Kranich III op grootmoeders wijze.

De caissons worden aangebracht waar de buizen met epoxy bevestigd worden.
Let ook op de versteviging in de hoek rechts boven.
Tussen de eerste vijf ribben worden nog extra liggertjes gelijmd tegen de valse aanvalsboord.

upload_2018-3-25_20-50-13.jpeg


Soms moeten er wat nageltjes in de werktafel geslagen worden.

upload_2018-3-25_20-52-1.jpeg


Tijdens het lijmen de raakvlakken eerst met een lijm-wateroplossing insmeren.
Nadien nogmaals met zuivere lijm insmeren.
Dit alles om te voorkomen dat de houtlijm niet te vlug opdroogt.
Je bekomt er ook een hechtere verlijming door.

upload_2018-3-25_20-57-29.jpeg


Een lichte Wash out van 3 a 4 mm.
Dit enkel voor het ailerongedeelte.

Mvg,
Aurectar
 
Stilaan de rolroeren uitwerken.
Een andere (lees eenvoudiger) aanpak dan op de originele werktekening.
Een schets als toelichting.

upload_2018-4-5_8-36-36.jpeg


Met behulp van schuurmalletje worden inkepingen aan bovenkant rib uitgeschuurd.
Dan wordt een reep balsa van 1.5 op 30 waar een reepje van 1.5 op 10 gelijmd wordt op rib gelijmd.
Het zelfde proces aan onderkant.
Nadien doorsnijden zowel op rolroer als vleugel 3 mm gelijmd.
Het rolroer moet natuurlijk eerst onder hoek geschuurd worden.
Niet vergeten te vermelden dat alles in hard Balsa uitgevoerd wordt voor de rigiditeit.

Hieronder het schuurmalletje.
Werkt perfect.

upload_2018-4-5_8-46-18.jpeg


Onder het reepje schuurpapier is een reepje balsa aangebracht om de diepte van de inkepingen op 1.5 mm te bekomen.
Hieronder een zicht op het rolroer-gedeelte voor de uitsnit.
Met de uitsnit is het wachten tot alle ander bewerkingen volbracht zijn.
Kwestie van het stappenplan te respecteren.

upload_2018-4-5_8-50-37.jpeg
 
Welke servo in vleugel ???
Liefst analoog.
Hitec 525Mg zijn iets te groot.
Ik zoek een alternatief.
In Hitec 82MG heb ik weinig vertrouwen.
Recent nog één gefaald.
Als bij wonder zonder erge gevolgen.
Kist (type F3J) sloeg onverklaarbaar in vrille.
Een korte uitslag remkleppen voorkwam een verticale absturz.
Servo HS 82MG was de boosdoener.
Welke servo's voor rolroeren zijn betrouwbaarder.
Graag advies.
 
Waarom Analoog?
Je hebt een mooie torsiestijve vleugel gebouwd die oon onder belasting niet echt zal torderen, en dan wil je er analoge servo's in bouwen die nooit echt hun gewenste uitslag (en nulpunt) zullen bereiken tijdens het vliegen. Een goede digitale servo vliegt in een strak gebouwd toestel véél strakker dan een analoge uit de 20e eeuw.
12 mm KST servo's zijn erg goed voor jouw rolroeren, zowel in 4.8-6 volt als in HV verkrijgbaar en niet heel erg duur. Ook Savöx zijn in 12 mm versies te koop en uitstekend plus betaalbaar.

Ik zie regelmatig hele mooie modellen voorbij komen op het MBF waarbij op een voor mij onbegrijpelijke wijze is bezuinigd op de servo kwaliteit. Zonde.
 
Een goede digitale servo vliegt in een strak gebouwd toestel véél strakker dan een analoge uit de 20e eeuw.

Klinkt mij als een redelijk boute uitspraak in de oren.

(Los nog even van het feit dat ik recent van de aanschaf van digitale servo's afgepraat ben, ivm. een (veel) te hoog stroomverbruik . . . :hammer:)

De speling in de aansturing van roeren lijkt me een veel grotere factor in het al dan niet strak vliegen, dan de stellgenauigkeit (?) van een analoge (kwaliteits)servo.

Voor de geinteresseerden:

http://members.aon.at/flug.fiala/servo.html

En maar weer ontopic!

Succes met de keuze!


jan.
 
Fiala zijn artikel (uit 2003) rekent af met digitale servo testers én de toenmalige digitale zenderprotocollen.
Voor het testen gebruikt hij terecht, zeker in die tijd, een analoge tester die een veel fijnere resolutie heeft als een digitale.
Bij moderne 2.4 GHz systemen is de pulsbereiding en modulatie altijd digitaal en duidelijk beter dan de gemiddelde systemen uit 2003.

Voor wat betreft de servo's test Fiala onbelast, en daar zit nou net het verschil tussen analoge en digitale servo's:
  • De analoge servo's kunnen onbelast erg goed zijn, maar voor kleine uitslag verschillen is de stelkracht erg klein. Wat roerdruk uit aerodynamische hoek of uit wrijving of veerkracht zal ervoor zorgen dat het roer niet echt op de gewenste plek terug komt.
  • Digitale servo's hebben reeds bij heel kleine uitslag variaties een goed koppel en zullen daarmee het roer onder alle omstandigheden veel exacter naar de gevraagde positie brengen.
Het stroomverbruik van een digitale servo is niet veel hoger dan dat van een analoge met de zelfde snelheid en stelkracht. Het is de trend naar steeds krachtiger servo's (die gepaard gaat met steeds sneller vliegende toestellen) waardoor de stromen omhoog gaan.
Een digitale servo kan soms een onaangenaam zoemend of 'krakend' geluid geven, dan zijn ze met heel korte pulsjes aan het proberen de servo in de gevraagde stand te krijgen.

In mijn F3F toestellen gebruik ik 6 krachtige digitale servo's en een 4 cellen 1600 mAh NiMH. Dan kan ik een hele wedstrijd dag vliegen. Bij vrij vliegen maak je meer uren en moet ik soms wel even bijtanken.
 
Ben ik heel naïef als ik denk dat de stroom die door de servo gevraagd wordt vooral bepaald wordt door de last en niet door het type?
 
En wat te denken van de servo's Futaba S3150 of corona CS-239HV
De S3150 ken ik en is zonder meer een goede servo.

Maar de KST's (bij Hoellein) zijn preciser, sterker, sneller en goedkoper.

Bv. de
KST DS125MG (iets sneller, flink sterker en €19,- goedkoper!)
of de
KST DS135MG (flink sneller, iets sterker, €23,- goedkoper!)

KST heeft een revolutie in servoland gecreëerd.
Ik zou het wel weten ... ;)
 
4,8 tot 6 V.
Als je een BEC gebruikt afstellen op 5,5 V (dat staat bij "produktdaten").

Als je op DEZE LINK klikt, kom je op de servo-selecteer-pagina van Hoellein.
In de linker kolom kun je wat zoekcriteria aanvinken (merk, werkvoltage, tandwiel-materiaal, ...).
Dat beïnvloed welke servo's je rechts te zien krijgt.
 
Ja, zonder meer.

Maar 4 cellen NimH zijn volgeladen al gauw tegen de 5,5V.
Neem tenminste goede (de echte) Eneloops (2000 mAh) of iets groter (3000 mAh).
Als je moet kiezen tussen lood voorin of accu, kies dan voor wat meer accu.
 
Ondertussen begonnen met airbrake installatie.
Eerst lagertjes maken.
Kleine messing buisjes in triplex flensjes.

upload_2018-4-30_19-17-47.jpeg


Eerst alles in stelling brengen.
As kantelmechanisme uitlijnen.
Lagertjes aan ribben lijmen.
Dit alles volgens stappenplan.

upload_2018-4-30_19-20-8.jpeg


De luchtremmen eens positioneren op kantelmechanisme.
Kijken op alles overeenstemt.

upload_2018-4-30_19-22-30.jpeg


Op die wijze krijgen we een duidelijk beeld waar we naar toe gaan.
Let op de pvc buisjes die de as schragen.
Hier en daar een beetje bijsturen.
Maar al bij al valt alles nog best mee.
 
Ja, zonder meer.

Maar 4 cellen NimH zijn volgeladen al gauw tegen de 5,5V.
Neem tenminste goede (de echte) Eneloops (2000 mAh) of iets groter (3000 mAh).
Als je moet kiezen tussen lood voorin of accu, kies dan voor wat meer accu.
Mijn vraag is wat doet zo'n servo bij 4.8 V.
Functioneert hij bij die voltage.
 
Back
Top