Kranich III op grootmoeders wijze.

Off topic - bruggetje van muziek naar Grolsch reclame "Vakmanschap is meesterschap"
met René Karrè, zweefvliegtechnicus (in memoriam), foto Paul Huf


1985-12_Doe_het-zelf_ (René_Karrè_in memoriam)_Paul Huf(2).jpg
 
Off topic - bruggetje van muziek naar Grolsch reclame "Vakmanschap is meesterschap"
met René Karrè, zweefvliegtechnicus (in memoriam), foto Paul Huf


Bekijk bijlage 264756

Het was Rene Karrèr (misschien een typefoutje?). Dit brengt jeugdherinneringen van ca. 45 jaar geleden naar boven toen René nog bij onze club vloog en ik als klein jongetje meeging met mijn vader. :thumbsup:
 
Ondertussen het vaste gedeelte van het richtingsroer bespannen met kraft papier.
Vervolgens beschilderd met een verdunning van fijn plamuur met water.
Nadien fijn schuren en verven.

upload_2017-12-18_8-23-21.jpeg
 
Na enige reflectie tot conclusie gekomen dat beweegbaar deel stabilo iets te klein is voor dit vliegtuig.
Mijn buikgevoel gebied mij daar iets te doen.
Geen nood, dan maar dit deel herbouwen.
Ik heb er 60 cm2 aan toegevoegd.

upload_2017-12-18_8-27-46.jpeg


Zo ziet u , altijd werk aan de winkel.
 
Het laatste hoofdstuk voor de afwerking aangevat.
Meer in het bijzonder de vleugel.
Alle ribben voorzichtig uitschuren tevens schikkingen rond de air-brakes.

upload_2017-12-26_10-14-20.jpeg


De hefboompjes in aviation triplex van 3 mm.
Deze worden rond kantelas vestevigd met een rozasje van eveneens 3 mm aviation.
Kwestie van het lijmopp te optimaliseren.
De kantelas wordt een pianokoorde van diam 2 mm.
De brakes worden aangestuurd door 1 centrale servo in de romp.
Old-school maar doeltreffend.
Op voorwaarde dat deze mechanische overbrenging redelijk accuraat uitgevoerd wordt.

upload_2017-12-26_10-19-18.jpeg


Het begint met de hefbomen nauwkeurig uit te schuren en zorg te besteden dat de boring van de rosas
mooi haaks op de boring van het hefboompje komt.
Hierbij is een winkelhaak een handig hulpmiddel.

De vleugel heeft liggers van 6 mm op 10 mm tot aan rib 18.
Naar de uiterste ribben wordt het 3 mm op 10 mm.
In totaal heeft de vleugelhelft 28 ribben.
Tipkoorde 105 mm.
Wortelkoorde 330 mm
Lengte vleugelhelft 1620 mm.
Vleugelopp ongeveer 70 .4 dm2.
Geschatte vleugelbelasting 45 g/ dm2.

De vleugel verbinding op romp bestaat uit een spil van diam 8 mm verenstaal en nog een spil 5 mm verenstaal.
De spillen zullen in duralbuizen in vleugel en romp schuiven.

Leuke eindejaarsfeesten aan allen hier op dit forum.

Mvg,
Aurectar
 
Na wat vijl en soldeerwerk de aansturing van de air-brakes in elkaar geknutseld.

upload_2018-1-10_11-46-44.jpeg


Het zagen van messingbuisjes verijst enige hulpstukken.
Hier in dit geval blokjes hout met boringen aangepast aan de buisjes.
De verbindingen gebeuren door een bajonetsluiting.
Gleufje aan rompzijde waarin een balkje aan vleugelzijde inschuift.

upload_2018-1-10_11-49-37.jpeg


Het hefboompje en balkjes aan vleugelzijde heb ik met zilver gesoldeerd.
De buizen, gezien voldoende raakvlak met tin.
Alles blijkt vlot in elkaar te passen.
Dit met de toegelaten tolerantie.

Elkeen een optimale doorstart 2018.
Mvg,
Aurectar.
 
Mooi werk.
Ga je de remkleppen nog met veertjes dicht trekken? Of krijg je dit voldoende spelingsvrij? Ik moet over enkele weken ook remkleppen bouwen, ben benieuwd hoe groot die uitdaging is...
 
Mooi werk.
Ga je de remkleppen nog met veertjes dicht trekken? Of krijg je dit voldoende spelingsvrij? Ik moet over enkele weken ook remkleppen bouwen, ben benieuwd hoe groot die uitdaging is...

Ik vermoed dat bij jou Moswey de zelfde Remkleppen inbouwt als bij mijn Mucha Standard.
Bekijk dit draadje even.

http://www.modelbouwforum.nl/threads/mucha-standard.170171/page-15

Bij de Kranich III betreft het een ander systeem.
Bij de Mucha heb je een schaarbeweging terwijl bij de Kranich III het een kantelbeweging betreft.
Nu de centrale servo in de romp zal bij de Kranich III ook ook voorzien zijn van een amortisage met veertjes.
Wat dit betreft feitelijk hetzelfde.
Het systeem met veertjes is een aanrader.
Het beveiligt je servo's en kleppen.

upload_2018-1-12_17-44-2.jpeg
 
Zie dit nu pas allemaal! . . .

René Karrèr: da's lang geleden!

Een jongen die bij ons (GSA) kwam vliegen had zelf een Sylark (II, als ik me niet vergis).

Daar moest het eea. aan gebeuren en dat hebben we in Amsterdam bij René in zijn kelder gedaan (die jongen kwam van Salland).

Legendarische tijden . . .

Ooit schetste hij in één vloeiende beweging de vorm (in 3D) van (meen ik) de veer van een sleephaak. Ongelofelijk, zo perfect.

En maar weer ontopic.


jan.
 
Een niet onbelangrijke fase.

upload_2018-1-17_16-13-4.jpeg


De boringen in de wortelrib uitvoeren.
Dit zodanig dat deze congrueert met deze van de romp.

upload_2018-1-17_16-15-1.jpeg


Een werkje die enige nauwkeurigheid vereist.
Is definitief bepalend voor de instelhoek, V-stelling van de vleugel en het in kruis brengen van gans de geometrie .

Mvg,
Aurectar
 
Rustig verder boeren.

upload_2018-1-21_10-54-39.jpeg


De wortelzone even in elkaar passen.
Dit zonder iets te lijmen.
Dit bij wijze van controle.
Op het eerste gezicht niks dat wringt.
Ziet er goed uit.

upload_2018-1-21_10-57-10.jpeg


Wegens wijzigingen in geometrie kan ik de tekening van de originele werktekening niet gebruiken.
Dus heb ik alles (old school) moeten hertekenen.
Door de V-stelling van 3 ° komt de buis praktisch tegen de onderkant van rib nr 5.
Daarom een versteviging in de vorm van een stuk 1.5 mm aviation triplex.
Dient ook als verbinding met hoofdliggers.
Voorlopig gebruik ik een buis buitendiameter 10mm in aluminium om de zaken uit te meten.
Finaal wordt dit een messingbuis van 8mm binnen diameter.
Is reeds besteld. (op aanraden van the norb)
 
Het klassieke ritueel van de vleugelopbouw.
Ribben haaks op ligger.

upload_2018-1-29_11-58-19.jpeg


Vleugel wordt onderste boven gebouwd.
Twee steunliggers zorgen voor de uitlijning.

upload_2018-1-29_12-0-51.jpeg


Tot aan rib 15 (begin rolroer) loopt de vleugel vlak.
Vanaf rib 16 wordt er een wash-out aangebracht.
Dit heb ik al bewerkstelligd door steunligger
iets achteruit te richten naar tip toe.

upload_2018-1-29_12-4-18.jpeg


Al even uitkijken hoe het afloopt met de vluchtboord.
Deze zal bestaan uit twee repen aviation triplex van 1.5 mm.
Voorlopig nog niet aanlijmen.
Dit komt aan de orde na het aanbrengen van de andere hoofdligger en webbing.
De rest mooi laten uitharden en op naar de volgende stap.

Mvg,
Aurectar
 
Back
Top