Kvb Jo-Sie (koud achterschip)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stephan le Sage, 2 jan 2012.

1. Vincent1

Vincent1

Lid geworden:
    28 nov 2011
    ziet er mooi uit Stephan! zoals altijd ;)
    gr vincent

2. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    Handig hé? Een paar loodaccu's: Stroom, ballast en lijmklem.:D
    Je bent gelukkig niet de enige met een koude werf. Lotgenoot spreekt.
    Maar het ziet er goed uit, ik ken die nieuwsgierigheid naar het resultaat, dan zet je vaak ineens lang door, gewoon om te zien hoe het zal worden.

Ik smul van dit verslag, omdat ik de kont van mijn volgende schip op bijna dezelfde wijze ga bouwen. Ik kijk goed af, en dat aap ik volgende zomer (als het weer snikheet is) zo goed mogelijk na.

Begrijp ik nu goed dat het midden-voorschip die we op de derde foto zien, geduwd voor dit nieuwbouw project komt? Of ga je de bak ook nieuwbouwen?

In elk geval strak werk, kan ik nog iets van opsteken met die 38 meter schuit van me. ;)

3. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Bij de achterschepen (voorschip ook) van mijn baggermolen gebruikte ik daar hardboard spantmallen voor die ik dan met kleurpotlood insmeerde en dan wat heen en weer bewoog op de werkelijke spant plaats op de romp.
    Dan had je gekleurde plekken op de (te dikke) romp die je nog kon weghalen.
    Netzolang tot van het dek tot de kiel gekleurde streep stond, dan was de romp op maat.

Bij de spant er naast doe je hetzelfde en daarna strook je de oppervlakken tussen de spanten uit.
    Schuren of schaven met:

Lindehout is tenslotte niet zo makkelijk te bewerken als balsa.

4. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    @ Klaas

Klopt het voorschip wat er naast staat is ook het uiteindelijke schip dat geduwd gaat worden. En nog bedankt ;)

@ Harm

Thnx ik blijf leren, die manier kon ik nog niet.

5. bas v.v

bas v.v

Lid geworden:
    7 apr 2009
    Hoi Stephan,
    ziet er super uit!
    Zijn die 2 schuine stukken balsa hout er later in gezet?

mvg Bas

6. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Bas,

Alles van balsa heb ik tegelijk gemaakt, ik heb niks er later ingezet.

In mijn Stelsa is dat stuk recht hoekig, maar loopt dan van binnen schuin af.
    Dat moet ik in deze nog doen, anders kan ik het binnenwerk van de roeren niet kwijt.

Ik heb deze keer geprobeerd gewicht te besparen :) vandaar die vormen.

7. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Na een weekendje weer bezig geweest te zijn, heb ik weer een hoop kunnen maken.

Ik ben begonnen met de "kattensporen" in het schip.
    Deze geven stevigheid en kunnen in een later stadium tevens dienst doen als kabelgoot.

En de andere kant

Later heb ik er nog 2 in het midden bij gelegd. Accus's zijn een prachtig hulpmiddel om druk erop uit te voeren en alles goed vast te leggen.

Toen dit droog was heb ik zondag een de zijen uitgesneden en deze passend gemaakt.

Het schip is langer dan dat ik uit een plaatlengte kreeg, dus heb ik het opgesplitst in 2 delen. Als het goed is zien we daar dadelijk niks meer van.

Nu is de zij nog dicht maar voorop komt er nog een kopschroefgat en achterop zal het deel bij de tunnel nog aangepast worden.

In de avond heb ik de bakboord zij er op gezet. Nu is het geheel een stuk steviger. Tevens is het opeens een schip aan het worden. Het lijkt nu opeens heel ver, al is er nog veel te doen :)

8. schipper1988

schipper1988

Lid geworden:
    21 dec 2010
    eej stephan,

ziet er netjes uit joh,, volg het een beetje, als ik zelf niet aan het hobbien ben.
    en hoe staat het er voor met de waterlady?
    zelf ben ik als ik vastloop met de Anmares begonnen aan een duwbootje maar dat is in beginfase.

groetjes mario

9. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Hallo Mario,

Die gaat ook vooruit, maar ik zit nu met het punt dat ik de boeing erop moet gaan zetten, maar eerst dus allemaal kleine spantjes nodig heb. Zit vooral nu in mijn gedachte hoe ik daar mee verder ga, als werkelijk al iets uitvoeren.

Heb het weekend toevallig achter de straalbuis een plateau (tje) gemaakt waar het roer onder kont te hangen.

KVB:
    Gisteravond heb ik ook nog de voorkant gemaakt en hier al een kluisgat in gemaakt. Vanavond een foto maken en hier plaatsen. opeens heb je een dicht schip staan.

Het achterschip kan nu helemaal gevormd worden zoals het zou moeten. In de breedte moet er nog 2 a 3 mm af. Dit kan ik oplossen met een vloeiende ronding naar achtere. Ik heb dit bewust op deze manier gelaten zodat, wanneer de zijen erop zitten het dan op orde kan maken. Hout eraf schuren is altijd makkelijker als erbij doen :p

Laatst bewerkt: 24 jan 2012
  10. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Om even wat op te helderen bij mijn verhaal.

Op deze foto is duidelijk te zien wat ik bedoel met, dat er van het balsa hout nog een deel af moet. De zij is de uiteindelijke breedte.

Dan het kluisgat, deze moet uiteindelijk ingebouwd worden, wettelijk maar ook wel praktisch bij het duwen van een bak :p. Het begin is gemaakt.

Uiteindelijk ben ik met de camera het schip in geklommen en heb ik het zicht vanuit het vlak naar voren toe vast gelegd. Goed te zien dat de mannen hun werk aan het doen zijn en de boel vastmaken.

En het totale plaatje tot nu toe

11. Herm

Herm

Lid geworden:
    1 dec 2009
    Mooi kontje geworden,...nu een beetje afstoppen anders vaart ze al in Goes ;)

gr Herman

12. ruben1132

ruben1132

Lid geworden:
    1 jul 2011
    word nu al mooi :D
    ga je volgen

13. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Dan nu waar het allemaal om te doen was voor mij. De kont aanpassen en iets verder door laten lopen.

Op de eerste foto is te zien dat het vlak nog vierkant is en dan de lijn van de tunnel en het vlak nog verder uit moeten lopen.

Op de hoek van het vlak moest uiteindelijk een cm eraf om überhaupt aan te sluiten.

Na wat bewerking is het aanzicht al heel anders.

Bij deze de vordering van dit deel van het schip. De lijn loopt nu al een stuk vloeiender als zijn broer.

14. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Medelezers vrienden of andere hulp,

Ik kom er niet helemaal uit wat ik nu als boegschroef ga gebruiken in dit schip.

Ik stuit op het volgende, de ruimte is beperkt (dit kan deels opgelost worden door beunen in het ruim te maken ter grootte van een kleine container, maar dan nog blijft het beperkt).

Om even duidelijk te maken wat de ruimte is om in te bouwen, die eindigt waar de kattesporen beginnen. (waar nu de 6v accu over dwars staat.

Een optie is om het systeem uit de Stelsa te kopiëren.
    Voordeel: krachtig
    Nadeel: Alleen de optie om dwarsuit te stuwen.

In de bak zit een kanalen systeem die dwars uit kan stuwen maar ook het schip kan afremmen. (deze zal dan wel geoptimaliseerd moeten worden want met een beetje wind heb je de kracht wel nodig..

Graag eens jullie mening hierover, alvast bedankt

15. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    Hoeveel cm is dat?
    Iets van 10 á 12, als ik het zo inschat?
    Ik zou een SB-BB kopschoef plaatsen in het duwende schip en in de bak een 360 graden stuurrooster.

Persoonlijk zou ik het geen bezwaar vinden in het duwende schip alleen SB-BB te kunnen stuwen, mits je maar een goede achteruit hebt achterop. (Dus niet zo als bij mij: Ik MOET mijn kopschoef er tegenin zetten, wil ik überhaupt afstoppen.)

In de bak vind ik een 360 graden stuurrooster of op z'n minst een 3 kanalen kopschroef een must, daar je er in feite zelfstandig mee moet kunnen manouvreren.
    (Hoewel, we hebben op vaardagen complete Smit- en Wijsmullervloten om ons heen cirkelen.:rolleyes:)

Edit:
    Ik zou er in eerste instatie voor gaan het ruim geheel leeg te houden, die beunen kun je slecht bij, dus volgens mij heb je er minder profijt van dan je gewild had.

Laatst bewerkt: 1 feb 2012
  16. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Klaas,

Dankje voor het snelle denken.

Dat klopt dat is ongeveer de maat ja. Die beunen had ik ook liever niet, maar dit is een uiterste optie (als al het andere niet gaat)

Ik denk dat ik inderdaad alleen voor BB SB ga. Het afstoppen lukt wel achterop. Mits de tunnel goed onder ligt. Als ik ga varen met deze zal het vaker gekoppeld gaan.
    In de bak zit nu een 3 kanalen systeem SB BB en naar voren. Maar dat naar voren kan beter. Ik stuur daarin met een servo en kan dus ook half vooruit en dwars sturen, dit werkt eigenlijk best wel goed.

Gezien de ruimte denk ik het beste voor dwars kan gaan, en in de bak de kopschroef verbeteren.

Bij jouw spits is dat varen dan wel heel realistisch. LEUK!!

17. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    Ja, ik sloeg tijdens het proefvaren achteruit en hij deed niets... Bleef gewoon een beetje dom liggen... Ik dacht: Huh? Nu is het water verhoudingsgewijs 20 keer dikker dan in het echt, die spitsen kunnen het echt niet, dat afstoppen en achteruit varen.

Dat is voor mij de hoofdreden voor de kopschroef geweest. In "ruste" staat het rooster ook naar voren gericht, dan hoef ik alleen maar een tik tegen de kopschroefknuppel te geven en dan moet er iets van achteruit zijn. (ik moet 'm nog testen, maar ik kan hem in de lucht al voelen blazen, dus ik verwacht dat het allemaal wel snor zit.

Wat betreft jouw achteruit: Gekoppeld zit je altijd goed, als ik je filmpje bekijk waarin je een schip een kopschroeftest liet varen (je had de motor toen met een lijmklem vaststaan) moet het goed komen, daar zat knap kracht in.

Als ik de vorm van je tunnels zo bekijk moet het met je achteruit wel oké gaan worden.

Trouwens, die kopschroef van het schip zelf, die gebruik je toch nooit als je gekoppeld bent? Dan gebruik je die van de bak toch?
    Dus die ene keer dat je met je duwschip los vaart is het sowieso behelpen volgens mij, die vierkante kop zal wel niet erg pretting varen.

18. Vincent1

Vincent1

Lid geworden:
    28 nov 2011
    hallo Stephan
    kan het kloppen dat ik het schip van jouw ouders heb zien liggen in moerdijk???
    volgens mij lagen ze in de centrale insteek te laden.
    ik ziit zelf ook op een schip en moesten ook in die haven en ik zag hem toevallig liggen.
    wij moesten bij die containerterminal zijn. leuk om dat schip eens in het echt te zien!
    gr vincent

19. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Klopt, dat is de kopschroef van mijn bak die ik ga gebruiken, of eigenlijk al gebruik.

Dat zal ook wel goed komen, en inderdaad gekoppeld gebruik ik die van mijn bak. Ik heb alleen beide als ik met de stelsa en bak vaar met een windkracht 3 erop staan, dan kan ik dwars af (kracht genoeg dus)

Enkel het schip zal inderdaad niet heel prettig varen, aan de andere kant lijkt me dat ook wel weer leuk.
    Ledig zal het geen probleem zijn, er zit een schuine kant aan, maar geladen zal hij niet vooruit te branden zijn.

Ik ben eruit, als ik vanavond weer thuis ben ga ik alvast de gaten aftekenen in de zij. en de kimmen maken.

20. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Vincent,

ja dat klopt die zijn nu daar, varen als ze vol zijn naar waalwijk. Waar vaar jij op?

Deel Deze Pagina