Laser arrow v1

serge pot

Forum veteraan
Clubgenoot van onze club had een tekening gekregen van een laser Arrow.
Probleem van een delta is dat je bij een bepaalde snelheid tegen een muur aan vliegt en hij niet versnelt tot je mega veel vermogen toevoegd vandaar dus de v1. Deze heeft Een platter profiel. Origineel is het profiel 7,5 cm dik, dat is nu 2 cm asafgeslankt. Dat betekende dus voor de clubgenoot de hele tekening opnieuw tekenen. En daar heeft hij met zijn frees eenn mooi freespakket van gemaakt.
Nu heb ik de gelukzalige pech om er 1 in elkaar te zetten. Het bouw ontwerp van toendertijd was al prima.
Motor wordt een OS 46 fx met asp cilinder en zuiger. De poorten zijn bewerkt en de kop is hemisferisch gemaakt. Motor blijft op methanol lopen, maar met vonkjes. Toerental is straks te hoog voor benzine.
IMG_20200112_121332.jpg
IMG_20200112_114727.jpg
IMG_20200115_203618.jpg
IMG_20200112_143318.jpg
IMG_20200115_204603.jpg
IMG_20200115_203651.jpg
IMG_20200116_211933.jpg
IMG_20200116_211923.jpg
 
Ik ben eigenlijk ontzettend nieuwsgierig naar foto's van de aanpassingen in de motor..

Ook ben ik benieuwd waarom de toerentallen te hoog worden voor benzine?
of ligt dit meer aan de warmteontwikkeling?
 
Ook ben ik benieuwd waarom de toerentallen te hoog worden voor benzine?
De meeste gewone ontstekingen gaan tot ongeveer 18K. Daarboven beginnen er vonken weg te vallen vanwege onvoldoende laadtijd van de condensator.
De ontsteking die wel hoger aankan (de Runtronic) is tamelijk prijzig, ik meen ergens rond de 200 euro

http://www.jeperformance.biz/runintro12.htm

Maar ik begrijp het niet zo goed, want boven de 16K is een FX46 al zijn piekvermogen voorbij en dat light ruim binnen wat een simpele RcExl aankan.
 
De meeste gewone ontstekingen gaan tot ongeveer 18K. Daarboven beginnen er vonken weg te vallen vanwege onvoldoende laadtijd van de condensator.
De ontsteking die wel hoger aankan (de Runtronic) is tamelijk prijzig, ik meen ergens rond de 200 euro

http://www.jeperformance.biz/runintro12.htm

Maar ik begrijp het niet zo goed, want boven de 16K is een FX46 al zijn piekvermogen voorbij en dat light ruim binnen wat een simpele RcExl aankan.
Rcexl kan tot 30000.
Deze motor heeft een asp voering en zuiger met een 11 x 6 en afgestemde reso zal hij toch ernstig leuk moeten presteren.
 
Met de 11 x 6 en standaard demper kan hij de temperaturen gewoon hebben op benzine, om eerlijk te zijn denk ik dat hij met een getunede pijp een heel eind komt als je wat aan de koeling doet. Ik heb daar wel een ontwerpje voor wat weinig weegt en relatief makkelijk te maken is uit dun plaat aluminium. Variant van wat ik op de benzineheli toegepast heb. Wellicht qua uiterlijk wat minder mooi. Moet alleen even op zoek naar pen en papier om het duidelijk te maken.

Maar ik denk dat als die Delta snel moet gaan, dat je eerder moet denken aan bijvoorbeeld een 9 x 9 dan een 11 x 6. 11 x 6 zal het met pijp en methanol bij ongeveer 13000 toeren en mischien 120 km/u ophouden, met een 9 x9 ga je richting de 16,5K en ligt 200 km/u binnen de mogelijkheden.
 
Rcexl kan tot 30000.
Zou kunnen, maar lijkt me stug, want de gewone Runtronic gaat "maar" tot 24000.
Ik heb er geen rotsvaste documentaite over kunnen vinden, maar ik weet dat Pé Reivers vastgesteld heeft, ooit, dat boven de 15K de timing van RcExl begint te verlopen, en dat die afwijking boven de 18K min of meer merkbaar begint te worden in het loopgedrag. Die afwijking wordt veroorzaakt door de rekensnelheid van het processortje (die is nu eenmaal niet oneindig).
 
Zou kunnen, maar lijkt me stug, want de gewone Runtronic gaat "maar" tot 24000.
Ik heb er geen rotsvaste documentaite over kunnen vinden, maar ik weet dat Pé Reivers vastgesteld heeft, ooit, dat boven de 15K de timing van RcExl begint te verlopen, en dat die afwijking boven de 18K min of meer merkbaar begint te worden in het loopgedrag. Die afwijking wordt veroorzaakt door de rekensnelheid van het processortje (die is nu eenmaal niet oneindig).
Endat waren de oude ontstekingen. Dus je rekent nog met minimaal 6 jaar oude data.
 
De huidige ontstekingen draaien al op 4s en niet meer op 4 eneloopcellen. Die eneloops zijn ook al achterhaald
 
Dat zou best kunnen, maar die heb ik dan nog niet op de plank liggen (en mijn jongste ontstekingen zijn maar 3 maanden oud).
Ik heb er verder ook geen informatie of datasheets over kunnen vinden.
 
€ 41,47 5%OFF | Rcexl Enkele/Twin NGK-CM6/NGK-ME8/NGK-BMR6 Ontsteking voor DLE/DA RC Motoren
https://a.aliexpress.com/_U5CpH
Oh, maar die heb ik ook gewoon de laatste keer gekregen hoor, met dat nieuwe label, maar dat is gewoon model A-02, versie 2, met een andere spanningsregelaar. Ik zie nergens staan welke toerentallen dat ding aankan volgens specs, dus mij een beetje een raadsel waar je die 30K vandaan haalt.
 
word best een leuk ding!
heb je ook foto's van de binnenkant van de motor?
ik ben erg benieuwd naar de andere aanpassingen aan de binnenkant:D
er zijn niet zoveel mensen die nog aanpassingen doen aan een motor..
dus als er dan eentje wat doet, wil ik het erg graag zien !

Qua methanol, wat voor nitro percentage ga je draaien?

let ff op met je bougie, het beste is om er een iridium variant in te zetten.
in mijn heli liep de boel perfect..
alleen door de hogere bedrijfstemperatuur ging de boel nog wel eens over op gloei.
het pieletje van de bougie gloeide dan..
en dan heb je weer hetzelfde schadebeeld als normaal methanolgestookt.
zonder aan de naalden te zitten, zonder iets verder te veranderen, is dit opgelost met die iridium variant, die kan blijkbaar een stuk beter zijn warmte kwijt/gloeit pas bij hogere temperaturen.

kan zijn dat dit bij jou niet gebeurt..
maar in een snelle toepassing, gaan dingen ook snel de verkeerde kant op:D
als het al de verkeerde kant op gaat
in de heli hoorde je het gebeuren, en kon ik het door minder vermogen te vragen, neerzetten en koelen, aardig onder controle houden.
of dat bij jou ook zo is, is dan ff de vraag.
 
Ik heb de kop hemisferisch gemaakt en hiermee de compressie verlaagd ivm het nagloeien idd. Foto's heb ik niet. Motoren opvoeren is een oude hobby van me geweest. Door de ontsteking komt alles. Juist netjes op tijd en hoeft de motor niet door de voorverbranding heen te gaan, dus hoe dan ook meer vermogen. Carter heb ik ongemoeid gelaten op het deksel na, die is 0,1 mm naar binnen gekomen om Carter ruim te verkleinen ter compensatie van de ruimere poorten. Spoeldruk wil je behouden.
 
Hallsensor gesoldeerd aan servo kabel, geplaatst en vastgezet met tiewraps. Gezekerd met een drupje cyano.
3x2mm magneetje geplaatst en geborgd mbv centerpuntjes.
IMG_20200123_165121.jpg
IMG_20200123_165052.jpg
IMG_20200123_165140.jpg
 
Back
Top