Kranich III op grootmoeders wijze.

Het aanbrengen van de Webbing.
Een tijdrovende bezigheid.

upload_2018-2-2_18-8-26.jpeg


Deze fase zal mede bepalend zijn voor de rigiditeit van de vleugel.
Aan de wortel tot rib 5 triplex aviation.
Verder 3 mm hard balsa tot aan rib 13.
Vervolgens tot rib 22 2mm hard balsa om dan verder tot rib 28 1.5 mm medium balsa.
De stukken zeer zorgvuldig lijmen.
Eerst contactvlakken instrijken met lijmverdunning (water).
Laten intrekken en vervolgens nogmaals rijkelijk instrijken met lijm.
Geen mm 2 onbenut laten.

upload_2018-2-2_18-15-47.jpeg
 
Valse aanvalsboord van 3 mm hard balsa aanbrengen.

upload_2018-2-3_12-57-52.jpeg


Nadien onderkant vluchtboord aanlijmen.
 

Bijlagen

  • upload_2018-2-3_12-59-18.jpeg
    upload_2018-2-3_12-59-18.jpeg
    312,6 KB · Weergaven: 253
Even een vlerk aan romp passen.

upload_2018-2-4_12-29-18.jpeg


De wortelovergang na checken.

upload_2018-2-4_12-31-54.jpeg


Ziet veelbelovend uit.

upload_2018-2-4_12-33-14.jpeg


Ik had reeds aan rompzijde enige overschot ingecalculeerd.
Dit zal mij in staat stellen een mooie overvloei uit te schuren.
De opening aan rompzijde is er om de tweede pen in te lijmen.
Wordt finaal toegedekt.
Maar dit is voor later.

Mvg,
Aurectar.
 
Waar de vluchtboorden de wortel raken moeten vulstukken aangebracht worden.

upload_2018-2-7_15-34-12.jpeg


Deze worden egaal met de rib - einden geschuurd.
Er hangt nog overal papier aan de ribben.
Dit wordt binnenkort waar mogelijk verwijderd.
Nu, stap voor stap, zo gaan de paarden.
 
Bouwstop afgelopen.
Reden radiostilte is het feit dat Aurectar op minder stabiele omgevingen verbleef
met kinderen en kleinkinderen in hoger gelegen delen van Europa.

upload_2018-2-24_10-48-21.jpeg


Ondertussen werkzaamheden hervat.

upload_2018-2-24_10-50-14.jpeg


Begonnen aan montage linkervleugel.
Waar ribben de valse aanvalsboord raken kleur ik met zacht podlood de rib oppervlakte zwart. (zie foto)
Dit gekleurde deel impregneer ik vervolgens met houtlijm.
Dit is een handig iets bij het schuren van de valse aanvalsboord in profiel.
Een hulpmiddel om te weten wanneer je moet ophouden met schuren.

Mvg,
Aurectar
 
Dat is een truc om te onthouden :)

Voor wat mij betreft, mijn ogen zijn niet meer wat ze dertig jaar geleden waren.
Dus, hulpmiddelen zijn geboden.
En dit is er één van.
Kwestie van inventief te anticiperen.

Wat ik deze keer ook terug heb kunnen vaststellen is dat wanneer je een tekening op papier maakt de tekening soms de nijging heeft van af te buigen.
Het betreft geen grote afwijkingen, daar niet van, maar je houdt het best in de gaten.
Ik had dit al vastgesteld bij de bouw van de Mucha-Standaard en nu had ik het weer.
Op 1.70 m een afwijking van 1.5 mm.
Had ik weerop tijd gezien.
Een bijsturing was geboden.
Oorzaak is waarschijnlijk de temperatuur of luchtvochtigheid.
Niet dat dit het vlieggedrag van je toestel bepaald maar ik hou het liefst zo recht mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Alle onderdelen eens samengevoegd.
Het begint er stilaan op te gelijken.

upload_2018-3-8_18-15-36.jpeg


Er moet nog heel wat gebeuren.

upload_2018-3-8_18-16-24.jpeg


Maar de ruwbouw krijgt vaste vorm.
Mijn eerste indruk is dat alles mooi in kruis staat.
Dit op zich al een hele voldoening.

upload_2018-3-8_18-17-30.jpeg


Veel verbeelding hoeft er niet om hem reeds op het terrein te zien.

upload_2018-3-8_18-20-4.jpeg



upload_2018-3-8_18-23-59.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Alvorens de Alu-buizen definitief in vleugel en romp te bevestigen met epoxy wordt nog
eens grondig nagemeten of alles mooi pas staat.

upload_2018-3-11_12-27-53.jpeg


Voor dit meetproces gebruik ik twee rechte buizen en één staaf verenstaal.
De verenstalen pen komt op het stabilo platform en de overige buizen komen
op het canopyvlak en wortelribben romp.

upload_2018-3-11_12-31-14.jpeg


Dit stelt mij in staat visueel de afwijkingen in kaart te brengen.
Zo heb ik een afwijking vastgesteld in hoofdboring rechterkant romp.
Het scheelde maar een muizenkloot, maar toch.
Een paar stoten met kattestaartvijl en wat houtlijm hebben dit euvel opgelost.
Nu zit alles perfect in kruis.

upload_2018-3-11_12-34-56.jpeg


Blijkbaar een banale operatie maar toch onontbeerlijk.
Want eens de buizen ingelijmd is de zaak beklonken en is er geen weg terug.
Met andere woorden, beter voorkomen dan genezen.
Als er in dit geval nog genezen aan te pas zou komen.
 
Ondertussen weer wat verder knutselen.

upload_2018-3-16_11-29-3.jpeg


Onderkant vluchtboord voorbereiden.
Tussen elke rib een kleine webbing aanbrengen.
Vervolgens alles mooi in profiel schuren.

upload_2018-3-16_11-31-55.jpeg


Eens dit voor mekaar wordt de bovenkant vluchtboord aan gelijmd.
Mooi aandrukken met loodstaven en 24 uur laten uitharden.
 
Back
Top