.... Ik kan niet zo snel vinden met hoeveel Ampère deze geladen mag worden.
Er staat maximaal met 2.7A.
Kan iemand zien wat een veilige hoeveelheid A voor deze accu is?
Geef je zelf het antwoord al niet.
Zo te zien in accucapaciteit rond de 4,5 Ah, dan lijkt 2,7 A wel erg hoog. Ik zou denk ik niet verder dan 0,9 A of nog wat lager gaan. .....
Luc je geeft inderdaad zelf het antwoord al, 2,7A is de maximale stroom waarmee je die accu nog veilig kan laden. Lees zelf de
specificaties van de fabrikant er maar op na. Zij weten echt heel goed wat de accu's die zij maken aankan. Waarom zijn "wij modelbouwers" toch zo verrekte eigenwijs dat we zelfs de specificaties van de fabrikant niet geloven?


Deze accu's worden voor heel veel toepassingen gebruikt, de modelbouw is maar een heel klein klantje. Als de fabrikant verkeerde specificaties opgeeft zal dat snel problemen geven. Er kunnen zelfs gevaarlijke situaties door ontstaan. Geen fabrikant zit daar op te wachten dus kan je er van uit gaan dat die specificaties ruim nog voldoende veiligheidsmarge zullen hebben.
Overigens moet je ook bedenken dat die 2,7A niet constant loopt. Een loodaccu wordt niet geladen als een NiCad of NiMH accu. Een loodaccu wordt geladen volgens het CC/CV systeem. De LiPo accu's die we nu gebruiken worden op de zelfde manier geladen als een loodaccu. Als je dus een lader hebt die een mode heeft om loodaccu's te laden zal je die moeten instellen op een spanning van 13,8V en een stroom van maximaal 2,7A, of iets minder. Als je bijvoorbeeld alleen maar kan kiezen uit 2,5A of 3A moet je voor 2,5A kiezen. Als de accu dan vol raakt zal de stroom vanzelf minder worden en uiteindelijk nagenoeg 0A worden. Je kan de accu zo vrijwel oneindig op de lader aangesloten laten. Dat is zelfs goed voor de accu, hij zal dan de langste levensduur hebben.
Er zijn laders die je op 14,4V of zelfs nog meer kunt instellen. Dat mag je ook doen maar dan moet je de accu wel van de lader halen als de laadstroom tot iets van 0,5A of minder is gedaald. De accu mag je
niet langdurig op de lader aangesloten laten bij deze hoge spanning, dat zal de accu mollen!
O ja, waar komt die 0,1C en 10 uur laden vandaan? "In het verleden" werd heel veel gebruik gemaakt van die simpele multilader, niets mis mee overigens. Dit waren (en zijn) prima laders voor de accu's van "toen". Deze laders hadden niet altijd een uitgang om loodaccu's te laden. NiCad was toe "de" accu, lood was verouderd, veel te zwaar en te lage capaciteit enz. enz. Om dan toch een loodaccu te kunnen laden kon je redelijk veilig die "regel" van 0,1C gedurende 10 tot 12 uur gebruiken. Als de accu eerder vol was bleef je wel doorladen maar dat leverde niet zo heel veel gevaar op juist omdat die stroom zo laag is. Het is echter NIET goed voor de accu maar als je niet anders hebt is het een mogelijkheid.
Veel meeste moderne accu's hebben echter (weer) een mogelijkheid om een loodaccu te laden. Gebruik die dan ook en laad de accu op de manier zoals de fabrikant het adviseert. Dan is de accu binnen redelijke tijd vol. Je laad veilig en het is goed voor de accu. Waarom zou je dan nog anders gaan "rommelen"?
Ik heb er al eerder naar verwezen maar lees
DIT stukje eens door daar heb ik het allemaal beschreven.