Heb een tijdje niet veel gepost met als gevolg nu een inhaalbeweging.
Als eerste nog een foto van de speciale vorm van de balustrade.
Voorlopig stop ik met de spiegel en richt mijn aandacht op de boeg.
Eerst een halve dag verloren omdat er iets niet klopte met de boeg.
Mijn boeg was te spits gemaakt met als gevolg dat het één en ander niet uitkwam.
Resultaat 8mm wegvijlen van de balsaboeg en er terug de vorm in vijlen.
De witte vlek is het weggevijlde gedeelte
De grootte opening onder de boegspriet dichtgespoten met siliconen en dan afgewerkt met houtplamuur.Dit om waterindringing te voorkomen.
Het voordekje geplaatst.
Dit is al een afwijking van de d'agoestine kit.
Bij da-kit begint het juist aan de onderkant van de boegspriet maar op de plannen is duidelijk te zien dat het +/-10mm onder de boegspriet begint.
Woelingknie geplaatst en het voordek beplankt.
Ook al de openingen voorzien onder de woelingknie om later de boegspriet aan vast te maken mbv touwen.
Met behulp van plastiek ga ik de voorkant maken.
Ook de overgang/aansluiting bijgewerkt van het bovenste dek met de boeg.
Het plastiekje beplankt en de voorste wc's erop gezet.
TIPS
Om de wc te maken heb ik gebruik gemaakt van rond hout diameter 22mm
Om nu een perfecte middellijn te krijgen kun je de cilinder leggen tussen 2 blokjes van 11mm en een streepje trekken of je gebruikt de overgang tussen de 2 U-mallen om het hout cilindrisch te maken.
Zie je de dunne streep lopen in het begin gemarkeerd door de stippellijn.
Aan de andere kant ook aftekenen .Wegzagen en wegschuren en je hebt een perfecte halve cilinder.
Dus uit 1 cilinder krijg je 1 perfecte helft.
2de probleem
ik moet een galjoensplatform gaan maken.
Heeft hetzelfde uitzicht als gratings op het dek.
Resultaat een grating van 100mm x 100mm x 3mm
gemaakt van dennehoutenlatjes van 2 x 2
Hoe heb ik dit gemaakt ?
Alu-latjes gaan halen bij de brico van 2mm op 15mm
In stukken van 8cm en 3 cm gezaagd.
Hier dmv een mal gaten in geboord (7.5mm) en een draadstang van 5mm erdoor gestoken.
De lange stukken van 8cm vormen nu een volledig vlak platform waarop je het hout kunt leggen.In mijn geval dennehout van 2mm op 2mm.
Langs de buitenkant een verhoog maken aan beide zijde van 15mm + de helft van het latje= 16mm hoogte.
Dmv een ijzerzaag de gleuven beginnen te zagen.
Aan elkaar plakken en het resultaat.
nota's:
Let er wel op dat het gat in de stukjes van 3cm iets dichter bij het uiteinde geboord zijn zodat ze niet onder de lange stukken van 8 cm uitsteken als ze rechtop staan.
Als je de ijzerzaag gebruikt,eerst zagen aan bv de linkerkant in de gleuf en dan tegen de rechterkant. Hetgeen wat in het midden overblijft gaat dan vanzelf weg.
Ik heb het ook geprobeerd met 2 zaagbladen langs elkaar gemonteerd maar dit werkt niet goed.
Als je de houten gezaagde stukjes in elkaar zet een beetje lijm tussen doen en een lichte tik (aai)met de hamer(tje) geven.
Na een 20tal stukjes gezet te hebben eventjes dus 2 houten planken leggen en met een spanvijs eventjes druk op zetten en laten drogen.
Daarna terug verder werken.
Welk hout heb je gebruikt?
2mm op 2mm dennehout.
Ik dacht 23 cent per lopende meter. 3 lopende meter nodig om alles te vullen.
de latjes juist op maten snijden zodat ze er tussen in passen.(mogen niet in langsrichting verschuiven(gebeurt niet zo rap))
Een paar overschotten van het alu (bv 10 cm lang) langs boven in schuiven zodat er niks omhoog kan komen zowel bij het stapellen op het laatste en bij het zagen.( lijmtang gebruiken om op z'n plaats te houden)
Normaal is het oppv.5 cm breed dus kunnen er 25 latjes langs elkaar gelegd worden.
Gaat dit niet dan moet je bv een latje van 1mm breed erbij steken.
Zeer belangrijk dat alles goed in dwarsrichting vol zit want dit is de zaagrichting en hier gaan de latjes zeer snel verschuiven.
Ik heb zelf 2x het laatste latje met een hamer erin geklopt.
Je kunt terwijl je zaagt ook met je vingers nog mee helpen aan drukken(op z'n plaats houden).
Ik zaagde altijd eerst aan de kant waar het meeste hout was en daarna aan de kant waar er al een groef was.
ps .alle braamtjes van boren en zagen goed verwijderen want elke 10de mm telt!!