Kvb Jo-Sie (koud achterschip)

Is het misschien een idee om je kanalen op het vlak uit te laten monden?
Dus dat je geen gaten in de zij hebt?
Zo heb je niet meer een beperking met diepgang (zo kun je vlotter liggen)
 
Klaas,

Bedoelde je dit of nog anders?

Ik wilde het dan op deze manier doen, dan stuw je het water dwars ipv naar schuin onder.

Zo zit het in de Stelsa van voren gezien

kopschroef_stelsa.jpg


Op deze manier kan ik heel vlot liggen, het gat waar de schroef in draait moet het water raken, de schroef zuigt het op en duwt dan het schip weg, uit ervaring is dit behoorlijk effectief
Ik vind de uitgang van de kanalen ergens wel mooi aan de zijkant.
 
Ik vergis me, zie ik in je tekening.
Je hebt je schroef liggen. Ik had in gedachten dat je de schroef had staan, dwars in het schip.
Want als dat zo was dan moest je het hele zooitje goed onder water houden, wil het werken.

Met de huidige opstelling ben je van alles af, want de schroef hangt vol in de plomp. Opgelost!:D
 
oké dan heb ik het goed gezien.
maar ik zit op de "Paradox" 110mx11.45mx3.50m 3025ton. Varen voornamelijk containers.
dat schip is van mijn ouders en wij lagen vanochtend in dezelfde haven. als ik het goed gezien had lagen jullie naast een zeebootje te laden.
gr vincent
 
Wat klaas ook al aangaf, een plat liggende schroef met stuur rooster. Zoals ik het gebouwd heb past het in een krappe 3 bij 5 cm... Ik kan je vertellen dat er behoorlijk wat kracht in zit,m voor zo'n kleine setup. Jij hebt meer ruimte zodat je een wat grotere variant kan inbouwen.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@klaaskamstra.
ik denk zelf als je de kanalen door het vlak van het schip doet. heb je volgens mij heel veel kracht verlies. in de binnenvaart zie je dit heel weinig. je ziet alleen wel vaak een kanaal in het vlak dat achteruit staat. tegenwoordig zijn veel nieuwe schepen met een kanaal recht een een rechte lijn naar voren toe. en zie je een groot gat in de "steven" zitten. en uit mijn ervaring als ik zelf aan manoeuvreren ben heb je heel veel kracht verlies. duurt een eeuwigheid eer dat je stil ligt. (bij ons zit het kanaal achteruit en vooruit ook in het vlak.)
gr vincent
 
Ik ben even met de schuifmaat bij mijn unit wezen kijken, het is voor jou een optie om een stuurrooster te plaatsen.

Mijn unit is 120 x 60 mm. En ik heb het heel grof gebouwd.
Dus je kunt (zoals jij kunt bouwen) het 110 x 50 krijgen.
En er zit zoals SRS al aangeeft wel een bult kracht in.

@Vincent1: Mijn vader heeft een SB-BB kopschroef, met staande schroef en gaten in het vlak, het werkt opzich heel goed. (tenminste, ik heb nog nooit meer dan half gas hoeven geven.)
Nu moet ik er eelijkheidshalve wel bij zeggen dat we het hier hebben over een friese maatkast van 335 ton. (41.54 x 6,06 x 2,11) Een klein schip dus.
 
Tja nu wordt het lastig, haha

Die afmetingen zijn wel in te bouwen inderdaad :)

Iemand toevallig het filmpje gezien van de stelsa, die schroef zuigt het aan en stuwt dat 1 kant op, dat gaat erg goed. "Kopschroeftest" Ik ben hier namelijk wel erg tevreden over.


Maar een stuurrooster werkt ook en is best wel gaaf, deze heb ik ingebouwd in de Emulator. Veel kleiner, het schroefje is 3cm.

Ik heb geen voorwoning en de inbouw hoogte is dan 11 cm, Met voorroef had ik kunnen smokkelen om daar in de eindigen (boven de waterlijn)

Ik ga hier eens over nadenken. In de bak zit de "hoofd" kopschroef en het schip zou alleen maar bijhulp zijn.. uhmm..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik weet niet of het kan hoor, maar als je genoeg ruimte heb en je zender heeft genoeg functies om dit te doen. waarom dan geen drie kanalen en drie motoren. zoals jij in de stelsa gedaan hebt en dan nog een kanaal met motor bouwen en dan achteruit.
ik heb geen idee of dit mogelijk is. zou wel mooi zijn voor je bak qua gewichtscompensatie. een bak hoort voorover te liggen.
ik weet dat dit raar is maar het zou een uitdaging kunnen zijn :p
gr vincent
 
trouwens stephan een vraag.
voorkant schip en achterkant bak: daar komen toch geen woningen. vind het persoonlijk mooier als daar geen woningen zitten. alleen koppellieren vind ik dus mooier.
je ziet ook vaak op de bak een klein stuurhutje. maar dat zal jij zelf ook allang gezien hebben. ga je de bak ook zelfvarend maken?
gr vincent
 
Vincent,

De bak bestaat al heet nu nog stelsa II, en hij kan ook zelf varen, doe ik wel vaker. Ik ben er een nieuw schip bij aan het bouwen, hier komt inderdaad geen woning op.
 
ooh. ok je zet de bak van je oude schip er gewoon voor. oké ik snap het nu.
zit jij nu zelf bij je ouders aan boord of niet. of vaar jij niet als beroep?
gr vincent
 
de bak van mijn oude schip doop ik om naar Jo-Sie II en plaats deze hier voor.

Ik wilde graag nog een schip bouwen en vond ook dat het beter was met koppelen om koud/koud te varen. De oudere combinatie knikte te veel, en kwam er teveel frictie op de bolders.

In de nieuwe opstelling ben je al meer 1 geheel.

Ik vaar zelf niet mee met mijn ouders, ben wel vaak aan boord als ik kan, maar ik studeer nog. Of ik ga varen weet ik nog niet, maar het kriebelt zo nu en dan behoorlijk. Zeg nooit nooit ;)
Vandaar ook de keuze binnenvaart modelbouw.
 
Ok. inderdaad zeg nooit nooit. ik weet al wel dat ik later bij mijn vader ga varen dus das mooi mee genomen.
ik ben zelf ook bezig om ons schip na te bouwen. maar heb alleen veel tijd in de vakanties om te bouwen. ben nog bezig met de tekeningen van spanten. en het uitzagen ervan.
beetje vallen en opstaan dus...
gr vincent
 
Vorderingen

Hallo,

Tijdje stil gelegen, maar niet stil gezeten, hoop met van alles om me heen. Nu weer tijd voor de bouw van dit scheepje :)

Qua uiterlijk heb ik de kanalen in de zijen eruit gesneden.
Eerst alles nagemeten bij de bestaande en vervolgens deze afmeting over genomen (om het toch een geheel te laten lijken)
Het schip op zijn zij gelegd want dit werkt 3x makkelijker. Alles afgetekend en denken, ja maar dit klopt niet.. vandaar de halve cm erbij.

10032012678.jpg


Het mes erin gezet om vervolgens dit gat te krijgen

10032012679.jpg


Later komt hier dus het kanaal in vast, want gaten in een schip moet je dichtmaken.

Toen de gaten erin zaten ben ik het ruimschot gaan tekenen. Ik heb er 2 gemaakt (voor en achter) maar alleen de voorste vast gezet, achter moet ik nog de schroefassen plaatsen en doe dit liever met wat meer ruimte.

10032012680.jpg


om toch even te kijken hoe alles uitziet, het andere schot er nog los ingezet.

11032012681.jpg


Dit is het idee dalijk als ie af is, dit moest erin passen. 4 lange en een korte

11032012682.jpg


Ook heb ik de gaten afgetekend van waar de roeren komen, zowel in het schip afgetekend als aan de buitenkant op de kont. Maar deze moeten nog geboord worden.
Tot zover wat ik vandaag gedaan heb.
 
Om even een indruk te geven wat nou echt de bedoeling is

(en ik het een en ander makkelijker kon aftekenen)

13032012684.jpg


En hoe het geheel uiteindelijk aansluit op elkaar.

13032012685.jpg


Wat iets minder opvalt is dat het schip het voorste gedeelte een beetje schuin afloopt. Omdat het schip altijd iets achterover ligt. Geladen komt de kracht aan op de bergplaat en de duwpalen. Ledig dus op het overige gedeelte van de kop.

De kopschroefruimte is niet heel groot, maar daar verzin ik wel wat op. 't Blijft een hobby :)
 
Wow, hoe houd je die vloerbedekking zo proper?
Ik moet er zelf niet aan denken terwijl ik toch op mijn sokken in huis loop.
 
Back
Top