Le santisima Trinidad 1:50

Ze houdt je wel bezig zo te zien, jammer dat we dit keer niet mee kunnen genieten met de foto's.
Je zult nog op moeten schieten met de laatste aanpassingen en testen, de najaarsstormen zijn alweer bijna op komst!
Grt
Diederik

Ze houdt je wel bezig zo te zien, jammer dat we dit keer niet mee kunnen genieten met de foto's.
Je zult nog op moeten schieten met de laatste aanpassingen en testen, de najaarsstormen zijn alweer bijna op komst!
Grt
Diederik

Ze hadden die dag onweer voorspelt, dus ik had gehoopt op genoeg wind om te zeilen en stabiliteit te testen, maar het was windstil met af en toe wat motregen.

Ik snap die NiMH batterijen niet helemaal, Luc. Zijn dat dan 2 pakketten met 5 cellen, dus 6 volt? Die servo's werken volgens mij nog op 5 volt, en dan zouden die NiMH's toch behoorlijk leeg moeten zijn. Of trekt de motor zoveel stroom dat de spanning te ver inzakt? Weet je hoeveel stroom de motor trekt?

Groet,

Ad

Ik snap die NiMH batterijen niet helemaal, Luc. Zijn dat dan 2 pakketten met 5 cellen, dus 6 volt? Die servo's werken volgens mij nog op 5 volt, en dan zouden die NiMH's toch behoorlijk leeg moeten zijn. Of trekt de motor zoveel stroom dat de spanning te ver inzakt? Weet je hoeveel stroom de motor trekt?

Groet,

Ad

Inderdaad. ,2 pakketten van 5cellen die 6volt leveren via een Y-kabel .

Ik vermoed inderdaad dat de motor(speed400) de spanning laat in inzakken.

Hij zou volgens de maker( Marc duikboten) een 5 ampère trekken.

Bij mij staat er geen regelaar tussen , alles of niks.

Speed 400 zou ook op 2S Lipo kunnen zoals raf in juli ook al suggereerde, dan heb je wel van het gewichtsprobleem niet. Maar je moet dan wel weer een nieuwe lader aanschaffen.

Groet,

Ad

EDIT
Welke regelaar heb je nu in gebruik?

Op de club werd ook gezegd om terug om te schakelen naar loodaccu's. Deze geven veel Lagerhuis vermogen af en ook geleidelijker.

De nimh kan alles direct geven, maar dit zorgt voor een kortere vaartijd.

?????
een batterij levert wat er gevraagd word
vraag je 10 amp dan levert de accu 10 amp
als de accu niet geschikt is om 10 amp te leveren dan gaat hij wel defect geraken en krijg je der minder in
lood of nicad het maakt niet uit 2200 mamp is 2200 mamp
er is wel een verschil in accu's
maar dan moet je de ontlaad curve er bij nemen
discharge.gif

dit is die van de nimh
die van een lood accu kan ik niet vinden en zelf heb ik deze nog nooit getest
maar deze ontlaad curve gaat veel vlakker
maar als je in een accu maar 5 amp heb zitten en je motor gebruikt 2.5 amp dan kan je maar 2 uur er op varen max
eens kijken of ik straks toch niet een ontlaad curve vind van een lood accu
gevonden

Bat_volt.gif

gr raf

vraag je 10 amp dan levert de accu 10 amp

Ja, maar als dat erg veel is in relatie tot de capaciteit van de accu kachelt toch je spanning omlaag? Ik denk dat dat gebeurde als Luc z'n motor aanzette en dan z'n servo niet meer reageerde.

Als de motor 5 A vraagt dan was dan net iets meer dan met 1C ontladen. Op zich moet dan kunnen, maar geen idee hoeveel de spanning dan daalt.

Groet,

Ad

hallo

ad daar heb je wel gelijk in en dat geeft ook de ontlaad curve weer
daarom is zo een curve interessant want die laat eigenlijk zien wat er gebeurt
en nimh duikt inderdaad sneller naar beneden
het probleem is dat mark met zijn stroep op een 3 amp accu 10 uren kan varen
en dat luc dezelfde setup heeft als mark
dus daar is een ???? waarom luc zijn motor zoveel gebruikt
ik moet eens met mark een motor los testen hoeveel die echt trekt
want het is nog een groter ??? mark heeft zo twee motoren op zijn stroep zitten + nog een pomp en dit word allemaal uit dezelfde accu gevoed
maar al met al stuurt de boot er dus wel mee en dat is dus een goed teken
nu alleen het accu probleem oplossen
ps de motoren zijn 8.4 volt en 5 cellen is maar 6 volt
mark vaart op 6 cellen en heeft dus iets meer spanning waardoor de ontvanger beter blijft werken
gr raf

De 3grote servo's en 2 kleinere servo's hangen ook nog op die accu, wat extra belasting is voor de accu.

Er zit ook nog ergens een slecht contactje want heel af en toe viel de spanning weg als ik tussen de draden bezig was tijdens de aanpassingen

hallo luc

dan zou ik eerst eens dat losse draadje verhelpen
maar normaal bij mark hangen er 4 regelaars op de accu
20 led's en een slangen pomp en een accu controle + ontvanger
ik denk dat uw probleem zit dat je maar 5 cellen hebt gebruikt
deze gebruik je parallel dus je amperage gaat omhoog maar je blijft maar 6 volt onder belasting hebben
hoe maak je de 5 volt voor de ontvanger?????
gaat dit via een bec van een regelaar of heb je een ubec aan boord of gebruik je een spannings stabilisator ala µ7805
de 7805 kan maar 1 ampere stroom aan en als de spanning Input voltage (5V-18V)lager word dan stopt hij met regelen

gr raf

hallo luc

dan zou ik eerst eens dat losse draadje verhelpen
maar normaal bij mark hangen er 4 regelaars op de accu
20 led's en een slangen pomp en een accu controle + ontvanger
ik denk dat uw probleem zit dat je maar 5 cellen hebt gebruikt
deze gebruik je parallel dus je amperage gaat omhoog maar je blijft maar 6 volt onder belasting hebben
hoe maak je de 5 volt voor de ontvanger?????
gaat dit via een bec van een regelaar of heb je een ubec aan boord of gebruik je een spannings stabilisator ala µ7805
de 7805 kan maar 1 ampere stroom aan en als de spanning Input voltage (5V-18V)lager word dan stopt hij met regelen

gr raf

Ik zet gewoon de 6 volt op de ontvanger.

Ik heb een robbe futuba boats&trucks F16's

Ontvanger R 118 F 40 MHz

www.robbe.de/robbe/downloads/.../37323f26f679505ff1c17f57a9867e48
3.1 TECHNISCHE GEGEVENS ONTVANGER R 118 F ... Waarden bij bedrijfsspanning 4,8-6 Volt ....

Met een 6 cel NiMH (7,2 V) zoals raf oppert zou je dan een UBEC tussen accu en ontvanger moeten zetten, of alsnog een regelaar met BEC nemen. Lijkt me toch een stuk prettiger varen dan met zo'n aan-uit regeling.

Groet,

Ad

hallo

vandaag komt mark langs en we zullen eens zien hoeveel de motor trekt in het test basin
dan heb je dus een idee
ik test dus op 5 cellen en op 6 cellen dan zien we het verschil

gr raf

hallo luc

bij deze valt de test in het water
marc zijn honden hebben kennelhoest en dus verboden terrein voor ons
als deze ziekte over slaat naar ons 9 viervoeters dan is het hek van de dam
dus eventjes wachten op het resultaat wat er misschien volgende week aan zit te komen
hopelijk tegen woensdag

gr raf

Deze zondag nog eens gaan varen.

De zender aan een chinese vrijwilleger gegeven zodat ik eventjes kon gaan filmen.

Ze gaat wel op de motor niet op de zeilen. Dit omdat het niet een gewoon bootje is dat je op 1 minuut begrijpt en kan besturen.

het filmpje (mijn excuses voor de slechte cameraman, ik dus)

Santisima Trinidad - YouTube

Laatst bewerkt:
Back