ben er van overtuigd dat als M-auto weer terug is van vakantie, dat ze alles Z.S.M. op het site zullen publiceren
gevolg: zal dan ook zeer snel hier te lezen zijn

Zou gaaf zijn als jij ook mee ging doen Wiebe
weet dat Bv Tjibbe, Sjaak en Wim ook mee doen dit jaar
gezellie !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
ok,Bedankt.

Dan zal ik eens gaan kijken of ik mee kan doen met de swift cup.
ik neem ook aan dat hier een prijs van geld aan zit? zoja kan iemand mij vertellen wat het ongeveer zal gaan kosten?
 
Back
Top