landings gestel laser 3d .40

Heb de bouw van een laser 3d weer opgepakt en nu wil ik er graag een aluminium landinggear onderzetten zoals bij een flip 3d.
Heb alleen geen idee hoe dik het materiaal moet zijn.
We hebben op het werk vliegtuig aluminium dus dat is geen pisbakken alu. :wink:

Groeten Jeroen

Als die Laser 3D niet meer weegt dan een kilo of 3 kan je met 2 tot 2,5mm Dural een net landingsgestel maken. Let wel op dat je de kist niet tegen de grond kwakt maar netjes landt, anders verbuigt de boel toch.
Gebruik je 3 tot 3,5mm dik dan kan je mag hardere landingen maken maar dan wordt de zaak ook zwaarder.

Waarom niet met het originele onderstel? Daar vlieg ik mijn laser 3d al heel lang mee en het buigt dus echt niet door.
Je kunt die kist heeeel erg langzaam landen dus er komt totaal geen kracht op het landingsgestel.

Het is meer voor de looks. Vind het onderstel van draad nou niet echt geweldig staan onder de kist. Maar aan de andere kant hij word er wel zwaarder van en de laser staat nu niet echt bepaald te boek als een lichtgewicht. Wil hem gaan vliegen met een os max 46fx weet niet of dit voldoende is want veel mensen vliegen hem met een .50sx
groeten Jeroen

Ik vlieg mijn laser met een saito 72.
Gaat prima en je sleurt hem overal uit.
Zeker geen overkill.
Als zwaar te boek? Vindt hem eerlijk gezegd behoorlijk licht vliegen.
Ga zeker geen dingen doen om gewicht te besparen aan de constructie.
Heb hem zelfs hier en daar verstevigd(stabilo!!)
Met een licht tegen windje kun je stilstaand landen. Dus de vleugelbelasting is absoluut niet hoog.

Als je echt iets aan die "looks" wil doen kan het ook nog op een andere manier waarbij je het originele bij de doos geleverde landingsgestel kan blijven gebruiken. Je kan het landingsgestel uit draad "bekleden" met balsa (zoals bijvoorbeeld in de vorm van een alu-lanidingsgestel) en het dan gewoon mee bespannen in het kleur dat je wenst. Die oplossing biedt het voordeel dat het zo wie zo lichter blijft dan een volledig nieuw landingsgestel in dur-aluminium. Ik heb een paar keren een "zware landing" gemaakt met het originele landingsgestel en ik moet zeggen, het is ongelooflijk sterk.

Verder is de Lazer 3D een prima kist al had ik het gevoel dat hij niet echt voor het extremere 3D werk geschikt was. Het was naar mijn gevoel meer een 3D trainer dan een volwaardig 3D toestel, zo zie ik het toch. Enkele jongens op het veld hadden een Madness 2 en ik moet zeggen dat ik onmogelijk kon prophangen zoals zij dat konden (met de zelfde motor) In die zin is de Lazer standaard uitgevoerd zwaarder dan een andere vergelijkbare 3D kist. Een punt waar je gewicht op kunt besparen is de rompflanken uit triplex vervangen door 3 mm balsa flanken. De Stabilo is inderdaad een zwak punt en kan wat versterking gebruiken.

De mijne is echter twee weken geleden naar de eeuwige jachtvelden vertrokken na het falen van mijn ontvanger accu. Amen, mea culpa, RIP. (en voor de gene die het zou moeten vragen, neen, noch filmpje, noch foto's van de brokstukken)

Stevo

Denk dat ik het landings gestel wel licht kan houden het word van vligtuig aluminium gemaakt wat nog een warmte behandeling krijgt zodat het nog sterker word, daardoor kan ik de materiaal dikte lekker dun houden :)
Maar de versteviging van het stabilo hoe hebben jullie die gemaakt?
Met hoekje in de hoeken of ingedekt?
Het schijnt dat het hoogte roer nog wel eens wil afbreken omdat het nog wel eens als taartschep wil gaan werken als ie op de grond komt na de landing.
Groeten Jeroen

heb de hoogte roeren van 10x10 mm balsa (ipv 8x8) en in de hoeken hoekjes in gelijmd
stabilo zit een vuuren latje doorheen(origineel overigens)

Dus alleen het hoogte roer of ook het stabilo zelf omdat je anders boven en onder 1 mm dikte verschil krijgt of maakt dat niet uit ivm verstoring van de luchtstroom?
Heb echt heel veel zin om ermee te gaan vliegen met de laser als ie klaar is :D
Groeten Jeroen

Ja haha das waar :D Ben ook echt benieuwd hoe het straks gaat met vliegen. Hoop me er ook flink mee te gaan vermaken, maar dat gaat wel goedkomen denk ik:D
Groeten Jeroen

Hoop dat ik hem over een week of 3 klaar heb. Maar je zult zien dat het dan weer pokkeweer is dat geluk heb ik altijd :cry: .
Van de week kan ik er helaas niet te veel aan werken moet avonddienst draaien.Maar dan heb ik wel mooi de tijd om even tussen de bedrijven door bij de plaatwerker aan te wippen voor het landinggear :D
Groeten Jeroen

hey,

zou je mij eens kunnen vertellen waar volgens de handleiding het zwaartepunt van de laser 3D ligt? Op het plan staat het niet aangeduid!, en ik ben de bouwbeschrijving kwijt...

thanks,
niels

Ik meen dat mijne ergens tussen de 16 en 18 cm hangt
Is ie niet erg kritisch op maar vliegt er wel oke mee.
Zal vanavond even de handleiding erop na slaan voor het exacte cg.

Back