La Licorne - De Eenhoorn

Ik weet niet of deze later nog tijdens restauratie zijn uitgerust met metallic kleurige ornamenten, maar ze zijn bijna allemaal 'blingbling'.

Dat is inderdaad het grote probleem bij het beoordelen van oude modellen, ze zijn allemaal meerdere malen gerestaureerd en dat gebeurde altijd naar de ideeën van die tijd. Als je ervan uitgaat dat tuigage en zeildoek ongeveer 100 jaar meegaat dan kan je wel uitrekenen hoevaak de Prins Willem of de William Rex nieuwe tuigage gekregen hebben. Verf gaat wel langer mee maar je mag ervan uitgang dat de oude modellen wel een paar keer overgeschilderd zijn (op de Prins Willem kun je dat duidelijk zien). Eigenlijk zijn alleen schilderijen een redelijk betrouwbare bron.
Het is de vraag of er echt vaste richtlijnen waren, de beschildering van een schip was aan mode onderhevig en bij de VOC kreeg de kapitein een bedrag om het schip naar eigen smaak op te schilderen.
Voel je dus kapitein en schilder het model naar eigen smaak op ;)

Andy

galjoen en spiegel

't Is even stil geweest op m'n verslag, maar niet op de werf: ben druk bezig geweest verder te werken aan het galjoen. Bakboord zijde is uiteraard spiegelbeeld van stuurboord, dus niet echt zinvol om hier foto's van te tonen.

Intussen ben ik ook bezig geweest met het beplanken van de zijgalerijen van de spiegel. Ik loop een beetje vast op de onderkant:
Op Franse schepen van voor 1700 loopt deze vaak uit in een punt. Latere versies hebben soms een krul naar voren toe. Mooi voorbeeld hiervan is de Fleuron. Ik heb gepoogd dit na te maken, maar vind het niet echt passen bij dit schip. Ik denk dat ik toch maar een nieuwe poging doe voor de oudere versie.

full

De metalen versie van de kit:
full

full

full

Ik ben benieuwd waar jullie voorkeur naar uit gaat. Ik ga vanmiddag weer achter de tekentafel en zal later nog een nieuwe versie tonen.

Grt
Diederik

Laatst bewerkt door een moderator:
1: de zelf gemaakte houten versie is sowieso een stuk fraaier - veel echter ook
2: de krul daaronder vind ik dan weer minder passen, dus daar zou ik de kit-versie onder maken.

En je hebt nog veel meer een goed gevoel als je dat helemaal zelf gemaakt hebt (zo ervaar ik dat tenminste)

De kit versie Diederik, maar dan in hout.
Jouw houtsnijwerk gezien hebbende wordt dat véél mooier:D

Dank voor jullie eerlijke mening, de krul heeft me wat tijd gekost, maar eerlijk is eerlijk, ik vind 'm zelf ook niet geslaagd. De krul gaat in de kliko:(.
Eigen versie in hout wordt het in elk geval.
Ik heb me een beetje uitgeleefd in het tekenwerk, vooral met de ornamenten. Voor een Hollands schip is het ver over de top, hier hoop ik dat het nog net gaat:rolleyes:
Het blauw is in deze tekening iets lichter dan de fortuining, maar in het echt wordt het één en dezelfde kleur.

full

Ehhhhh, ff wachten hoor.
Op de foto heb je de tekenig van de galerei gefotoshopt op je model klopt dat:confused::confused:
Ik ben maar een simpele houtsnuiver hoor;)

Ehhhhh, ff wachten hoor.
Op de foto heb je de tekenig van de galerei gefotoshopt op je model klopt dat:confused::confused:
Ik ben maar een simpele houtsnuiver hoor;)

:D Zo ongeveer: foto van het schip met voorlopige galerij, vervolgens delen overgetrokken en ingekleurd met 'paint' (bijvoorbeeld blauwe latjes en ramen). Hierna veel voorbeelden van Franse galerijen (bijvoorbeeld uit "Les Vaisseaux du Roi Soleil" van Lemineur) erbij gehaald en ornamenten hieruit gefotoshopt en waar nodig een beetje gemodificeerd. Alles in dezelfde okertinten zetten en dan heb je een beetje een hersenspinsel op 'papier'.

Ik blijf me toch verbazen hoe je dit allemaal voor elkaar krijgt vooral met de kleuren, en hoeveel tijd je in proeven steekt voordat je het daadwerkelijk toepast op het schip.:rolleyes:

Ach, het van tevoren uitdenken en nalezen geeft me net zoveel voldoening als het bouwen zelf. Als het schip ooit af is, is voor mij het grootste van de lol er wel af en mag ze stof gaan vangen achter op een kast ;).

Ik heb voor Germt nog een voorbeeld van een paar "donorgalerijen":
bijvoorbeeld de zeemeerminnen die de kozijnen dragen zie je onder in het eerste plaatje terug:

full

Oké Diederik, ik denk dat ik het snap.
Overigens, ik ben het met je eens dat de zaken van te voren uitdenken en uitekenen net zoveel voldoening geeft als het bouwen zelf:cool:

zijgalerij, vervolg

Weer wat verder geknutseld met de raampjes en eerste ornamenten.
Ik heb met plastic latjes van 1x1 en 0.75x0.75mm gepoogd de raampjes na te maken. Veel dunner plastic wordt te wiebelig (ik heb ze in een houten malletje linksonder ineen gelijmd). Het lijkt helaas iets forser uit te vallen dan het origineel. Twee alternatieve poging in hout (noten en ebben) zorgden voor een hoop gesplinter :(.
De ornamenten zijn in fimo klei.

full

Aan de achterkant van de galerij heb ik het berkenplankje opengesneden en het balsahout van binnen uitgehold. Ik twijfel nog of ik er een mooie poepdoos in zal maken ;). Ook moet er in de romp nog een gat komen voor de deur :schrik:, ik twijfel nog over de juiste plaats.

full

Grt
Diederik

Back