Kustwacht cutter stan patrol 4207 *fotos romp!

hoi Cheeta,

kijk ook eens naar het tijdschrift 'Schip & Werf de Zee' van februari 1999, staat een heel artikel in over de kustwachtkotters.

Verder, als ik binnenkort tijd heb dat ik misschien een lijnenplan in autocad maak maar dan merk je het snel genoeg wanneer dat hier gepost gaat worden,

succer ermee!

Chris

ik ga zelf ook proberen de spanten te tekenen ;)

als iemand die aflevering nog heeft en een kopietje zou willen maken,, graag ;)

frame00216pn.jpg

ik zit te denken om de spanten zo te verdelen en eventueel nog een 9de spant voorin te plaatsen

advies laat maar horen ;)

ook vraag ik me af waar jullie de spanten nou vooral van maken? ik zat zelf te denken aan balsa of is dit beter af te raden?

de spanten: alleen lengte spanten nog maken ;)
spanten7hy.jpg

om deze pagina niet te lang te maken dit even in een nieuw postje

ik zie dit op mijn tekeningen.. maar kan er nagenoeg niets van terugvinden op de fotos, of schetsen,

enigste wat ik terug kan vinden is een dun driehoekig latje,, maar wat ik mij dus afvraag is het een riggel op de romp dus een horizontaal stuk,, het zou kunnen natuurlijk,, alleen lijkt het mij iet wat onwaarschijnlijk

mvc589s20bt.jpg

dat is de sprayrail, ongeveer 15 cm breed en is inderdaad een horizontaal stuk, voorin het schip wordt ie steeds smaller totdat er bij de boeg niets maar van over is,

Chris

blijf die over het grootste deel van de romp wel even breed of ook niet? want ik zal mijn spanten hier op moeten aanpassen

als jij zegt dat die 15cm breed is betekent dat op schaal 1:50 een breedte van 3mm

uitgaande van 15cm breed kom ik op het volgende uit

spantenstan24cd.jpg

als ik het zo zie dan is het op het laatst punt dat het smaller wordt en de rest blijft even breed

wie heeft hier meer tekeningen / fotos van mag eventueel van andere schepen? uitleg waar het voor is zou ik handig zijn ik gok voor sneller te kunnen stuuren maar weet dat niet zeker

mvc591s27be.jpg

De Seeker is van het type Stan Patrol 4207 (evenals de Zeearend) en heeft volgens mij wel zo'n zelfde inrichting als de Panther...

Als je op Google zoekt naar afbeeldingen van de "Stan Patrol 4207", dan zie je gelijk een foto van het achterdek van de Seeker waarop de inrichting te zien is.

een sprayrail is er om er voor te zorgen dat het water niet langs de romp omhoog trekt maar afgebogen wordt naar buiten,

voor de rest is er op de foto niets te zien (behalve een rode cirkel dan)

sprayrail functie weet ik,, gebruiken wij ook in de speedboten wereld,,

maar kan de foto ook niet terugvinden helaas had mijn camera nogal wat moeite met het licht,,

mvc592s22xk.jpg

het gaat om deze buis lijkt het op

achterdek gaat goed komen die staat op de tekeningen die ik hier heb liggen voor mij schaal 1 op 1 tekeningen ;)

en hoe is de werking daarvan? als ik boegschroef in google typ krijg ik allemaal hotels enzo :S,,

(zal het op het model ook egt nodig zijn of zal het juist negatief werken?

een boegschroef is om beter te kunnen manoeuvreren bij een lage snelheid zoals aanleggen of het enteren van een ander schip.

als je een model maakt 1:50 dan heb je een gewicht van 1.7 kg (als ik het sommetje goed gedaan heb, 210 ton is de werkelijke waterverplaatsing) en naar mijn gevoel heb je dan niet veel over om aan extra's in te bouwen als een boegschroef. ik denk ook niet dat je die nodig zult hebben maar dat is persoonlijk.

ik zou even kijken hoeveel je erin zult gaan stoppen aan accu's, motoren, ontvanger, etc en dan zie je snel genoeg of het gaat passen of niet,
en anders misschien toch iets groter bouwen? 1:40 geeft al 3.13 kg waterverplaatsing

De werking van een boegschroef?

Op dit forum zijn ook veel draadjes over boegschroeven te vinden. Je vind hier vast wel de info die je zoekt :P

Hoe wil je het model uiteindelijk gaan aandrijven? BB en SB schroef onafhankelijk van elkaar of aan elkaar gekoppeld?
Ik denk dat je model prima te manouvreren is zonder de boegschroef als je de motoren onafhankelijk van elkaar kan laten opereren.

ik laat de moters *begin met 2x 540 mabuchi std 27 turns later wss over naar 2x 500 torque,,

de moters worden tegelijk aangestuurd niet apart dus,,

het stuuren zal vooral moeten komen van de roeren dan,

ik wil toch blijven bij de schaal 1:50 hierdoor kan ik de lengte uit 1 plaat halen, en de tekeningen hoef ik niet om te rekenen,, zoiezo vin ik 1:50 een mooie maat,,

kwa ruimte moet het kunnen,, het is een fixe romp en ik ga niet op lood accu's varen,

maar mijn gewicht moet dus zo rond de 1,7kg komen te liggen of?

ja, gewicht moet zo rond de 1.7 kg komen, iets meer of minder is niet erg (liever minder dan meer natuurlijk) maar te veel hierover heen en je krijgt een veel kortere vaartijd

je zult het vanzelf zien wanneer je de romp af hebt en hoeveel je erin kunt stoppen aan gewicht totdat je de waterlijn bereikt hebt zoals op je tekening staat

ik ga de romp van balsa maken en de bebouwing van vliegtuigtriplex hierop zal ik dus veel gewicht besparen. aangezien ik veel details zal krijgen zal het aardig wat gewicht weer aanbrengen,,

Back