t'is al een tijdje geleden maar de tijd om te bouwen is zo goed als nul.
De koperen plaatjes zijn gesneden en geklopt.
1400 stuks
Eventjes nog uitleggen hoe ik de mal heb gemaakt.
Tip gebruikt van Amazone en dus knutsel-bastelfolie gaan halen (met koperuitzicht)
Platen van 20 op 30cm.
Gesneden in 13mm repen
Op maat gesneden.(37mm)
Een mal gemaakt volgens de tekening van Ward zijn How-to.
91 naaldjes van 0.5mm dik en 5mm lang zitten erin.
Waar men moet op letten is dat je een multiplex moet gebruiken als hout om al die gaten in te boren.Neem je hiervoor een hardhout,dan zal dit gaan splijten tgv al die gaatjes op een rij.
Ten tweede onder de mal met al de naalden leg je een metalen plaat.Zou je hier hout onder leggen dan zullen de naalden na verloop van tijd door het kloppen met de hamer wegzaken en krijg je een andere afdruk.
Mijn grootste probleem was eigenlijk iedere naald exact even lang te krijgen.
Hoe heb ik dit opgelost.
Een stuk hout genomen van 5mm dik (dikte bepaalt de lengte van de nagels)
Er een gat in geboord van 0.5mm.
De naalden zijn 0.6mm dus blijven ze erin steken.
De rest afgeknipt
En dan op een schuurband de restjes weggeschuurd.
Al de naalden zijn nu even lang.
Nog een kleine tip.
Een stukje papier leggen onder het koperen plaatje voordat je het relief erin klopt.Door nu aan het papier te trekken komt het koperen plaatje van de naalden los(zit soms goed vast).Het papiertje kan blijven liggen voor het volgend plaatje.
2de tip. In het begin gebruikte ik balsa hout om op te slaan.Maar na 25tal platje was het balsa al te hard vervormt waardoor de koperen afdruk slechter werd.
Na een 200-tal plaatje overgeschakeld op multiplex. De eerste 10 plaatjes waren minder goed maar je kan gerust een 300-tal plaatjes kloppen voordat dit stuk hout ook slecht resultaat gaf.
Achteraf elk plaatje nog eens platkloppen met een stukje balsahout.
En nu kan het monteren beginnen.