Loodaccu laden

Vraagje.. Stopt een B6 lader ook automatisch als je er een loodaccu mee oplaad?

Mijn B6 is nu bijna 24u bezig met een loodaccu maar blijft doorladen met 0,1A. Volgens de B6 zit er nu zelfs meer in dan de 8Ah die op de accu staat. Eens is de accu vol en moet de B6 toch stoppen?
De accu is niet warm en komen ook geen (borrel)geluiden uit.

.... Ik kan niet zo snel vinden met hoeveel Ampère deze geladen mag worden.
Er staat maximaal met 2.7A.
Kan iemand zien wat een veilige hoeveelheid A voor deze accu is?

Geef je zelf het antwoord al niet.
Zo te zien in accucapaciteit rond de 4,5 Ah, dan lijkt 2,7 A wel erg hoog. Ik zou denk ik niet verder dan 0,9 A of nog wat lager gaan. .....

Luc je geeft inderdaad zelf het antwoord al, 2,7A is de maximale stroom waarmee je die accu nog veilig kan laden. Lees zelf de specificaties van de fabrikant er maar op na. Zij weten echt heel goed wat de accu's die zij maken aankan. Waarom zijn "wij modelbouwers" toch zo verrekte eigenwijs dat we zelfs de specificaties van de fabrikant niet geloven? ;);)
Deze accu's worden voor heel veel toepassingen gebruikt, de modelbouw is maar een heel klein klantje. Als de fabrikant verkeerde specificaties opgeeft zal dat snel problemen geven. Er kunnen zelfs gevaarlijke situaties door ontstaan. Geen fabrikant zit daar op te wachten dus kan je er van uit gaan dat die specificaties ruim nog voldoende veiligheidsmarge zullen hebben.

Overigens moet je ook bedenken dat die 2,7A niet constant loopt. Een loodaccu wordt niet geladen als een NiCad of NiMH accu. Een loodaccu wordt geladen volgens het CC/CV systeem. De LiPo accu's die we nu gebruiken worden op de zelfde manier geladen als een loodaccu. Als je dus een lader hebt die een mode heeft om loodaccu's te laden zal je die moeten instellen op een spanning van 13,8V en een stroom van maximaal 2,7A, of iets minder. Als je bijvoorbeeld alleen maar kan kiezen uit 2,5A of 3A moet je voor 2,5A kiezen. Als de accu dan vol raakt zal de stroom vanzelf minder worden en uiteindelijk nagenoeg 0A worden. Je kan de accu zo vrijwel oneindig op de lader aangesloten laten. Dat is zelfs goed voor de accu, hij zal dan de langste levensduur hebben.
Er zijn laders die je op 14,4V of zelfs nog meer kunt instellen. Dat mag je ook doen maar dan moet je de accu wel van de lader halen als de laadstroom tot iets van 0,5A of minder is gedaald. De accu mag je niet langdurig op de lader aangesloten laten bij deze hoge spanning, dat zal de accu mollen!

O ja, waar komt die 0,1C en 10 uur laden vandaan? "In het verleden" werd heel veel gebruik gemaakt van die simpele multilader, niets mis mee overigens. Dit waren (en zijn) prima laders voor de accu's van "toen". Deze laders hadden niet altijd een uitgang om loodaccu's te laden. NiCad was toe "de" accu, lood was verouderd, veel te zwaar en te lage capaciteit enz. enz. Om dan toch een loodaccu te kunnen laden kon je redelijk veilig die "regel" van 0,1C gedurende 10 tot 12 uur gebruiken. Als de accu eerder vol was bleef je wel doorladen maar dat leverde niet zo heel veel gevaar op juist omdat die stroom zo laag is. Het is echter NIET goed voor de accu maar als je niet anders hebt is het een mogelijkheid.
Veel meeste moderne accu's hebben echter (weer) een mogelijkheid om een loodaccu te laden. Gebruik die dan ook en laad de accu op de manier zoals de fabrikant het adviseert. Dan is de accu binnen redelijke tijd vol. Je laad veilig en het is goed voor de accu. Waarom zou je dan nog anders gaan "rommelen"?

Ik heb er al eerder naar verwezen maar lees DIT stukje eens door daar heb ik het allemaal beschreven.

Dan is hij wel vol maar het kan zijn dat hij dan met 0.1A door blijft laden wat overigens geen kwaad kan maar het heeft ook verder geen nut dus gewoon uit schakelen.
Een lood accu zal heel langzaam leeg lopen als je hem niet gebruikt.
Om dat tegen te gaan kan je hem met een heel kleine stroom door laten laden wat men druppel laden noemt.
Bij nood agregaten en motorfietsen in de winter die meestal stil staan wordt dat vaak toe gepast omdat die meestal stil staan.;)

Met druppelladers moet je uitkijken. Als je een goede hebt is het prima maar er zijn veel verschillende die lang niet allemaal goed werken.
Wat je feitelijk moet hebben is een "floating charger". Ik heb er helaas geen goede Nederlandse naam voor. Deze "lader" zal voor een 12V accu ingesteld moeten zijn op 13,8V en een maximale stroom van bijvoorbeeld 0,1A. De stroom zal natuurlijk afhankelijk zijn van de accucapaciteit. Hoe groter de capaciteit des te hoger die stroom zal kunnen zijn. 0,1A is een mooie waarde voor accu's met een capaciteit van zo ongeveer 10Ah tot misschien 30Ah. Voor de eerste is het wat hoog, voor de laatste wat laag.

Is je accu in goede conditie dan zal die 0,1A bij lange na niet blijven lopen. Als de 13,8V is bereikt zal die stroom terug lopen en uiteindelijk op minder dan 0,01A uit kunnen komen. Als dat gebeurt is de accu nog in prima conditie en zal dat gedurende de opslag ook blijven.

Helaas zijn er dus ook veel "niet goede" druppel laders op de markt. Deze "laders" zullen constant bijvoorbeeld 0,1A door de accu willen blijven sturen. De spanning van de accu zal daardoor op gaan lopen en te hoog uit gaan komen. Een loodaccu moet je niet langdurig op 14,4V of zelfs meer bewaren. Dat zal de accu echt mollen. Na één winter zou je accu al naar de maan kunnen zijn.

Met druppelladers moet je uitkijken. Als je een goede hebt is het prima maar er zijn veel verschillende die lang niet allemaal goed werken.
Wat je feitelijk moet hebben is een "floating charger". Ik heb er helaas geen goede Nederlandse naam voor.
Dat soort laders worden verkocht bij motor handelaren.
Ik heb het zelf opgelost met een 9V modem adapter.
De spanning stabilisatie daar van is erg goed maar moet door verwisselen van enkele weerstanden op 13.8V gebracht worden.
De maximum stroom is iets van 200 mA en hij brengt mijn motor accu netjes op 13.8V en houdt hem daar op.
De ene nieuwe lood accu is echter de andere niet want ik heb accus gehad die deze laadmethode elke paar weken nodig hadden terwijl een andere dat maar een of twee nachtjes per winter nodig hadden.

Is je accu in goede conditie dan zal die 0,1A bij lange na niet blijven lopen. Als de 13,8V is bereikt zal die stroom terug lopen en uiteindelijk op minder dan 0,01A uit kunnen komen. Als dat gebeurt is de accu nog in prima conditie en zal dat gedurende de opslag ook blijven.

Helaas zijn er dus ook veel "niet goede" druppel laders op de markt. Deze "laders" zullen constant bijvoorbeeld 0,1A door de accu willen blijven sturen. De spanning van de accu zal daardoor op gaan lopen en te hoog uit gaan komen. Een loodaccu moet je niet langdurig op 14,4V of zelfs meer bewaren. Dat zal de accu echt mollen. Na één winter zou je accu al naar de maan kunnen zijn.

Bedankt, heel duidelijk!

Heb de accu maar van de Imax B6 lader gehaald, de spanning was de laatste uren al tot 14,7V opgelopen. De teller van mAh zat al bijna op 9000. En nog steeds met 0,1A aan het laden.
Vermoed dus dat de Imax B6 geen afslag heeft voor Pb accu´s en dus oneindig met 0,1A door blijft laden.

Overigens staat dit op de loodaccu vermeld :

Constant voltage charge:
standby use : 13.50 - 13.90V
cycle use : 14.50 - 14.90V

Aangezien een laadproces nooit een rendement van 100% heeft, zal er een lader er altijd meer in moeten stoppen dan eruit is gegaan.

Veel nuttige lood-accu info voor de modelbouwer, geschreven door Ernst. Over laden van en omgang met lood-accu's. Goed voor levensduur, veiligheid en portemonnaie.
Modelbouw FAQ's - MBF
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> De LOODACCU. Hoe werkt hij en hoe ga je er mee om

...... De spanning stabilisatie daar van is erg goed maar moet door verwisselen van enkele weerstanden op 13.8V gebracht worden.
De maximum stroom is iets van 200 mA en hij brengt mijn motor accu netjes op 13.8V en houdt hem daar op. .....

Dat is de juiste manier, zo zal je het langste plezier hebben van je accu. Maar zoals je waarschijnlijk wel snapt is dat niet in het belang van veel motorhandelaren. Zij verkopen je het liefste elk jaar een nieuwe accu. Op enkele goede na dan, want die zijn er natuurlijk ook. ;)

Als een accu een paar weken 8O nodig heeft om op deze manier op peil te komen is die accu of behoorlijk leeg geweest of hij was al niet te best meer. Een goede accu die voldoende geladen is zal daar maar kort voor nodig hebben.

Back