Le santisima Trinidad 1:50

Iets wat ik jullie niet wil onthouden.

Bouwer : Vic

Bouwtijd +/- 6jaar en nu pas de eerste tewaterlating

a4255804-11-DSC_9836a.jpg



a4255803-202-DSC_9832a.jpg



a4255802-241-DSC_9827a.jpg


a4255805-244-DSC_9846a.jpg



Als ik ooit zijn niveau haal ben ik dolgelukkig.


royal william - Page 38 - RC Groups
 
Waanzinnig! Ik vind het erg top dat jullie de schepen te water laten. Dit geeft echt een extra dimensie aan de schepen (ipv de statische modellen). Ziet er echt natuurgetrouw uit.

Freek
 
:D :D :D

inderdaad geweldig, eigenlijk probeer ik jullie met deze foto's een beetje warm te maken voor deze tak van modelbouw.

:D:D:D
 
de rusten zijn af.

mijn slechtste werk tot nu toe :( :(

heb hier massaproductie gedaan en eigenlijk moet je elk puttingijzer apart op maat maken.

nieuw goedkoop fototoestel van 70 euro. t'is eraan te zien.







 
de servo voor het bezaanszeil.

maar heel weinig ruimte daarom een winch gebruikt om het touw te bedienen.




 
Laatst bewerkt:
Nu mijn volgende probleem :

het bedienen van de buitenkluiver , kluiver en binnenkluiver met 1 zeilwinch









Ik dacht het touw van de winch naar buiten te laten komen door het zwart rond gaatje van de wc.
Naar de top van de boegspriet te brengen waar het rond een katrol gaat en dan via de andere wc aan de andere zijde terug naar de winch te gaan.


dit "lang"touw kan ik dan op en af bewegen met de winch.

als ik nu elk zeil (links en rechts) met een touwtje verbindt aan het "lang" touw dan kan ik normaal de kluivers bedienen ????????????

Ik vermoed dat het zo gaat met 1 kluiver gaat dat ook met 3 kluivers tegelijk



 
Laatst bewerkt:
Hallo Luc,
drie kluivers op een omloopkoord zal wel werken als je winch sterk genoeg is. Op onze wedstrijdboten hebben we ook het grootzeil en de fok op een omloopkoord zitten. Maar om die koord door de WC-gaatjes te laten lopen? Ik denk dat de Officieren met de zweep gaan moeten werken om de zeilen bediend te krijgen. Maar alle gekheid terzijde gelaten, waarom voorzie je geen gaatjes naast of onder de nagelbanken. Dat ziet er het meest natuurlijk uit. Eventueel kan je de koorden door geleidingsbuisjes laten lopen om geen water binnen te krijgen en om het uitrafelen van de koorden te vermijden.
Groetjes, Jos
 
Maar alle gekheid terzijde gelaten, waarom voorzie je geen gaatjes naast of onder de nagelbanken. Dat ziet er het meest natuurlijk uit. Eventueel kan je de koorden door geleidingsbuisjes laten lopen om geen water binnen te krijgen en om het uitrafelen van de koorden te vermijden.
Groetjes, Jos

2 bochten van 90° minder, waardoor er minder trekkrachtverlies is.
nadeel : meer kans dat de touwen nat worden en water in de romp komt.

jos ,kan je eens een foto nemen van dit deel bij de wedstrijdboten.

kwestie om te weten waar ik het touw van de kluiver moet bevestigen aan de omloopkoord. gelijk bij het uiteinde van het zeil,ervoor ,erachter

hoeveel langer moet het touw van de kluiver naar de omloopkoord zijn om de zeilen voldoende uitslag te geven als de wind erin zit.

moeilijke vragen jos,sorry daarvoor

mvg luc
 
Hallo Luc,

Elke keer weer prachtig te zien hoe het linieschip groeit en echt varend kan zijn. Ga je zelf de zeilen maken of heb je hulp van je vrouw? Daar zal stiekem veel werk in gaan zitten, vooral als je bij elk zeil het lijk er ook omheen wilt hebben.

Groeten Paul
 
Elke keer weer prachtig te zien hoe het linieschip groeit en echt varend kan zijn. Ga je zelf de zeilen maken of heb je hulp van je vrouw?
Mijn vrouw al zeker niet, heeft haar eigen hobby's en naaien hoort er niet bij.

Dacht mij in te schrijven in een curses naailes en dan al die vrouwtjes aan het werk te zetten :D :D :D :D :D.

neen serieus ,weet het nog niet.

het zeilstof is deze week besteld in Engeland samen met 3 boeken over hoe men zeilen authentiek moet maken.

mvg Luc
 
Tja Luc, je moet het natuurlijk wel vriendelijk vragen aan haar...;) Ik kreeg wel mijn vrouw zo ver dat ze alle zeilen wilde maken.

Maar zo'n cursusje is nooit weg. Ben erg benieuwd hoe de Trinidad er in vol ornaat uit gaat zien.

Groeten Paul
 
Beste Luc,

De doorvoer van het dek, bocht van 90°. De winch ligt juist onder de doorvoer. Dit geeft geen trekkrachtverlies.

full


De omlooprol waar de koord over loopt. De veer dient om de koord op spanning te houden. De aanhechting van de lijn naar het grootzeil vertrekt vanaf deze veer en loopt door een oogje naast de mast.

full


Hier heb je een overzicht van de omloop boven dek.

full


De lijn voor de fok vertrekt vanaf een spanner bij de dekdoorvoer naar een oogje halverwege de mast en de omlooprol, van daar naar de fokboom.
Groetjes, Jos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog een kleine toelichting. Via de dekdoorvoer heb ik nog geen water binnengekregen. Het luik wordt steeds volledig afgeplakt voor het varen. Ik zal maar hout vasthouden. Tot nu steeds een droge boot gehad. Aan de binnenkant tenminste.
Groetjes, Jos
 
Back
Top