Dag Ronald,
Ik zet niet veel berichten op dit forum, maar volgt wel alles en iedereen.
Ik zie je overwegingen en complimenten voor je aanpak van dit project
Zelf ben ik al 6,5 ja bezig om de HMS Victory op schaal 1:48 te maken en heb ook te maken gehad met al je vragen, zeker als je het model, net als ik, voor de helft open wil houden.
Je hebt voor normaal eiken meubelplaat als basis gekozen en dat gaat je uitdaging in een later stadium groter maken omdat de nerven groot zijn.
Voor mijn project heb ik gekozen voor houtsoorten met een fijne nerf.
Het soms wat moeilijker te bewerken, maar een fijne nerf geeft wel stabiliteit en stevigheid.
Daarnaast splintert het hout niet en ik kleur mijn Vic in door met verschillende houtsoorten(fijne nerf) te werken.
Nadeel bij het gebruik van hardere houtsoorten is dat je wel scherp gereedschap moet gebruiken
Bij mij is het verbruik van zaagjes en freesjes wat hoger dan normaal
Voor je open zijde moet je een paar keuzes maken om ook de spanten aan die zijde stevig te houden
Ik heb er zelf voor gekozen om in de open zijde geen rekening te houden met gaten voor de kanonnen.
Geloof me, zodra je de dekken gaat inrichten, dan valt het weglaten van de gaten niet meer op.
V.w.b. het aanbrengen van de spanten kun je het beste in het beste in het midden beginnen en van daaruit naar voren en achteren werken.
Je bent nu bij de boeg begonnen en dat is direct het moeilijkste deel.
Ik zie dat je geen pennen gebruikt, maar dat zou wel de frames met 2 pennen aan de kiel vast zetten.
Je moet straks ongetwijfeld een spant iets aan de bovenzijde buigen en dan is het zonde als de lijmnaad aan de onderzijde los breekt
De spanten, waarbij aan de openzijde het deel zou weglaten, heb ik direct op maat gemaakt.
Dit scheelt je flink wat werk en het is zonde van het hout. Daarnaast heb ik tijdens het plaatsen alle spanten aan weerszijden, op de bovenste mal, vastgezet met touwen. Dat voorkomt dat alles gaat schuiven, enz.
Ik ben zelf ruim 1,5 jaar bezig geweest met het aanbrengen van 148 spanten, dus je hebt nog wel even te gaan.
Je kan altijd even op mijn site kijken om te zien hoe ik e.e.a. hebt opgelost.
Ik had het geluk dat Jan Zwart in mijn dorp woont en we hebben samen vaak zitten praten om te kijken hoe het een en ander nu in elkaar zit/ zat.
Je bent altijd welkom met vragen,
henk@henkvanluinen.com
Succes