Kustwacht cutter stan patrol 4207 *fotos romp!

oke,

laat maar wat zien wanneer je wat hebt, ben wel benieuwd hoe je het gaat aanpakken, zat zelf ook te denken om het uit hout te vervaardigen maar voorlopig geen tijd om te beginnen, enkel tekeningen gemaakt tot nu toe

Cheeta, zou de richel geen soort "geïntegreerde" stabilisatievin zijn? Het is een modern ontwerp, dus nieuwigheden zullen er wel in zitten. De geheimdoenerij errond zal wel zijn reden hebben.

met die richel bedoel je de spray-rail? die wordt al gebruikt sinds er planerende boten gemaakt worden (sinds WO II)

wat niet op de tekening staat (als ik mij niet vergis) zijn de stabilisatievinnen, klopt dat? is verder ook niks geheims aan

Nuttig, deze foto!
Je kunt hierop nl. zien dat het achterschip niet overeenkomt met de spanten die je in het verleden hebt getekend!

maw: aanpassen dus :wink:

Overigens vindt ik de tekeningen die je hebt gekregen echt super!
Is dit de 4100 of de 4207?
Als dit de 4100 is, zou er dan ook zoiets beschikbaar zijn voor de 4207 denk je?
Dit is nogal een populair schip hier op het forum
(en ik ben 1 van die fans van dit schip!)

Wim

Zojuist even op de Damen site gekeken:
Ik kan alleen de Stan Patrol 4207 vinden, de 4100 niet.
Wellicht kijk ik in de foute folder?
Nu kijk ik bij:
Product Ranges -> Patrol Vessels -> Damen Stan Patrols
(dit alles is te vinden op www.damen.nl)

Wim

adam heeft gelijk

De cutters zijn van het type "Damen Stan Patrol 4100". Het zijn 41 meter lange
schepen die speciaal gebouwd zijn voor dienst in de tropen

de stan patrol 4207 is 42 meter lang

dit is de 4207 ;) zie titel

Cheeta zei:
ik ga de romp van balsa maken en de bebouwing van vliegtuigtriplex hierop zal ik dus veel gewicht besparen. aangezien ik veel details zal krijgen zal het aardig wat gewicht weer aanbrengen,,

Dag Cheeta ,

ik zou het andersom doen : romp in harder hout ( vliegtuigtriplex , why not ) & bovenbouw in balsa

zelfs als je je romp in balsa bouwt & met een bovenlaag polyester of epoxy bewerkt , zuigt balsa veel hars op , zo komt het voordeel gewicht op nul ...

ik ben nooit echt voorstander geweest om balsa te gebruiken in rompenbouw ...

de groetjes ,

Laurent

Cheeta zei:
hopen dat 1 van de gemailden mij kan helpen,, of als iemand tekeningen heeft van eventueel andere soort gelijke boten mag dat ook ;), mijn voorkeur gaat wel uit naar de stan patrol 4100 (broertje van de 4207)

verschil zit hem in het achterdek,
Ik begrijp dat je graag een 4100 wilde maken, maar dat je tekeningen van de 4207 hebt?
Kom je nu wel uit met de lengte?

Wim

lengte maakt mij opzich weinig uit,, het ging mij om het achterdek alleen dit blijkt dus niet type gekoppeld te wezen,, het ging mij dus vooral om het lanceren van de boot op het achterdek dat zit op deze tekeningen ook en dit is de 4207

over de achterkant onder, ik denk niet dat ik dit in de spanten ga aanpassen,, aangezien ik denk dat het beter is dit als laatste pas te doen van de romp,, en een mal te maken en hieroverheen epoxy glasvezel te trekken en het resultaat daarvan in de boot te monteren

Cheeta,

begrijp ik het goed: je wilt eerst een model maken, hiervan een matrijs en hieruit een (polyester of epoxy) romp halen?
Dan zou ik toch het model (de eerste fase) zo nauwkeurig mogelijk maken. Het is een heel gepruts om in je matrijs nog de vorm aan te passen. Je werkt hier precies andersom, en dat is nogal lastig. 2e punt is de hechting van al het vulmateriaal in je matrijs. Kans bestaat dat dit bij het lossen van de romp verloren gaat.

Wim
(die werkzaam is in de composieten :wink: )

nee, ik trek de epoxy met glasvezel over de balsa romp heen om hem sterker te maken, ik zat dan te denken aan 2,5mm balsa 4mm spanten, en dan 80 grams doek als bekleding van de romp

OK,

je wilt dus direct een romp maken van balsa.
Ik zou dan toch de romp in 1 keer in de juiste vorm maken. Scheelt je straks een hoop puzzelwerk om het te krijgen zoals het moet zijn.
Het is nu 1x de spanten aanpassen en dan bekleden. Of je nu over de ene vorm je hout legt, of over de andere, dat maakt niet zoveel uit.
Let wel even op de nerf richting van het bals. In de ene richting laat het zich beter / eenvoudiger plooien en buigen dan in de richting haaks erop.

Wim

ben bekend met balsa ;) bouw zelf speedboten,

alleen wie o wie heeft meer informatie over het achterdek met behoud tot de lanceerinirichting van de bij boot?? wil dit graag werkend maken

Davids worden vaak besteld bij een leverancier. "David" is volgens mij zelfs de naam van 1 van de leveranciers. Zoals vaker is hier de merknaam een soortnaam geworden. (Vergelijk: tempex wanneer je piepschuim bedoeld)
Dus: misschien even zoeken op leverancier "David"?

Wim

david is dus de naam van het systeem achter op de boot of?

nadeel van david is dat het een naam is,, en dus 1 triljard keer voorkomt op google,, ook in combinatie met kustwacht, of dergelijken krijg ik er weinig uit,,

Back