Kranich III op grootmoeders wijze.

Dit komt nog wel wanneer ik de drie finale lagen spanlak aanbreng.
Hangt ook een beetje af van de stevigheid van je structuur.
Zal hier minder aan de orde zijn.
 
Bespannen met zijde.

Niks gaat boven zijde.
Inderdaad....., bijna niets.
Alleen zijde met daarover dun tissue is nog effectiever en kost minder lak om dicht te krijgen. Daardoor niet zwaarder.
Wel is het torsiestijver dan zijde alleen.
Dat ziet er dan zo uit (je ziet dat de zijde met 1 cm rand op de open delen is aangebracht, daarna tissue over alles heen, alleen de rompneus is met 20 grams glas en epoxy gedaan voor de structurele stevigte):
full
 
Inderdaad....., bijna niets.
Alleen zijde met daarover dun tissue is nog effectiever en kost minder lak om dicht te krijgen. Daardoor niet zwaarder.
Wel is het torsiestijver dan zijde alleen.
Dat ziet er dan zo uit (je ziet dat de zijde met 1 cm rand op de open delen is aangebracht, daarna tissue over alles heen, alleen de rompneus is met 20 grams glas en epoxy gedaan voor de structurele stevigte):
full
Mooi werk, Bruno.
Voor de vleugel ben ik er nog niet uit maar
met je inbreng ben ik weer een stuk wijzer.
Waarvoor dank.
 
@Bruno van Hoek,
Glas of carbon in gebagde of mallen vleugels wordt onder 45° verwerkt om torsiestijfheid te vergroten.
Heb je er wel eens aan gedacht om zijde onder 45° te verwerken om de zelfde reden, al of niet i.c.m. de tissue.

Wanneer ik in te toekomst nog eens een bespan project heb wil ik dat eens proberen.
Alleen zit er bij mij nog niet zo'n project in de toch al veel te lange pijplijn. :frustie:
 
In mallen vleugels is de huid i.h.a. alleen van weefsel onder 45°. Zowel voor de toplaag als in geval van schalenbouw ook de binnenlaag. De ligger is er 100% voor de buigkrachten.
Bij gebagde vleugels wordt er, wanneer er geen aparte ligger wordt gemaakt, ook vaak gewerkt met unidirectioneel koolstof die samen met een aparte lijfplaat, of met de kern die de afschuifbelasting moet opnemen. Deze uni koolstof (altijd i.c.m. 45° weefsel) wordt vaak als wig of zo uitgevoerd over het binnen deel van de vleugel.
 
Mooi werk, Bruno.
Voor de vleugel ben ik er nog niet uit maar
met je inbreng ben ik weer een stuk wijzer.
Waarvoor dank.
Deze methode is bedacht door Erik Janssen en Henk de Jong, F2B collega's en vrienden van mij.
Ik doe het alleen maar na. Om onduidelijke reden is de foto in spiegelbeeld (F2B vliegt, een hoge uitzondering daargelaten, tegen de klok in).
@Bruno van Hoek,
Glas of carbon in gebagde of mallen vleugels wordt onder 45° verwerkt om torsiestijfheid te vergroten.
Heb je er wel eens aan gedacht om zijde onder 45° te verwerken om de zelfde reden, al of niet i.c.m. de tissue.
Nou, dan zou de hoofdligger zwaarder uitgevoerd moeten worden. Dat neemt nu deels de zijde voor zijn rekening, bij 45° ben je dat kwijt.
Hoeveel dat uitmaakt kan ik niet narekenen.:oops: Jij waarschijnlijk wel....:D;)
 
Eens alles mooi strak opgespannen, is het moment aangebroken 3 lagen spanlak aan te brengen.
De eerste laag doet vreemd aan.
Hier en daar bubbels en oneffenheden.
Je eerste reactie, dit loopt fout af.
Niks minder waar.
Een tweede laag mindert al deze oneffenheden.
En na de derde laag staat alles mega strak.

upload_2018-9-25_8-43-15.jpeg


Dus, aurectar tevreden.

upload_2018-9-25_8-44-30.jpeg


Moet ik er bij vermelden dat je elke laag spanlak minimum 24 uur laat uitdrogen.
Na de derde laag is het bespannen oppervlak net een trommel.
 
Laatst bewerkt:
Een beetje historiek rond de Focke Wulf Kranich III.

In 1954 werd met een Kranich III in de Alpilles, een streek in het zuiden van Frankrijk het werelduurrecord voor tweezitters scherper gesteld.
Dit record bedraagt 57 u 10 min.

upload_2018-11-12_15-16-13.jpeg


Bertrand Dauvin verslaat met Henri Couston definitief het wereldrecord van duur in tandem op Kranich-III F-CATZ met 57 h 10 mn. Deze onmenselijke prestatie onder een ijzige regen en weinig wind.
Om dit record te bewerkstelligen maakten ze gebruik van de mistralwinden.

upload_2018-11-12_15-18-14.jpeg


De piloot Bertrand Douvin (hier in het midden) poogde dezelfde prestatie neer te zetten met een mono.
Bij deze poging ging het fout met fatale crach waarbij de piloot het leven liet.

upload_2018-11-12_15-24-0.jpeg


Nadien werd het verbod uitgevaardigd om in deze omgeving het duurrecord scherper te stellen.
Met het gevolg dat het duurrecord van de Kranich III nog altijd stand houdt.
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen op kousenvoeten verder bouwen.

De indekking van het air-brake gedeelte.
Zorgen dat nergens weerstand gecreëerd wordt.

upload_2018-11-12_15-27-27.jpeg



Ook de platines ven de rolroerservo's uitwerken.

upload_2018-11-12_15-29-1.jpeg


De servo's die ik in de vleugels ga inbouwen zijn analoge Futaba servo's met metalen pignons.

upload_2018-11-12_15-30-38.jpeg
 
Ondertussen op kousenvoeten verder bouwen.

De indekking van het air-brake gedeelte.
Zorgen dat nergens weerstand gecreëerd wordt.

Bekijk bijlage 299697


Ook de platines ven de rolroerservo's uitwerken.

Bekijk bijlage 299698

De servo's die ik in de vleugels ga inbouwen zijn analoge Futaba servo's met metalen pignons.

Bekijk bijlage 299699

Hallo,
of ik mis iets of ,,,,,, maar de servo op de foto de s3150 is niet analoog maar digitaal . Of wordt die ergens anders ingebouwd ????

Joop
 
Back
Top