La Licorne - De Eenhoorn

Net zoveel lagen als je zelf wil, één tot tientallen. Als je tussen elke laag politoer enkele dagen laat drogen, heel fijn opschuurt en polijst en tien of vijftien lagen op deze wijze in totaal legt krijg je zo'n soort hoogglanseffect als een antieke tafel of een viool, dit lijkt me hier niet het beoogde doel. Ik zal het nog een paar dagen bij daglicht moeten bekijken, maar denk zelfs dat ik het bij één laag laat.
Ik kan nog spelen met was door het doffer of glanzender te maken, hetzelfde geldt voor de berghouten.
Het liefste had ik het hout onbehandeld gelaten, maar dan wordt het dof en smoezelig door vette vingerafdrukken en komt het hout ook niet meer tot z'n recht.

Berhouten

Eindelijk de berghouten ertegenaan gekwakt. Ik zit al sinds september met jeukende vingers. Nu de huid bewerkt is konden ze er tegen. (...scheepshuid wel te verstaan, de jeuk is inmiddels spontaan weer over :D).

Ik heb ebbenhouten latjes besteld in 3 en 5mm breedte en op maat gemaakt (onderste twee iets dunner), gebogen, de lassen erin gesneden en geboord, gelijmd en als laatste de spijkertjes voorzichtig erin getimmerd (drie kleine splijtverwondingen heb ik helaas niet kunnen voorkomen).

full

Het hout van de berghouten is onbewerkt, de spijkertjes van de onderste heb ik de kopjes glimmend geschuurd en behandeld met brass black (aangetipt met een nat houtje). Er komen nog meer spijkertjes, maar ben erachter dat ik er te weinig heb voor stuur-en bakboord en moet nog bijbestellen.

full

Voor:

full

Na:

full

Ik heb geprobeerd wat foto's in daglicht te maken, maar er zijn er maar weinig die echt de werkelijkheid benaderen.

Mijn zoon heeft met een waar kennersoog geholpen met het beoordelen van de zeeg.
Ik moet zeggen: 't is een kritische bouwer, maar hij kon ermee leven ;)

full

Wel nog een belangrijk punt van kritiek: het is eigenlijk maar een saai schip omdat de onderste kanonnetjes niet echt zijn en ze er gewoon in geprikt worden (kanonnetjes zijn voor hem een heikel punt).
Ook kan je niet zien wat er onder het dek allemaal gebeurt: ik heb hem dus moeten beloven dat de volgende romp ook onder de dekken waarheidsgetrouw zal worden.:oops:
Ik moet hem nog het originele boek van kuifje laten lezen en zal 'm de film eens laten zien. Misschien wordt het schip dan toch nog een beetje spannend.

full

Deze laatste foto is minder scherp, maar geeft het beste de kleur van het hout weer. De waterlijn zal tzt netjes strak getrokken worden.

Nu eerste nog een paar honderd spijkertjes bestellen en verder met latjes buigen, wordt vervolgd...

Grt
Diederik

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er schittend uit hoor Diederik, kan ook niet anders natuurlijk, je hebt constant een waarlijke inspecteur in de buurt:cool:

Ziet er prachtig uit Diederik!
Splijtverwondingen zoals je dat mooi verwoord, kun je voorkomen door voor te boren met een boortje met een iets kleinere diameter dan je spijkertjes.
En wat de kleuren betreft, dit ligt niet zozeer aan de flits, maar aan de witbalans instelling van je camera. Is een beetje lang vehaal om hier neer te zetten, maar je kan alles hier over vinden op www.digitalefotografietips.nl

Bedankt voor de complimenten. Soms ben je maanden bezig en zie je geen vooruitgang en soms maak je in een week grote sprongen.

Piet,
ik had de gaatjes voor mijn gevoel de eerste keer al redelijk ruim voorgeboord, maar ebben splijt zo makkelijk, dat ik ze zelfs zo groot heb moeten maken dat de spijkertjes er los in glijden. De onderliggende laag is noten en hier komen ze mooi in vast te zitten.
De witbalans heb ik inderdaad niet onder de knie, ik heb ook maar een simpel toestelletje en bij verschillende instellingen, lichtsoort en hoek van inval geëxperimenteerd. Ik zal eens rustig jouw tip doornemen, bedankt hiervoor!

Grt
Diederik

Hallo Diederik,

Ik zou even snel op het forum kijken, tot dat ik je bouwverslag begon te lezen......
"" Fantastisch ""

bedankt :D
Ik heb wel redelijk wat uurtjes in de bouw zitten, maar een hobby mag wel wat tijd kosten. Ik heb ook niet echt een deadline en zie wel wanneer 't schip uitvaart of strand ;)
Ik zit onbewust ook heel wat uurtjes op het forum te genieten van al jullie bouwperikelen en successen. Zo leer ik elke dag weer wat bij en dit is uiteindelijk ook niet in tijd uit te drukken.

Goudverf experiment

Vandaag heb ik met veel plezier Chris' meesterwerkjes eens van heel dichtbij mogen bewonderen en vervolgens samen in Bergeijk in een modelbouwwinkel rondgestruind en op zijn advies wat potjes Citadel verf meegenomen om te experimenteren met goud. Ik was te nieuwsgierig en ben vanavond meteen aan de slag gegaan.

Ik had nog een 'zeepaard' die ik al in alkydverf 'bling bling' had gemaakt: inmiddels wel genoeg pijn aan de ogen gehad :cool: dit moest beter kunnen dacht ik.

Volgens het recept van de meester:
- eerst goud 'layer' (Gehenna's Gold') gemengd met een aarde tint 'foundation' ('Calthan Brown').
- vervolgens een stevige 'wash' ('Agrax Earthshade') erover. Lang genoeg laten drogen...:sleepy:
- als laatste de highlights met een huidtint layer - ('Kislev flesh') weer wat omhoog gehaald. Ik ben stout geweest en in deze laatste accenten weer een pietsje goud in mee gemengd.

Wederom sorry voor het gebrek aan scherpe foto's en Chris bedankt voor de tips.

full

Hey Diederik,

tof man, wat vind je zelf van de nieuwe look? beter of juist niet?
ik vind het er heel authentiek uitzien. veel beter dan vol vlak metallic verf.

tip 1: fohn is je vriend met nog sneller washes en acrylics drogen.

tip 2:
als je nog minder metallic look wilt, meng dan meer bruin in je goud als basis kleur. Bijvoorbeeld 50/50 verhouding goud/bruin. Als je dit te bruin vind worden kun je ook het 'bling' uit je goud verwijderen door met een huidskleur of gelige tint het model te drybrushen. Dan heb je wel een gouden oppervlak maar haal je de reflecterende hoge lichten van metallic weg door er een non-metallic verf overheen te zetten. Dit kijkt veel rustiger.

Ik zou afgaande op de fotos nog iets meer contrast toevoegen door een laatste keer met een 50/50 geel/huidskleur tint te highlighten. Dan krijg je net nog wat hoge lichten details extra. Maak je drybrush goed droog op een tissue en test op je hand dat er bijna geen verf meer afkomt. Dan over je model borstelen. Success :)

Het lijkt wel francois verlinden;)

Groetjes,
Houtworm der 1e klasse

Die eer is me veel te hoog gegrepen :D. Ben nog veel te groen achter de oortjes.

Hey Diederik,

tof man, wat vind je zelf van de nieuwe look? beter of juist niet?
ik vind het er heel authentiek uitzien. veel beter dan vol vlak metallic verf.

tip 1: fohn is je vriend met nog sneller washes en acrylics drogen.

tip 2:
als je nog minder metallic look wilt, meng dan meer bruin in je goud als basis kleur. Bijvoorbeeld 50/50 verhouding goud/bruin. Als je dit te bruin vind worden kun je ook het 'bling' uit je goud verwijderen door met een huidskleur of gelige tint het model te drybrushen. Dan heb je wel een gouden oppervlak maar haal je de reflecterende hoge lichten van metallic weg door er een non-metallic verf overheen te zetten. Dit kijkt veel rustiger.

Ik zou afgaande op de fotos nog iets meer contrast toevoegen door een laatste keer met een 50/50 geel/huidskleur tint te highlighten. Dan krijg je net nog wat hoge lichten details extra. Maak je drybrush goed droog op een tissue en test op je hand dat er bijna geen verf meer afkomt. Dan over je model borstelen. Success :)

Chris,

ik ben zeker tevreden met de resultaten (nog niet het definitieve eindresultaat). Ik vind het zelf een enorme verbetering wat betreft de diepte en details. Ik heb deze allemaal verloren zien gaan met de 'bling' en had niet verwacht dat ze ooit weer tevoorschijn zouden komen:
Neptunus heeft weer een navel :banana: en de achterlijfjes van de paarden hebben weer schubben.
De highlights moet ik nog wat mee oefenen en vind dat ik er nog niet veel van bak. Over bakken gesproken:
Ik heb een fohn geprobeerd, maar de fimoklei werd weer zacht en het paard wilde z'n vleugels uitslaan :schrik:
Snel weer in vorm geduwd, en een kwartiertje gedaan of m'n neus bloedde :rolleyes:: nadat we beiden waren afgekoeld konden we gelukkig weer met vaste vleugels 't avontuur vervolgen.

Ik heb vanmiddag een tweede laag highlights aangebracht en vrees dat ik het metallic effect niet helemaal wil laten verdwijnen. Ik neem aan dat ik het drybrushen ook met een verhouding 33/33/33 in geel/goud/huidtint zou kunnen proberen?

Nogmaals veel dank voor de tips,
Grt
Diederik

Hey diederik, ja tuurlijk je kunt het zo metallic houden als je wilt. Probeer wel te kijken hoe je je resultaat in zo min mogelijk reproduceerbare stappen kunt bereiken. Dan kun je overal op je schip het zelfde krijgen. Als je meer dan 3 stappen hebt en ingewikkelde mengverhoudingen is dit moeilijker

Hey diederik, ja tuurlijk je kunt het zo metallic houden als je wilt. Probeer wel te kijken hoe je je resultaat in zo min mogelijk reproduceerbare stappen kunt bereiken. Dan kun je overal op je schip het zelfde krijgen. Als je meer dan 3 stappen hebt en ingewikkelde mengverhoudingen is dit moeilijker

Goeie tip, bedankt. Ik merk inderdaad nu al dat ik met moeite gelijke effecten kan reproduceren, 3 laagjes lijkt me ook wel haalbaar.
Zal ook blij zijn als de zomermaanden er weer zijn en de zon tot laat schijnt :zon:

Ik heb wat aangerommeld met verschillende oppervlakken.

full

Ook verschillende gradaties van metallic effect proberen te verwerken,
ben benieuwd welke jullie 't meest aanspreekt...

full

Ook verschillende gradaties van metallic effect proberen te verwerken,
ben benieuwd welke jullie 't meest aanspreekt...

Als je vraag doelt op de onderste foto, dan vindt ik het effect op de onderste het mooiste.
Omdat ik daar enige verwering in vindt zitten, en persoonlijk vindt ik dat wel horen op een Historisch schip.
Zouden jij en Chris hier geen cursus over kunnen regelen:cool:

Back