La Licorne - De Eenhoorn

Dank voor de complimenten, word er verlegen van :oops:

Vlekken, dat gaat waarschijnlijk gebeuren, bij mijn weten is de enige manier om het te zwarten onderdeel in de BB te leggen, daarna afspoelen , met een doekje iets opwrijven, en misschien proces even herhalen en daarna aanbrengen.
Althans zo doe ik het altijd

Ik denk dat dit ook de methode is om het mooiste effect te bereiken. Ik begreep van Jack dat het op zich gemonteerd ook nog bij te werken valt door het voorzichtig met BB aan te tippen met een penseeltje en afdeppen met keukenpapier of een oude doek. Ik zal dan het omliggende hout ter bescherming wel eerst afplakken met tape.

Ja, prachtig resultaat. Afplakken met tape gaat volgens mij niet werken, daar is het te vloeibaar voor. Als je hout gebeitst of geschilderd is dan kan het makkelijk, het geeft zelfs een mooi resultaat als er om het ijzer wat donkere 'vlekken' zitten. Met blank hout heb ik nog geen ervaring mee, even testen van tevoren idd.

Jack

Grote nieuwe stappen voor zaterdag zetten gaat niet meer lukken, dan maar wat kleine details:
Ik erger me al maanden aan de trapjes van de uitgever en twijfel nog of ik ze niet zelf geheel van hout ga maken. dit zijn de bijgeleverde metalen trapjes. De trapleuning ga ik uit hout niet veel mooier krijgen, dus heb ik deze voorlopig toch maar 'opgepimpt' met houten treden en zwarte biesjes. Het hout moet nog wel in de beits. De middelste trap is een eerste probeersel met zwart geverfde treden, de achterste staat alleen in de rode verf.

full

Grt,
Diederik

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben ook geen fan van het meeste meegeleverde ijzeren spul.
Toch moet ik zeggen dat deze trappen er op de foto best aardig uitzien.

Hout vs metaal :-|, ik kan er niet omheen dat ik het zelf niet beter kan maken in hout.
Als ik de foto hierboven nog eens bekijk ziet het er ook wel erg brandweerwagenrood uit naast de aansteker. De kleur is in feite scharlaken en neigt iets meer naar wijnrood / osserood. hier iets meer in de context:

full

Ik moet zeggen dat de houten treden al een hoop doen. Als ik het goed zie zijn de originele trappen helemaal massief dus de optreden dicht, als het ware voorzien van stootborden. Aan de leuningen zou ik me ook niet wagen. Maar jouw oplossing vind ik een hele vooruitgang. Dan kan je tenminste door de trap heen kijken wat me een stuk realistischer lijkt.

Dank mannen!

@Erik, de houten treden zijn direct op de massieve trap gelijmd, heb ik afgekeken van een andere eenhoorn b(r)ouwer. De optreden zijn zwart geschilderd om inderdaad de illusie te wekken dat je erdoor zou moeten kunnen kijken: puur bedrog dus. Als later al het 'dekmeubilair', de kanons, de masten en het tuigage op hun plek zitten, vallen de trapjes in de drukte niet meer op en hoop ik ook dat de optreden niet in het oog zullen springen ;).

Grt
Diederik

Ik vind de trapjes erg mooi, kan me niet voorstellen dat de optreden storend zijn, ziet er gewoon heel goed uit!

ik mis op deze foto een nagelbank ? of komt die er later nog op ;)

Nog veel meer dan een nagelbank en mogelijk ooit nog een vloekende Haddoque op het halfdek. Ik ga eerst de buitenkant afwerken, berghouten, balustrades, lakwerk en dan pas de dekken be-dekken met van alles waar ik de namen nog van moet leren. :D

@ Germt, komt voor mekaar: er zijn vast veel figuurtjes van Hergé in verschillende schalen op de markt, en anders zelf iets boetseren :p

@ Dick, de rode kleur is op beide foto's dezelfde. 't Is een beetje een vreemde kleur: bij kunstlicht op foto's lijkt ie al snel brandweer-rood, in daglicht juist weer veel valer en iets donkerder. In het echt heb ik vaak dezelfde vertekening van kunst- versus daglicht gezien:
dezelfde verf op dezelfde dag met dezelfde camera genomen:

full

Ik heb bijna een jaar lang met kleurkaartjes in de auto rondgereden en overal waar ik kwam (bataviawerf, musea, havens, rode luikjes van stadhuizen e.d.) ernaast gelegd. Ben uiteindelijk toch maar gevallen voor scharlaken uit het gamma van gamma. Ook heb ik de laatste weken de lak wat bijgewerkt en ziet het er nog allemaal stofvrij en spiksplinternieuw uit.

Grt
Diederik

Ziet er goed uit Diederik. En kleuren vervormen inderdaad heel sterk als je flitst bij het fotograferen. je toestel op een statief zetten en dan een foto maken zonder flits kan dan helpen.
En dat het trapje van metaal is zie je straks in het geheel helemaal niet meer. Het wordt een indrukwekkend schip.

Back