Luchtfoto´s

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
Tja wat Marco zegt klopt helemaal; vroeger kon je ook duidelijk het verschil zien tussen bv Agfa en Kodak kleurenfilm. (Ik gaf de voorkeur aan Agfa voor dia's en aan Kodak voor kleurnegatief...)
Met een beetje behoorlijke software kan je er bovendien nog een boel aan aanpassen als je daar behoefte aan hebt, maar ik vermoed dat zelfs bij een goedkope digitale camera het probleem minder in de kleurweergave zit dan in de scherpte van de lens.
De foto's van Kingpin iets terug in dit draadje zijn illustratief. Ik schat dat zijn camera onder de €80 heeft gekost...

BeNeLux RCAP en multikopter dag 2009

Alvast even een vooraankondiging. We zijn bezig om de derde BeNeLux RCAP en multikopter dag 2009 te organiseren. Na 2x Nederland is het nu de beurt aan Belgie. Zoals het er nu voor staat wordt het 25 April 2009 in de omgeving Antwerpen. Locaties liggen alle twee of drie vrij dicht bij snelwegen om aanrijdtijden te beperken.

We gaan er wel een beetje van uit dat er een verschuiving aan het plaatsvinden is naar gebruik van multikopters. Een of twee van de lokaties zijn niet direct geschikt voor beginnende vliegtuig-vliegers daar er vanuit een relatief beperkt ruimte gestart en geland zal moeten worden. Voor meer ervaren vliegers zal dit niet zo'n probleem zijn.

Net als voorgaande jaren zullen we niet al te vroeg beginnen (ws ergens rond 1100 uur verzamelen voor koffie met), tussen de lokaties in ergens lunchen (ieder op eigen kosten), ws na de tweede of laatste lokatie ergens voor het eind wat drinken, en niet te laat eindigen (ws rond 1600 uur), maar voor de echte die-hards die langer door willen gaan en dan nog eventueel ergens gaan eten --was afgelopen jaar niet het geval gezien het wat kille weer--, houden we wat ideeen achter de hand.

Van nogal wat mensen heb ik de email adressen nog van de afgelopen twee afleveringen. Die krijgen de komende weken allemaal een emailtje met weer een directe uitnodiging. Mocht je email adres veranderd zijn, of je het nog niet eerder hebben doorgegeven, en belangstelling hebben om mee te doen, stuur me dan even een mailtje met je gegevens.

multykopterae4.jpg

ff google ,en zie hier !:p

Goedemorgen,

Even een vraag. Wat is een multikopter en wat is de relatie met luchtfotografie?

Alex
Multicopter is een soort heli met meerdere rotors. Ik heb ze gezien tot 8 rotors, waarschijnlijk heeft er vast wel iemand een grotere gemaakt met meer rotors gemaakt ;) Ik heb ook alleen FP multicopters gezien, CP bestaat misschien ook wel, maar ik ken het niet.

Van zichzelf zijn ze vaak instabiel, met gyro's en juiste soft- en hardware worden het echter super stabiele platformen.
Die laatste eigenschap, in combinatie met verticaal op kunnen stijgen en landen, maakt een multicopter een uiterst geschikt voor luchtfotografie. Je stuurt 'm omhoog, laat 'm stil hangen op de plek vanwaar je luchtfoto's wilt maken en begint luchtfoto's te schieten :thumbsup:

Verbeter me als ik het mis heb, maar wat ik van multicopter piloten opgevangen heb, is dat het een stuk eenvoudiger vliegt dan een "normale" heli.

Vorig jaar ben ik op de RCAP dag geweest, voor mij de eerste keer, maar uit de reacties van de toen deelnemende vliegers blijkt dat er een verschuiving is naar de multicopters, deze hadden vorig jaar de vliegtuigen overigens al van de eerste plaats verdrongen.

Kijk eens in het topic van vorig jaar, hier heb ik heel wat plaatjes in gezet van multicopters. :cool:

Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad een apparaat met 3, 4, 6, 8, 12 of 16 motoren, met bij de even aantallen contraroterende propellorparen, de nodige electronica (bij de beste apparaten 3 gyros, 3 assen magnetometer, 3 assen accelerometer, luchtdruksensor, en GPS) en software, waardoor het apparaat als een helikopter kan vliegen zonder de complexe mechanica van een helikopter. Feitelijk is het puur elektronica met een simple frame. Zijn wel wat leveranciers van kant en klaar systemen voor luchtfotografie of video maar die zijn veelal wat prijzig (15000 Euro of meer). Verder veschillende leveranciers van onderdelen (UAVP, mikrokopter, tt-tronix big-quadro, x-3d [zoals afgebeeld in de vorige post], etc), waarbij met een boel studie, bij elkaar sprokkelen van de nodige andere onderdelen zoals geschikte motoren, de nodige huisvlijt, een flinke dosis geduld en een hoge frustratie tolerantie uiteindelijk een stabiel vliegend foto/video platform ontstaat. Langs die route ben je ergens tussen 600 en 2000 Euro kwijt om een apparaat in de lucht te krijgen. Zie ook de Multikopter build thread in het Aerial Photography forum in RCGroups.com: The ABCs of Radio Control - Aircraft, Boats, and Cars!, en de Multikopter photo thread waarin wat voorbeelden van fotos die met zulke apparaten gemaakt zijn. Er zijn ook aardige threads over verschillende andere multikopter (tricopter, quadrocopter, hexacopter, octocopter, etc) in Multirotor helis en in VTOLs.

Meeste van deze apparaten hebben met een lichte digitale camera (Pentax optio A40 of Casio Exilim bijv) een startgewicht van 1000-1400g (inclusief nuttige lading 200-300g), kunnen dan tot 10 minuten in de lucht blijven. De mijne zijn iets zwaarder (2 tot 3.5 kg met nuttige lading van naar schatting 400-800g).

Zelfde fotos kan je ook met vliegtuigjes of helikopters maken, maar die hebben zo hun eigen nadelen. Met vliegtuigjes: voldoende ruimte om te starten en landen, moeten terugcirkelen met een vliegtuigje, en niet in heel beperkte ruimtes kunnen opereren. Met helikopters: veer kostbaarder aanschaf en reparatie, onderhoudsgevoelig, inherent instabiel en daarom alleen met nogal wat extra investeringen te gebruiken voor fotos vanaf grotere hoogtes, en door de grote hoofdrotor nogal gevaarlijk bij mensen in de buurt.

Met mijn multikopter dek ik bij rustig weer het gebied tot ca 100 meter (even boven de generator van hoge windmolens). Daarboven blijft de EasyGlider eerste keus (groter, beter te zien, en als je zo hoog gaat kan je altijd wel een geschikt veld vinden om vanaf te werken).

Windgevoeligheid is vergelijkbaar of wat minder dan een heli (wat minder balloneren in vlagen, probeert zelf op stek te blijven door de electronica) maar daar zit wel een limiet op. Zondag bijv moest ik onder een hoek van ruim 30graden tegen de wind in hangen om niet weg te drijven. Maximum horizontale snelheid tot heden gemeten ligt ergens tussen 50 en 60 km per uur (meevliegend naast een auto).

Behalve luchtfotografie zijn er ook mensen die het gewoon leuk vinden om met de techniek er om heen te rommelen, bijv voor FPV vliegen of voor autonoom laten vliegen onder GPS besturing. Qua stuntvliegen kan je verder lang niet zo veel als met een heli met variabele rotorstand. Met kunst en vliegwerk (in de software) kan je er korte loopings mee doen en verder mee tollen, of leuke precisielandingen mee oefenen. Vlieggedrag schijnt wat dat aan gaat dicht bij dat van een coax heli te zitten.

Bedoeling van de dag is ervaringen uitwisselen, wat luchtfotos of FPV vluchten maken, of gewoon komen kennismaken. Als je wat aan luchtfotografie doet met een vliegtuig dan ben je natuurlijk van harte welkom. Als je nog niet veel vliegervaring hebt met landen in een wat beperktere ruimte (ca 50m vierkant tussen boven en een kasteeltje geloof ik op een plek), dan kan het wel zijn dat je op een (of twee) van de drie lokaties die we op het oog hebben, niet zo heel goed uit de voeten kunt. Maar dat heeft afgelopen jaren geloof ik niemand weerhouden om anders gewoon even aan te melden om te komen kijken naar waar anderen mee bezig zijn. Alleen het aantal "toeschouwers" erg uit de hand zou dreigen te lopen --met dan problemen voor de vliegers om nog een open veld te hebben-- dan kan het wel zijn dat we dat een beetje gaan afhouden.

Zie hier wat voorbeelden van afgelopen weekeinde: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=807347&page=10

Heren,

Bedankt voor de zeer duidelijke uitleg. Ik vlieg al sinds 1980 met RC maar had nog nooirt van de term multikopter gehoord. Toen ik de foto zag was het me geheel duidelijk.

Ik kan me voorstellen dat je daar super luchtfoto's mee kan maken en wens jullie veel succes op de dag!

Zelf fotografeer ik met een zeer eenvoudige 1,4Mb Aiptec fotocamera vanaf een ASW15 elektrozwever en dat gaat redelijk. Zeker niet de kwaliteit die jullie hier halen, mijn complimenten hiervoor!!

Ik zit eraan te denken om de motorzwever die ik nu aan het bouwen ben (5,6 meter en 17Kg startgewicht, 38cc Zenoah met boordstarter) voor te bereiden voor luchtfotografie. Je kunt dan tot grote hoogtes komen zo'n 600-800 meter.

Groeten,
Alex

Houdt er wel rekening mee dat je alleen met toestemming van de verkeersleiding op Gilze Rijen en op Leeuwarden tot 400m mag elders in ongecontroleerd luchtruim to 300m. Grote luchtvaart heeft normaal alles boven 300m tot zijn beschikking. En sommige sportvliegers zitten af en toe op maar 100 meter of zo. Zij hebben altijd voorrang ook al kost het je een duik tot onder grond-niveau.

Vanaf 100 tot 300 meter heb je al een enorm blikveld (groot genoeg om de autofabrieken bij Eindhoven of heel Hoek van Holland in beeld te krijgen). Hoger levert meest alleen meer sluier op door vocht/smog. Verder, hoe hoger je gaat, hoe vertikaler je gaat fotograferen. Dan krijg je Google Earth plaatjes. Relatief horizontale shots (10-45 graden down angle van de camera) geven veel meer indruk hoe iets zich tot zijn omgeving verhoudt.

Voor een camera tot 250g (bijv Panasonic LX2) kan je prima uit de voeten met bijv een EasyGlider met motor en haal je ook met gemak hoogtes tot ergens tussen 200 en 300 meter.

arthur p.
dit is niet helemaal correct wij mogen gewoon weg niet hoger komen dan 300 meter omdat dit 1000 foot is en onder de 500 feet (150 meter) mogen vliegers alleen komen als dit een laagvlieg gebied is of een noodgeval AKA Landing.(wij hebben dus 150 meter en 500 ft overlap met de general aviation)
de ifr celing licht op 10000 feet dus 3 km daar moet je altijd toestemming hebben van gilze amsterdam of leeuwarden. bij de overheid word er van uit gegaan dat de piloten in de pipers en soort gelijk donders goed weten dat ze beter maar op 1000 feet over een bebouwing gebied kunnen vliegen en dat het zonde brandstof is om na elke zone weer te dalen naar 500 feet. hel tijdens mijn eerste vlucht kwam ik niet lager dan 2000 ft behalve dan toen ik in de problemen zat met een downdraft. instrukteur had het niet eens door.
btw in bepaalde gebieden moet je wel eerst contact op nemen met atc voor dat je er naar binnen vliegt maakt dan niet uit welke hoogte

Klopt inderdaad dat ik er een klein beetje naast zat. Het is geen 400 maar 450 meter op Leeuwarden en Gilze Rijen met toestemming:

"m. vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 450 meter boven de grond of het water, mits dit gebeurt binnen een aerodrome traffic zone van een militair luchtvaartterrein waarop modelvliegen is toegestaan en dit gebied exclusief voor modelvliegen wordt gebruikt of met de andere gebruiker(s) sluitende afspraken zijn gemaakt inzake separatie;"

Verder maximaal 300 meter mits meer dan xx km van een vliegveld vandaan en niet in een laagvlieggebied of onder een in- en uit-vliegtraject, etc.

Het komt zeker wel voor dat sportvliegtuigen of helikopters behoorlijk laag zitten. Het is natuurlijk ook erg mooi om de bollenvelden of de havens van lekker dichtbij te bekijken. En dat zijn nu juist ook leuke RC AP onderwerpen. Het blijft wat dat aan gaat altijd zaak ontzettend goed op te letten, absoluut niet hoger te gaan dan nodig is voor het onderwerp, en zeker de ter plekke geldenden maximum hoogtes niet te overschrijden. Modelvliegtuigen moeten altijd ruimte maken voor de grote jongens als ze in hetzelfde luchtruim te dicht bij elkaar dreigen te komen.

Met een multikopter gemaakte video uit New York

MorenoEnNYC is een professionele fotograaf die sinds anderhalf jaar ook met multikopters (een Mikrokopter feitelijk) aan de slag is. Zoals de meesten heeft hij in het begin de nodige hobbels moeten overwinnen. Maar na een steile leercurve, het nodige vallen en opstaan, heel veel oefenen, etc, etc, behoort hij inmiddels wel tot een van de meer ervaren MK vliegers.

Hij heeft net een filmpje gemaakt wat hier te zien valt: http://www.perspectiveaerials.com/AerialHD/HDPresentation.html

Ik vlieg ook wel op "rare plekken" om bijv een nog rokend uitgebrand bedrijfspand op de kiek te zetten, maar dat doe ik hem nog even niet na.

Mooie kwaliteit, en die knaap kan ongetwijfeld goed vliegen, maar van zijn cameravoering en montage krijg ik constipatie. Zonder reden heen en weer pannen, twee tot driemaal dezelfde camerabeweging achter mekaar monteren... brrr.
Een paar shots zijn inderdaad alleen maar mogelijk met een mikrokopter, zoals vanuit een New Yorkse straat liften tot een panorama van de stad... of opstijgen vanaf een rijdende auto... daar laat-ie zien wat de mogelijkheden zijn. Maar de meeste shots hadden ook gekund met een 1:1 heli, en waren dan beter (stabieler bijvoorbeeld) geworden.

inderdaad een mooi filmpje jammer van de slechte montage die alle kanten op schiet. als die de boel nu iets zachter gemonteerd had was het een veel beter filmpje geworden.
en ja ik weet dat je met 4 rotors veiliger bent maar een rotor kan toch andere dingen veel mooier.

Voordat we zijn cameravoering nu helemaal afbranden: hij vliegt op zicht, ziet dus niet wat de camera ziet (geen monitor of FPV brilletje). Als hij dus 30 of zo verdiepingen lager op de grond staat dan heeft hij natuurlijk al helemaal weinig zicht op exacte relaties. Verder is zijn multikopter vrij klein met een diagonaal van ca 55cm en ca. 1.5kg all in gewicht. Dus het is echt op de hoogtes waarop hij op sommige van deze stukjes film zit maar een heel klein ding . En met zijn lage gewicht is hij wat gevoeliger voor wegdrijven door wind. Hij heeft hier ook niet met GPS ondersteuning gevlogen. Als hij dit FPV gedaan had, of GPS waypoints had gevlogen, dan was het ongetwijfeld wat makkelijker geweest om gericht camera te voeren.

Met een 1:1 heli krijg je ongetwijfeld professionele filmbeelden, maar vlieg je niet zomaar tussen gebouwen midden in NY, en de kosten voor de beelden zijn vele malen hoger. Hier heeft hij in 3 minuten tijd een filmpje in centrum NY gemaakt, in 3 minuten een vluchtje boven Brooklyn Bridge, etc. Kosten per vlucht een paar centen electriciteit en wat benzine of een metrokaartje om van A naar B te gaan. Iedere benadering zal op termijn zo zijn optimale niche vinden.

Leuke beelden.

Vraagje: hoe worden die mooie luchtopnames gemaakt die je bij SBS6 ziet tussen de programma's door? Die zijn ook waanzinnig mooi..

Frank

Voordat we zijn cameravoering nu helemaal afbranden: hij vliegt op zicht, ziet dus niet wat de camera ziet (geen monitor of FPV brilletje). Als hij dus 30 of zo verdiepingen lager op de grond staat dan heeft hij natuurlijk al helemaal weinig zicht op exacte relaties. Verder is zijn multikopter vrij klein met een diagonaal van ca 55cm en ca. 1.5kg all in gewicht. Dus het is echt op de hoogtes waarop hij op sommige van deze stukjes film zit maar een heel klein ding . En met zijn lage gewicht is hij wat gevoeliger voor wegdrijven door wind. Hij heeft hier ook niet met GPS ondersteuning gevlogen. Als hij dit FPV gedaan had, of GPS waypoints had gevlogen, dan was het ongetwijfeld wat makkelijker geweest om gericht camera te voeren.

Met een 1:1 heli krijg je ongetwijfeld professionele filmbeelden, maar vlieg je niet zomaar tussen gebouwen midden in NY, en de kosten voor de beelden zijn vele malen hoger. Hier heeft hij in 3 minuten tijd een filmpje in centrum NY gemaakt, in 3 minuten een vluchtje boven Brooklyn Bridge, etc. Kosten per vlucht een paar centen electriciteit en wat benzine of een metrokaartje om van A naar B te gaan. Iedere benadering zal op termijn zo zijn optimale niche vinden.

Er zitten toch wel wat shots bij die haast niet op het oog zijn te doen. Als hij bijvoorbeeld op een voorwerp afvliegt en vlak daarvoor optrekt om er op een haar na overeen te vliegen is dit niet in te schatten vanaf de grond. Ik denk toch wel dat hier enig hulpmiddel bij is gebruikt. Ik heb verder absoluut geen commentaar op het filmpje hoor ik vind het zo al prachtig genoeg.

Mooie post Arthur! Super filmpje :thumbsup:

Ik ben niet belemmerd door enige vorm van film-kennis. Als je gaat zoeken naar imperfecties, zul je die altijd vinden, zeker als je wel film kennis hebt. Muziek ook prima, niks mis mee.

Ik (en waarschijnlijk 99% van de andere kijkers) zien alleen een leuk filmpje :D Prima voor de doelgroep dus :yes:

Enneuh... zie maar eens met een beter filmpje te komen ;)

Back