Le santisima Trinidad 1:50

ik weet niet of dit mag , maar hier de link.

Snelheidsregelaar 110A met achteruit voor modelboten - Modelbouw | Boten en Schepen - Marktplaats.nl


Beschrijving


Nieuwe regelaars voor schaal modelboten.
Deze regelaars zijn voor gewone motoren met koolborstels.
Regelaar heeft bec van 5V 3A , een aparte ontvangeraccu is dus niet nodig, de regelaar voorziet de ontvanger van stroom.
Vooruit continu 50A met een piek tot 110A
Achteruit continu 20A en een piek tot 40A
Voor 6 tot 12V
De regelaar is alleen geschikt voor gebruik in een schaalmodel , dus niet voor speedboten.
 
Dat mag wel hoor Luc.
Die 110 A is piek, meestal gaat men uit van de maximale continu stroom, en die is 50 A vooruit, en dat klinkt al wat vriendelijker.
De prijs is zonder meer goed, ik heb onlangs de tweede uit dit lijstje gekocht, en die kan minder stroom aan en is duurder (maar wel lekker klein).

Groet,

Ad
 
De gesneuvelde masttop.

opgelapt met in elkaar schuivende messing buizen (niet historisch wel sterk)

qdwu.jpg


de zekeringhouder, elke servo is nu afgezekerd op 2A. De ontvanger op 5A en de batterij op 7.5A

a3x8.jpg


niewe plaats van de batterij, nog lager ,steekt nu net onder de waterlijn.

kxer.jpg


de klossen afgewerkt met koper.

1rsf.jpg



de nieuwe loodkiel. het gewicht toch een 6tal cm meer naar voren gezet daar de batterij terug naar achteren is verhuisd

p42j.jpg



het roer dat met een 7tal cm is verlengd

au70.jpg
 
wat foto's van de eerste vaardag.

de nieuwe huif ipv kist om de boot te vervoeren.
de aangepaste lift.
het schip terug opnieuw op zijn waterlijn leggen door de batterij van achter naar voor te verplaatsen en nog wat extra gewicht om ze in evenwicht te krijgen.

de rest zijn sfeerfoto's (fotograaf J. Kleynen alias Kreeft)(waarvoor dank) ,kon moeilijk beslissen welke ik moest verwijderen dus zo goed als allemaal erop gezet.

iedd.jpg


g4cx.jpg



ptkz.jpg


0xb5.jpg


9rp2.jpg


ht5z.jpg


qsgo.jpg


wo4e.jpg


eqsk.jpg


og7d.jpg


czgk.jpg


mzly.jpg


tqz1.jpg



v694.jpg


pcra.jpg


h4jl.jpg


epgs.jpg


lpv8.jpg


sg82.jpg


tcpj.jpg


gdsq.jpg



URL]


3bl9.jpg


e7qb.jpg


cecn.jpg


ifzv.jpg


9pud.jpg


m2aw.jpg


ejat.jpg


5grw.jpg


w2o8.jpg


jjm0.jpg


ryn0.jpg


u7pz.jpg


fect.jpg



5ofq.jpg





dokz.jpg
 
Heeeel netjes
Beetje te diep misschien.

En genoeg wind om zo eens te proberen.
Zie dat je een aardig "spiekbriefje" op de zender hebt. haha

Ik zou alleen wel de eerste laag kanonnen naar binnen rijden en de luiken sluiten bij (veel) meer wind, of kan water op dat dek geen kwaad?
 
Proficiat Luc. Ik ben heel nieuwsgierig hoe dat met wat (niet te veel natuurlijk!!) meer wind gaat worden.

Groet,

Ad
 
hallo

langs hier ook proficiat
ze heeft het mooi gedaan maar dit was wel een test maar geen uitdaging LOL
volgende keer een beetje meer wind
maar hoe licht ze nu op het water ????
licht ze veel stabieler in dwars richting ???
en helt ze nog veel over in een bocht of blijft ze min of meer recht

gr raf
 
Prachtige reeks foto's, prachtig weer en vooral: prachtig schip!!!
Hier zit je dan het grootste deel van het jaar met slecht weer binnen voor te zwoegen...proficiat.
Diederik
 
Ziet er goed uit prachtig weer voor een dagje varen lijkt me. Ik zit hier op de camping al minuten op de foto's te wachten en ben onder de indruk. Wel heb ik het idee dat ze iets achterover ligt maar wat maakt het uit met 140 stukken mag alles gefeliciteerd Luc
 
Iedereen bedankt voor de lovende reactie's.

Niet alleen hier maar ook aan de vijver kreeg ik heel veel lovende reactie's.

Veel mensen waren blij om zoiets mooi's te zien en daar ging het mij eigenlijk om, ipv thuis voor een paar mensen op de kast .

Baggeraar, spiekbriefje was zeker nodig.Ga de bediening van foremast en mainmast ook verwisselen,want hier lag ik dikwijls in de knoop.

Verder ga ik ook lintjes op de uiteindes van de ra aanbrengen omdat ik op 20 meter afstand nog moeilijk de stand van de ra's ziet.

Raf, ze zeilt heel goed met de wind mee, zonder dat ik echt moet corrigeren. Er was natuurlijk te weinig wind om ze plat te laten gaan ,maar dat zie ik toch niet rap meer gebeuren. Heel af en toe op een foto zie je dat ze iets schuins ligt ,bijna verwaarloosbaar.

Alleen kan ik ze niet tegen de wind in laten zeilen.

Te weinig ervaring en de snelheid lag te laag (door weinig wind) waardoor ze opeens in de bocht de wind van voren kreeg en ze gewoon achteruit wordt geblazen.
Ik ga er nu een sterker propeller op zetten ,zodat ik wel de bocht kan nemen en dat ik ze ook op motorkracht kan terughalen (in geval van een noodgeval).(de duikbootmotor die ik van marc/raf heb gekocht)

Op 1 van de eerste foto's kan je zien dat haar gat te diep ligt. Heb dan de batterij terug naar voren gebracht + nog eens 700gr lood om ze mooi in evenwicht te krijgen.


9rp2.jpg



Alleen ligt ze nu eigenlijk iets te diep.

fect.jpg


Vermits alle dekken volledig waterdicht is, kan er geen water binnenkomen maar ik zou ze wel iets hoger willen gaan leggen

Daar moet ik nu een oplossing voor gaan zoeken.

- minder grote batterijen
- stuk van de loodbom afzagen
-of de metalen kiel van 30 op 30 cm lichter maken

weet het nog niet,

(rekening houdend dat ik nu (demonteerbare) lijzeilen wil gaan aanbrengen.(20cm links +20cm recht( extra zeilstof))
 
Stel je niet te veel voor bij "tegen de wind in varen"

Onderstaande is van afgelopen week, de rakken die Statsraad Lehmkuhl gevaren heeft

full


Koersen:
313 over een afstand van 50 mijl
100 graden over 60 mijl
295--43
90° -- 50 mijl

Ze varen dus 200 mijl om maar 30 + 16 mijl vooruit te komen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo luc

kan je niets doen aan die 700 gr lood die je der nog hebt ingelegd
als je door de accu zo te leggen dat je deze 700 gr ook niet meer nodig hebt
dan komt ze vanzelf iets hoger te liggen
aan de lood bom zou ik voorlopig niets veranderen
eerst kijken wat ze doet met meer wind
het trukje is ze om de bocht te krijgen zonder dat ze stil valt
als je wedstrijd vaart dan heb je op het rak ook een punt waar dit gebeurt en daar hebben er veel dus een probleem mee
je rond de boei wel heel kort maar daarna heb je geen wind meer

succes en groetjes
 
hallo Raf,

ik heb geen plaats meer om de batterij dwars te zetten en daardoor 700gr uit te sparen.

Ik moet ze aan 1 kant zetten, waardoor ze een beetje uit balans is en daarom moet ik aan de andere kant 700gr erbij doen.

de batterij is naar voren gegaan omdat de kont te diep in het water lag.
had ik de batterij laten staan dan had ik meer 1.6kg van voor moeten bijleggen.

Als ik de loodbom 6cm naar voren schuif (door nieuwe gaten te boren).
dan kan ik de loobatterij 6v-10Ah (1.6kg) vervangen door 6V 4300 Nimh.

Deze weegt 332gr.

Ik zet er 2 parrallel waardoor de boot in evenwicht is.(samen 8600mAh)

Hierdoor heb ik 1600+700-664= 1636gr uitgespaard.

Ik kan ook nog de voortstuwingspomp eruit halen dat zou nog een besparing van 392 gram zijn.

alles samen een 2kg die in de boot verdwijnt.

Natuurlijk moet nog wel uw duikbootmotor er terug bijgeteld worden en eventueel later een regelaar)

De motor wil ik echt wel hebben, voor noodgevallen, of als het me niet lukt om ze zeilend terug te halen.

Deze keer had ik geluk dat de wind naar onze kant blaasde waardoor ik niet naar de andere kant van de vijver moest waden om ze terug te krijgen.
Ik weet soms totaal nog niet wat ik moet doen en dan is zo een hulpmotor toch handig denk ik.

Maar inderdaad moet ik het belangrijkste nog doen ,zoals je zegt, en wachten tot er meer wind is ,en dan kijken wat ze doet.

Spijtig genoeg zijn er geen vaardagen meer tot eind augustus.
Kwestie van wat ervaren modelbouwers langs mij te hebben staan d, die mij kunnen bijsturen.

ps: had ik vermeld dat ik aanvaring heb gehad met Andre Willems zijn stoomboot.

Hij zat opeens in de problemen met zijn bediening en lag juist in de koers van de ST, gelukkig geen van beide schade en pakte ik de stoomboot niet in het midden.
 
het trukje is ze om de bocht te krijgen zonder dat ze stil valt

Dat is volgens mij niet echt mogelijk hoor.
Op het punt van overstag gaan staan alle zeilen "bak" en drukken ze het schip achteruit.
Gewoon je roer naar het andere boord draaien en achteruit varen.
Totdat de zeilen weer wind gaan pakken op de juiste koers.
Dan valt het schip weer stil en gaat daarna langzaam verder op de koers die was gepland.
 
hallo
daarom moet je een beetje snelheid hebben als je zo de bocht om wil gaan want dan over win je de dode periode

maar dat lukt dus niet altijd

luc je kan de motor wegen maar dan ben je nog niet juist je moet er dan weer het drijfvermogen vanaf tellen
ja klinkt zo maar toch is het zo
de motor weegt met behuizing BV 200 gr
de waterverplaatsing is 300 gr
dan is er 100 gr drijfvermogen over en drukt de motor je boot eigenlijk om hoog
het is raar maar voor een duikboot moet ik zo dikwijls berekeningen maken
het drijfvermogen (verplaatste water)meet je met een beker
je doet die vol en steekt nadien de motor er in
doordat hij helemaal vol was loopt er water over heen dit vang je op in een kommetje waar je de beker hebt ingezet
dat water wegen en je hebt het verplaatste volumme
bij sommige boten hou ik ook nog rekening met de kabels
want bij een bootje van 100 gr is 10 cm kabel reeds een pak gewicht

hopelijk duidelijk
wat de regelaar betreft
RC ESC 20A Brushed Car Motor Speed Controller 1/16 1/18 [20A ESC] - US$11.48 : rcmodelpart
want denk er aan de motor in de behuizing is maar een 7.2 volt en een 2S lipo zou dus wel nog kunnen als accu
die weegt ook niets en neemt haast geen plaats in

gr raf
 
Dit weekend nog eens gaan varen met de Santisima Trinidad , spijtig genoeg geen wind.

ideaal moment om de motr uit te testen, en hij vaart er zeer mooi mee.

Geen tijd voor foto's ,want ik heb mijn handen vol met sturen, en Jos (fotograaf) was er niet.

al direct roer problemen gekregen , maar de voorzitter zag direct mIjn beginnersfout en heeft alles gefatsoeneerd.
(De ijzers tussen servo en roerhevel liepen niet //, wat een frictie veroorzaakte.

Deze kwam nu te voorschijn omdat het roeroppv. Veel groter is gemaakt.

Een 2de probleem waren de batterijen , ik had de 6v 10ah vervangen door 2nimh-batterijen van 4300mah=8600mah.

Na een tijdje merkte ik dat als ik mijn motor opzette de servo's niet meer gingen .

Besluit :batterijen plat.

Thuis opgeladen , en bij elke batterij ging er exact 2276mah.

Samen dus een 4550mah, gelijk aan 1batterij.

Dus zit er 1batterij voor niks in want die kan ik niet gebruiken wegens te lage spanning.

Een loodbatterij zou dit probleem niet hebben, dus terug maar eens gaan nadenken hoe ik gewicht kan besparen om terug loodbatterijen in bouwen
 
Back
Top