Le santisima Trinidad 1:50

Wat ziet dit er ontzettend goed uit.
En wat een ontzettende slimme vinding met je 'Draaibank'
Die ga ik ook gebruiken.
 
Iedereen bedankt voor de lovende woorden.

Nog 112 kanonnen te gaan.(wel alleen een halve loop)

Ze had immers 140 stuks en was 30% zwaarder bewapend dan haar tegenstander de alombekende "victory".

Ik heb eerst de kanonnen gemaakt zodat ik mijn dek exact op hoogte kan leggen.

Niet dat mijn dek te hoog staat en dat ik iets van mijn wielen moet afdoen om het te laten passen.
 
Beste Luc, schitterend. Ik kan me alleen maar aansluiten bij de lovende commentaren van de andere correspondenten. Het voordeel van jouw systeem is, dat het ook nog een paar kilo lichter is dan het gebruik van metalen geschutslopen.
Groetjes, Jos
 
Bedankt Jos, nu ik u toch aan de lijn heb,(metamoforisch gesproken) .

Wat is de diepte aan de rand en algemeen van de molenvijvers in Genk.

Ben ook aan het nadenken over de ballastbom onderkant boot,maar als de vijver maar 30 cm diep is aan de rand, bij wijze van spreken, moet ik anders gaan denken.

Wat is eigenlijk zowat de diepte overal bij de vijvers waar men met boten mag in varen?
 
Beste Luc, de diepte op de molenvijver vertoont wat variatie naargelang de weersomstandigheden. Bij aanhoudende regen kan er wel 10 cm bijkomen. Bij aanhoudend warm en droog weer in de zomer kan er wel 10 cm vanaf. Maar gemiddeld langs de oever zal het 45 à 50 cm zijn. Op onze club-aanlegsteiger mag je daar 15 tot 20 cm bijtellen. In het midden van de vijver voor onze aanlegsteiger zal het gemiddeld 120 tot 140 cm zijn, op sommige andere plaatsen in de vijver kan het iets dieper zijn. Als je de vijver rondloopt zal je ook plaatsen vinden waar het aan de oever maar 20 cm diep is.
Wat andere vaarwaters betreft is het moeilijk een algemeen beeld te geven. Ik meen me te herinneren dat op het vaarwater van het Bloso-domein in Hofstade ( Mechelen ), dat daar de electrisch aangedreven schepen ( diepgang 10 à 20 cm ) vaak plantenresten in hun schroeven hadden of zelfs stil kwamen te liggen. Misschien is het nu verbeterd.
Het domein van molenheide heeft een water dat overeenkomt met dat van de molenvijver, alleen zijn de uitbaters in tegenstelling tot de vroeger niet erg gastvrij wat het varen met modelschepen betreft.
Groetjes, Jos
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Jos

Ben vandaag en de voorbije maand af en toe eens bezig geweest met de ra's.
Hoe gemaakt.
Lengte aftekenen en waar ze dunner wordt.

beafb9.jpg


De kop

qq74ic.jpg


De ronde as in de mal gezet en de mal onder de juiste hoek geregeld.
Hetgeen wat er boven uit steekt moet weg.

x3hjsz.jpg


bovenaanzicht

vpktgl.jpg


begonnen met verdunning van de kop

2nk3w2x.jpg


2bzdbd.jpg


30981go.jpg


1256q28.jpg


de rest verdunnen

316okmf.jpg


a1u9no.jpg
 
Dan begonnen met de 8-hoekige versterking in het midden van de ra.
Dit diende om de ra te beschermen tegen het schuren van de grote mast.

De lat die ervoor ligt is 30 cm

142c51e.jpg


f0tqw.jpg


8 plankje afgerond

345h0ub.jpg


In het miden dubbelzijdige plakband en al de rest houtlijm.
Met dubbelzijdige plakband blijft het latje op zijn plaats ook al stoot men er met een ander latje tegen.
Of als de elastiek errond gaat verschuift er niks.

xe1m6t.jpg



elastieken errond om alles goed aan te drukken en dit is het resultaat.

2wqzi1u.jpg
 
Prachtig Luc, De stap voor stap uitleg over je techniek, de vele foto's en het schitterende resultaat maken van dit topic een echte cursus historische scheepsbouw.
Groetjes, Jos
 
Het dek ,volledig gedaan.
Moet op hoogte gebracht worden met silicone die ook zal dienen als afsluiting tegen water.


De steunen waarop het dek rust en waarop de silicone wordt gesmeerd.


Een afgewerkt kannonnetje.


Zicht buitenkant.


Bovenaanzicht van het dek met de 28 kanonnen erop gezet.






 
Bij de foto's die genomen zijn ter hoogte van het dek, zou men denken dat men op een echt schip staat. :cool:

Die kanonnen zijn echt prachtig geworden, Luc. Gewoonweg schitterend! :worship:

Ik ben nu al benieuwd naar het vervolg.



Groetjes,


Luc
 
Ben ondertussen ook bezig geweest met de zeilen ,zodat ik weet waar ongeveer de ra's moeten komen.

Erg onduidelijk op het plan.
Het blad linksboven is een A4-blad. Kwestie om een zicht te hebben hoe groot de zeilen zijn van de hoofdmast.

De ra' s erboven gelegd.

Nu vermoed ik dat de plannen van de zeilen die niet afkomstig zijn van het museum ,maar werk van een bouwer niet juist van schaal is.
Zoals je ziet is de zijkant van het zeil nog 4.5 cm verwijderd van de verdikking.

Kan iemand mij zeggen tot waar het zeil ergens moet komen.
Ik vermoed dat de nokleuver(het oog aan de hoek van het zeil waarmee het zeil aan de ra wordt vastgemaakt) 1 cm ongeveer is.

 
De enig iets duidelijke foto's die ik vond in de boeken van Mondfeld en Crutzi.





Geeft mij iets leidraad, maar ik wil toch zeker zijn. ;) ;) ;)
de eerste foto is niet zoals mijn ra dus moeilijk in te schatten.
zoals je ziet op de 2de foto staan de zeilen toch verder af van de uiteindes .
en de derde foto is 19eeuw dus niet echt referentie.
 
Beste Luc, stuur me maar een Pb met je e-mail adres dan stuur ik je enkele foto's van Replica schepen Endeavour en Batavia. Dit zijn schepen die op ware grote zijn nagebouwd. Dan zie je dat er echt wel een stukje Ra vrijblijft. Als ik ze in dit topic steek is de resolutie wat te klein.
Groetjes, Jos
 
Back
Top