laagdekker bouwen

Vindt het wel een grappig experiment :yes: Het landingsgestel kun je er denk ik beter onderuithalen, zoals de constructie nu zit blijft het nooit goed zitten, zonder op een veld met wat hoger gras gaat het landen ook erg goed. Over de vleugel heeft Vinnygogo wel een punt! Om het toestel bestuurbaar te krijgen heb je met alleen richtingroer een forse V stelling nodig. Zou beginnen met de bijde tippen ongeveer 5 cm omhoog te zetten, kun je ook gelijk iets als ligger voor versteveging van de vleugel er in plaatsen :Succes, laat het vervolg even horen/zien

ik ben ook erg benieuwd wat het gaat doen, ben zeer benieuwd!! idd landingsgestel eronder uit en wat vstelling geven is ook een goed idee!! en als je kan wat verstevigene.

Ah kan iemand die jongen niet een plaatje depron geven? Het creatieve gebruik van alternatieve materialen is prachtig, maar ook weinig kansrijk.
En ik betaalde destijds iets van 15 dollar voor een 1000mAh 2S, dus ik blijf 50 pleuro veel te veel geld vinden voor een lullig accuutje.

Hoi,

Een echte creatieveling kom je niet meer vaak tegen maar zoals al wat mensen zeggen geef ik het ook weinig kans van slagen.

Hobbycity.com kwam al voor bij.

Om even snel een basis samen te stellen voor een model tot 400 gram met ruim voldoende vermogen.

servo's
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT500 5g / .8kg / .10sec Micro Servo $3.49

regelaar
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobbyking SS Series 8-10A ESC $6.50

motor
HobbyKing Online R/C Hobby Store : hexTronik 24gram Brushless Outrunner 1700kv $7.99
voor op 2s met 8x4,3GWS prop of 8x3,8 TGY prop circa 300gram statische trekkracht.

accu
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Rhino 750mAh 2S 7.4v 20C Lipoly Pack $5.79

Ontvanger die je nu heb even de behuizing eraf slopen. Zo licht zijn die pico's niet. bijna 20 gram.

Daar heb je een leuke setup mee voor een normaal model met circa 10min motorloop.

Als model. Stickje zoals ik al een fototje van jou zag.

Anders.
betuwsemodelvliegclub.nl • Bekijkt onderwerp - Het grote Stick topic ...

voor wat ideeën.

Vroeger vloog ik gemiddeld op 250 gram met een speed 280 6V op 7,2 tot 9,6V. Dat was ruim voldoende om mee te vliegen. Vleugeltjes van á 70x20cm.
geprofileerd.

Minimum wat je ongeveer nodig hebt om te vliegen is á 1/4 trekkracht verhouding tov het gewicht. Dus 200gr vlieggewicht en een minimum van 50 gram trekkacht om te vliegen. 1/3 grond starts vanaf vlakke ondergrond. 1/2 grond start kort gras. + 1/1 eindeloos verticaal omhoog.

Kokam enzo vraagt nog steeds de hoofdprijs. Heb je wel eens gekeken wat lipo's kosten bij hobby-in van Multiplex, Robbe of Graupner? Schrik je jezelf ook 3x in de rondte.
http://www.xs4all.nl/~hobbyin/paginas/lipoaccus.html

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
Hoi,

...

Gr. Dennis

waaaw :p, dennis , merci man ^^
het kost precies egt niets meer tegenwoordig :s...
en vroeger kostte het egt superveel , heb alles bijgehouden , hier enkele prijzen...
servo 1 : 15 €
servo 2 : 30 €
motortje : 23.30 €
2 kristallen : 25 €
lipo 1500 mah : 41.80 €

motor en regelaar zal ik al kopen, zijn de servos ook nodig?? niet dat het teveel kost maar ik heb nu al 6 servos...
hoeveel kan ik die laten trekken?? de motor :p

ik begon al te denke dat hij teveel woog door dat karton en ga het dus vervangen door depron :p , maar eerst wil ik het al zien rijden...
weegt 370 gram zonder batterij van 70 gram :p... lol

heb oplossing gevonden voor het landingsgestel: zie foto
(met knex wieletje :p )

van dat laatste stuk over 1/3 van trekkracht enzo snap ik toch niet veel xD
1/4 van gewicht is nodig om te vertrekken...

en ja, als het niet werkt bouw ik een nieuw, als hobby moet je toch iets doen hé ^^
full

Laatst bewerkt door een moderator:
het karton zal wel vliegen, maar je hebt, den ik, een behoorlijk sterke motor nodig.
Probeer anders eerst eens oftie kan zweven. (dat doe ik meestal)

Hoi,

Servo's zijn niet noodzakelijk.
Die HXT500 servo's wegen 6 gram per stuk dus misschien net wat lichter.

1/3 trekkracht ten zichte van gewicht bedoel ik dus mee dat als je bijvoorbeeld een model van 210 gram hebt.

Je zet hem rechtop op een weegschaal en geeft volgas (even vanuit gaande dat de lucht niet tegen de weegschaal blaast) weegt je model nog maar 140 gram.
Dus genereert je propeller een druk/trek van 70 gram. Dit is statische trekkracht. In vlucht wil dit nog wat veranderen vandaar statisch.

Voor gemiddelde modellen is deze verhouding voldoende om rondjes te vliegen.

Ik kan ook wel over watts per kilo beginnen maar daar wordt het ook niet makkelijker van.
Grofweg voor jou 150Watt per kilo. Voor 400 gram heb je dan 60Watt nodig.
Op 2s lipo is 7,4V kom je dan ongeveer op 8 Ampère stroom.

In de onderstaande linkjes staat in ieder link een stukje over setup bepaling bij techniek.
Lees dit eens rustig door en als er nog vragen zijn horen we het wel.

http://www.betuwsemodelvliegclub.nl/files/Q3-2009printversie.pdf

http://www.betuwsemodelvliegclub.nl/files/Q4-2010printversie.pdf

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
ja... eerste testvlucht gehad... niet gelukt natuurlijk :p
hij rijd scheef ( naar links) door het landingsgestel wss

er stond 6V motor op , nu die 7.2 .. resultaat :
rijd goed en snel maar nog steeds afwijking..

op weegschaal : 462 gram, statisch, met motor op aan 366....
trekkracht = 96 gram

en wat is dat met die V-stelling? ipv de T-stelling achterroer? en dat zou beter zijn?

full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
V-stelling is dat de vleugels in een V vorm omhoog gericht staan.

dihedral.jpg

http://www.myaeromodelling.com/wp/

Een paar graden is noodzakelijk om zonder roeren op de vleugel ook daadwerkelijk te kunnen rollen met alleen een richtingsroer.

Zonder V-stelling draait hij alsof hij op een pin staat en het roer hem wegdrukt.
En daar kom je in de praktijk de bocht niet fatsoenlijk mee om.

ayaw.gif

Met genereer je een slip op de vleugel en krijgt 1 vleugel meer lift dan de ander en krijg je een rollende beweging.

Met de pijlstelling die je hebt. (vleugels naar achter gericht) is het zwaarte punt erg lastig te bepalen.

Dit is met rolroeren/Ailerons of ongeveer zoals hij zou doen met een richtingsroer en V-stelling (Dihedral op zijn engels)

aroll.gif

Laatst bewerkt:
Met die V stelling bedoel ik dat wanneer je vanaf de voorkant tegen de vleugel kijkt de uiteinden beide een stukje (bij jou lijkt mij 5cm een goed begin) omhoog staan. Omdat jij geen rolroeren hebt is dit absoluut noodzakelijk. Verder ziet het er leuk uit en ben benieuwd of het wil vliegen.

Met die V stelling bedoel ik dat wanneer je vanaf de voorkant tegen de vleugel kijkt de uiteinden beide een stukje (bij jou lijkt mij 5cm een goed begin) omhoog staan. Omdat jij geen rolroeren hebt is dit absoluut noodzakelijk. Verder ziet het er leuk uit en ben benieuwd of het wil vliegen.

:p, had dit zon 3 mm gedaan maar werkte blijkbaar niet ^^
ik ga eind deze week om een sterke motor die egt veel kan trekken en kan dan pas verder testen want zoals nu met die prutsmotortjes kan ik egt niet verder, het vliegtuig rijd en dat is het ook :p
bedankt voor de V-tip ^^

ja, dennis, ben naar de winkel (EP fun in BEVEREN , BELGIE) om gerief gegaan...
heb 2 depron platen van 3mm ... 6mm was op...
en een kleinere prop voor de 7.2V motor...

nu ik vroeg zon brushless motor met regelaar...

wat geeft ie me, een motor kit met regelaar.. prijs : 74 EURO!!!!
de goedkoopste motor kost 29 euro !! en dat is zo eentje voor een vliegtuig van 20 gram ... die motor was 1cm breed ofzo...

en men lipo is nog volledig in orde !! 7.5 V onopgeladen.... :p

ik ga vant weekend alles in depron vervaardigen en zie dan verder ^^

Met het 7,2V motortje moet je een iets grotere prop monteren.
En je hebt nu een iets kleinere gekocht. Want?

j
en men lipo is nog volledig in orde !! 7.5 V onopgeladen.... :p
En waarom zou je lipo dan nog volledig in orde zijn? Iedere bijna lege lipo heeft 7,5V. Opgeladen zijn ze 8,4V. Maar dat zegt niks. Als ze slecht worden kunnen ze geen stroom meer leveren, de spanning is het probleem helemaal niet. Of eigenlijk: bij een slechte lipo daalt de spanning heel sterk zodra je hem gaat belasten.

En je hebt nu een iets kleinere gekocht. Want?

En waarom zou je lipo dan nog volledig in orde zijn? Iedere bijna lege lipo heeft 7,5V. Opgeladen zijn ze 8,4V. Maar dat zegt niks. Als ze slecht worden kunnen ze geen stroom meer leveren, de spanning is het probleem helemaal niet. Of eigenlijk: bij een slechte lipo daalt de spanning heel sterk zodra je hem gaat belasten.

1) ik had eerst een 13cm prop op de 6V motor, op de 7.2 V motor een 16.5/17 cm prop. en steek daar nu een 14cm op.

2)de lipo... tja :p, ik gebruik dat irritant systeem van eerst een autobatterij opladen en daarop de gewone.., nu is die autobat aan het opladen maar dat duurt 13u en mag die snachts niet laten inzitten van de mama... :s

nog een klein vraagje los van modelbouw... ik moest een presentatie over vliegtuigen doen en eu... wat is het verschil tss ACTIERADIUS en VLIEGBEREIK ... het is toch beiden hoe ver een plane kan vliegen zonder te tanke?? thx xD

dus... hopen dat de lipo nog werkt ^^

1) wat is het verschil tss ACTIERADIUS en VLIEGBEREIK ... het is toch beiden hoe ver een plane kan vliegen zonder te tanke?? thx xD

Actieradius is een term uit de militaire vliegerij. Het betekent hoe ver een toestel zijn ding kan doen vanaf de basis waar hij vertrokken is, en veilig kan terugkeren zonder bij te tanken.
Vliegbereik is hoe ver een toestel vliegt zonder bij te tanken.
In de WW 2 vloog bv een B 17 van Engeland naar Berlijn, deed z'n ding en kwam terug: Actieradius +/- 1000 km
Zijn vliegbereik was dan 2000 km

Actieradius is een term uit de militaire vliegerij. Het betekent hoe ver een toestel zijn ding kan doen vanaf de basis waar hij vertrokken is, en veilig kan terugkeren zonder bij te tanken.
Vliegbereik is hoe ver een toestel vliegt zonder bij te tanken.
In de WW 2 vloog bv een B 17 van Engeland naar Berlijn, deed z'n ding en kwam terug: Actieradius +/- 1000 km
Zijn vliegbereik was dan 2000 km

ah , zalig :p, bedankt ^^

Back