La Licorne - De Eenhoorn

Goh, veel dank voor de complimenten :oops:,
geeft een mens moed als je met je neus bovenop de kleine onvolkomenheden zit te turen. Gelukkig leef ik veel 's nachts en kan ik korrelige foto's maken die de boel een beetje verdoezelen.

Vandaag heb ik het eerste laagje verf aangebracht, leuk werk en geeft best een mooi resultaat. Ik laat jullie nog even in spanning ;)

PS: Ik heb advies nodig:
Ik wil voor de ovale venstertjes glas in lood effect bereiken met een knoflooknetje, met de Bison (nexus gel) die ik gebruik plakt het voor geen meter op een doorzichtig stukje plastic folie. Secondelijm en andere lijm die ik nog had liggen voor plastic kleeft goed, maar geeft een waas. Zijn er nog tips?

mischien blinkende vernis er op spuiten en daar je netje inleggen, weet ook niet of het werkt dus best eerst testen

Ik heb met pattex special modelbouwlijm op plastic geplakt. Dat ging zonder waas. Over het algemeen geen problemen gehad met hechting, al heb ik het nog niet met een knoflooknetje geprobeerd.

003pattexspecialmodelbo.jpg

Die Pattex lijm gebruik ik alleen om de knopen van de touwen te fixeren en het werkt uitstekend !
Knopen laten niet meer los !
En het droogt onzichtbaar op.
Zelfs Mobbsie ( die ook een Aggy bouwt ) gebruikt dat er voor.
Andere toepassingen ( behalve plastic ) weet ik niet.

Ik krijg het plastic voor raampjes ook niet geplakt. Maar omdat ik het opsluit tussen houten latjes blift het in het algemeen wel zitten.

Voor het maken van glas in lood heb ik ooit eens ergens een tip gegeven - ik vind alleen niet meer terug waar.

- op een stukje plastic met een scherp mesje het glas in lood patroon insnijden
- dit insmeren met zwarte oostindische inkt
- restanten wegvegen - laten drogen - klaar!

In iedere schaal maakbaar.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ook een goeie tip, dank Hans, deze houd ik als alternatief voor als mn knoflooknetje niet wil blijven zitten.

Ik ben vandaag overigens over de streep: ik doe m'n fimo (nog) niet weg, maar heb toch maar koers gezet naar het 'warhammer walhalla' van Eindhoven en m'n eigen Green Stuff gekocht :D.
Je raad het nooit: de verkoper vroeg al snel of ik bij die jongens van de 'boten club' hoorde en of ik hun opper-nerd Chris (;)) ook al kende? Niet geheel toevallig want z'n werk is daar net om de hoek. (Volgens mij zit ie meer tussen de wargamefiguurtjes te spelen, dan achter z'n bureau :rolleyes: )

Ook een goeie tip, dank Hans, deze houd ik als alternatief voor als mn knoflooknetje niet wil blijven zitten.

Ik ben vandaag overigens over de streep: ik doe m'n fimo (nog) niet weg, maar heb toch maar koers gezet naar het 'warhammer walhalla' van Eindhoven en m'n eigen Green Stuff gekocht :D.
Je raad het nooit: de verkoper vroeg al snel of ik bij die jongens van de 'boten club' hoorde en of ik hun opper-nerd Chris (;)) ook al kende? Niet geheel toevallig want z'n werk is daar net om de hoek. (Volgens mij zit ie meer tussen de wargamefiguurtjes te spelen, dan achter z'n bureau :rolleyes: )

Doe rik de storemanager volgende keer maar de groeten :)

Green stuff is handig maar duurt wel heel lang om te drogen en kan korrelig worden tijdens verwerking. Kunt ook eens super sculpy of milliput proberen. Zijn wat modernere producten

Jongens, bij botenbouwen moet je geduld hebben. Dat het green-stuff (zullen we het groenspul gaan noemen om geen reclame te maken?) een lange uithard-tijd heeft klopt wel. Minstens een dag is mijn ervaring.

Dat het korrelig wordt heb ik nog niet meegemaakt. Het plakt wel lekker, zeker als je het net gekneed hebt

Jongens, bij botenbouwen moet je geduld hebben. Dat het green-stuff (zullen we het groenspul gaan noemen om geen reclame te maken?) een lange uithard-tijd heeft klopt wel. Minstens een dag is mijn ervaring.

Dat het korrelig wordt heb ik nog niet meegemaakt. Het plakt wel lekker, zeker als je het net gekneed hebt

je zou de mannen bij https://www.formx.nl/ eens moeten mailen/bellen. Die hebben een dijk aan ervaring met moddelleer producten, er zijn inmiddels modernere producten dan Green Stuff die minder plakken tijdens de verwerking (Green Stuff is feitelijk heeeel oud product maar Games Workshop verkoopt gewoon door omdat men er goede marge op kan maken). FormX heeft heel veel kwaliteits spul wat je kunt bakken, niet hoeft bakken enzovoort. Ook kwa structuur, gewicht en nabewerking zit er veel verschil in de producten.

Ik heb een tijdje terug op de site van formx gekeken, werd er een beetje dol van. Ze hebben wel een hoop inderdaad.

Maar het Stuffgreen had mijn zoon nog liggen - dus iets nieuws was nog niet nodig.

Dat plakken vind ik wel fijn, het blijft goed op mijn bootje zitten...

Hans,
ik ben intussen wat ervaring rijker en ben echt heel erg tevreden met dat groen spull. Ik ben bezig m'n boegbeeld op het galjoen passend te maken en het gaat, tegen alle verwachtingen in, van een leien dakje :cool:

Werkt fijn, korrelt niet, na een halve dag is het net rubber en kun je het met een scherp mesje makkelijk verder in vorm snijden en een dag later kun je er met de slijpschijf tegenaan :D.

Oud of niet : groen spull is voortaan een blijvertje:yes:

Bedankt voor de tip

Grt
Diederik

PS: foto's bij daglicht volgen, ik heb gisteren speciaal voor de 19e maar eens een nieuwe camera aangeschaft (vorige was al een jaar kaduuk). Helaas kreeg ik gisteren een grijze en geen zwarte versie mee. Vandaag eerst maar omruilen voordat er groene vingerafdrukken op zitten.

Boegbeeld

Voila:
de kiertjes en gaten tussen kunststof en hout vrijwel naadloos weggewerkt met greenstuff. Er moet nog wel wat afwerking plaatsvinden voor zaterdag

full

full

En dan eindelijk een kleine mijlpaal in de bouw: de eenhoorn bekent kleur.
Schrik niet 8O: 't stuk groen onder z'n neus is geen snot.
Een oortje was afgebroken, ook de hoorn was ik kwijt: geen probleem....'t lijkt wel een reclame voor dat verdraaid goeie g.....ff
Alles is nog onafgewerkt of vers blinkend. Er moet uiteindelijk nog een flinke dot weathering overheen.

full

Ook een eerste begin gemaakt op de 'zeeslangen' op de zijgalerij. De twee rechtse kopjes waren niet echt herkenbaar: afgehakt en een nieuw bolletje groen erop...

full

Ik moet er wel aan wennen dat er wat meer details en oneffenheden zichtbaar zullen zijn met het nieuwe toestel. Over drie dagen de echte vuurdoop!

Laatst bewerkt door een moderator:
Back