Vervolg: afwerking huid
Zoals ik inmiddels anderhalve week geleden beloofd had, zou ik de knoop doorhakken en beslissen de huid af te werken met Danish Oil, ....behalve als mijn bezoek aan een ervaren antiek restaurateur mij tot andere gedachten kon brengen: je begrijpt het al ... dit laatste is het geval:
Ik ben aan de slag gegaan met politoeren en moet heel eerlijk bekennen dat dit de beste resultaten tot nu toe heeft opgeleverd.
Ik heb wat geheimzinnige proefjes van pigmenten mee gekregen. Deze komen uit de persoonlijke receptenbak van de meester en blijven * TOP SECRET *
Wel heb ik bij twee lokale schilderswinkeltjes nog wat extra grondstoffen ingeslagen:
Schellak (blank en bruin) - de basis voor het politoeren in combinatie met zo zuiver mogelijke ethanol (> 95%). Dit moet helaas nog een week of twee oplossen voordat het bruikbaar is, maar heb gelukkig ook een staaltje uit 'de grote kruik' van de meester meegekregen en al wat kunnen uitproberen met verschillende pigmenten: (eik, noten, verschillende rood en aardetinten en blauw).
Het werk tot nu toe heerlijk: alle kleurschakeringen zijn volgens mij mogelijk en je kunt het laag voor laag intenser maken geheel naar eigen smaak. De afwerking mat vs hoogglans is ook nog achteraf geheel aan te passen met was.
Ik heb ook wat met zwarte pigmenten geëxperimenteerd.
Morgen ga ik aan de slag met wit ('Bolognees krijt', 'Krijt van Sarti' en 'Aarde van Vicenza' - klinkt als muziek in de oren...)
Ik heb intussen ontdekt dat er redelijk makkelijk pigmenten in NL te bestellen zijn (bv bij Verfmolen De Kat). Leuk detail is dat er ook smaltblauw wordt verkocht, de kleur die volgens mij bij de Hollandse oorlogsschepen werd toegepast (ook op bv de 7P) omdat het zo lekker goedkoop was. Helaas is de waarde inmiddels verveelvoudigd

De site van 'de Kat' is een echte aanrader (verschillende tips, recepten en veel pigmentvoorbeelden).
Op deze manier blijf ik in de experimenteerfase hangen en kom ik nooit aan m'n romp toe
Wordt vervolgd....