koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Ja hoor, een 1/12 is net zo goed een pancar als dat een Pro10 en F1 dat zijn. Zelfde type chassis als een Pro10 dus... Gewoon een pancar maar als we nu alle Ebay advertenties van pancars laten zien hier, lijkt me geen strak plan haha...

Jean vraagt toch of het een PANCAR is?

Volgens mij niet, een F1 met een PRO 10 body is toch ook geen PRO 10?

En ik dacht dat PANCAR een bepaalde type body was...

PRT1502.jpg

Maar nu ik dit plaatje zocht op google zie dat ik het mis heb....

pfm150100.jpg

Dit is dus ook een PANCAR schijnbaar.

Is alles wat 200 mm is dan een PANCAR?

PRO10 is namelijk 235 mm.

Of is PANCAR het verzamel woord voor de GT klasse, Le mans klasse, Pro 10 klasse, etc?

Halewijn

Laatst bewerkt:
Een f1 zoals de corally, f103 etc is een pancar . Een pancar is een benaming voor een type chassis zoals joost reeds heeft uitgelegd. Het type chassis is een tweewiel aangedreven auto wat bestaat uit een bodemplaat en een beweegbare achterpod waarop een starre as en de motor is gesitueerd. De voorvering bestaat uit keine balpenveertjes (normaal gesproken). Een 1/12 2 wiel aangedreven auto's zijn dus ook pancars behalve dan dat ze 1:12 zijn.

Een f1 zoals een corally is dus makkelijk om te toveren naar een 235mm pancar, wat men ook wel pro10 noemt. Een f1 is alleen een benaming van de klasse. Dat zegt niets over het type chassis.

Mocht het nog niet duidelijk zijn dan hoor ik het wel.

Wat jij laat zien zijn kappen die gebruikt worden door 200mm pancars.

Laatst bewerkt:
Een f1 zoals de corally, f103 etc is een pancar . Een pancar is een benaming voor een type chassis zoals joost reeds heeft uitgelegd. Het type chassis is een tweewiel aangedreven auto wat bestaat uit een bodemplaat en een beweegbare achterpod waarop een starre as en de motor is gesitueerd. De voorvering bestaat uit keine balpenveertjes (normaal gesproken). Een 1/12 2 wiel aangedreven auto's zijn dus ook pancars behalve dan dat ze 1:12 zijn.

Een f1 zoals een corally is dus makkelijk om te toveren naar een 235mm pancar, wat men ook wel pro10 noemt. Een f1 is alleen een benaming van de klasse. Dat zegt niets over het type chassis.

Mocht het nog niet duidelijk zijn dan hoor ik het wel.

Bedankt voor de uitleg. Het is inmiddels wel duidelijk idd.

Halewijn

PANCAR is gewoon het type chassis. Een 1/12 2WD is ook een Pancar.

In principe is alles wat 2WD is en iets van een link of T-bar heeft een Pancar.

zou iemand mijn kunnen vertellen wat de afstand is tussen de voor en achteras

Ben mijn Hot Bodies Cyclone 12 aan het ombouwen naar een 1/10 versie maar vind het lastig om de afstand te bepalen aan de hand van de kap die ik heb (Protoform Corvette C6-R)

Alvast bedankt

255 +/- 3mm

Dat zijn de specs van de Xray X10. Dus daar zou je ergens op kunnen gaan zitten. De meeste Pro10's echter kunnen varieren in de wielbasis.

Aan de hand van een kap is het sowiso niet te doen om een auto dimensies te geven. Er komt iets meer bij kijken dan alleen een auto verlengen.

De F1 klasse is nu echt een feit bij de MACH

voor zover het mij duidelijk is hebben we het volgende reglement
17.5 turns motor brushless ( of 3000 K/V )
Maximale breedte 200mm.

Ik hoop dat we een man of 10 hebben in de wedstrijd.

Ik hoop het ook voor jullie, tot nu toe zijn er nog niet zoveel inschrijvingen (net als de Pro10 overigens...)

Bij de HFCC is de F1 inmiddels al een feit en de 1ste wedstrijd is morgen, het minimum aantal inschrijvingen is alvast behaald, nu de rest nog. Ik heb mensen gezien op de club die met een F1 aan het testen waren, maar die zich toch niet hebben ingeschreven, oa een klassieke Corally, jammer? Zelf heb ik ook alleen de kans gekregen afgelopen week om 1 accuutje leeg te rijden om te zien of hij recht reed, dus dat wordt een hele uitdaging morgen. Een aantal rijders hadden niet verwacht dat we van start zouden gaan, en hebben dus niets klaar staan, hopelijk komen ze morgen als nog bij “de late inschrijving”, waarschijnlijk wordt hier niet zo nauw mee omgesprongen, zover ik de wedstrijdleiding ken.

Het startveld is nog wel wat mank, aangezien de twijfelaars nog op onderdelen zitten te wachten, ook ik zit nog op mijn LiPo te wachten, en dan kan ik pas echt van start gaan. Morgen is het voor mij effe behelpen (1 niet al te beste GP3300 stickpack), maar dat geldt voor het merendeel van het startveld. Het zal dus meer een strijd zijn om wie de laatste plaats mag bezetten, en wie zich daarvan mag ontrekken. Gelukkig rij ik voor de “lol”, en meerdere met mij in deze klasse, dus dat wordt “serieus lachen”.

De meeste deelnemers hebben een klassieker op foam, ik ben de enige met de nieuwe generatie F1, op rubber.

Modellen die in elk geval aanwezig zullen zijn:
Tamiya F103
Eigenbouw project?
HPI F1 klassieker?
HPI Formula Ten

De F1 klasse is nu echt een feit bij de MACH

voor zover het mij duidelijk is hebben we het volgende reglement
17.5 turns motor brushless ( of 3000 K/V )
Maximale breedte 200mm.

Ik hoop dat we een man of 10 hebben in de wedstrijd.

Euh, de Corally F1 is 202mm breed...

00127webbig.jpg

Corally Formula 1 SPEC: Front width 202mm - Rear width: 202mm - Wheelbase: 262mm - Rolling chassis weight (Graphite) 413g (incl. Shock)

Ik neem aan dat dat geen problemen opleverd bij de keuring?

Ik ben namelijk bezig met een Corally F1 en lijkt me wel leuk om een keer mee te doen.

Halewijn

Laatst bewerkt:
Er komt iets meer bij kijken dan alleen een auto verlengen.

Nee idd dat weet ik maar heb wel goede verwachtingen ervan en als het niet werkt kunnen we het altijd nog proberen te verbeteren. Dat is het leuke van modelbouw.

maar bedankt voor de info dan ga ik het chassis zo maken dat ik op die maat uit gaat komen

Euh, de Corally F1 is 202mm breed.....
Ik neem aan dat dat geen problemen oplevert bij de keuring?.....Halewijn

Euh, wat is het probleem om die 2mm er zelf af te halen, en hiermee jezelf binnen een reglement te plaatsen. Waarom moet ieder reglement omgebogen worden naar een uitzondering, enkel omdat men te lui is om deze op eenvoudige wijze, zelf op te lossen?

202mm wordt 205mm, 205mm wordt 207mm, enz, waarom mag niemand 1gr onder het minimum gewicht zitten?

Men zal het misschien niet zo strikt nemen bij de Mach, maar waarom moet iemand anders altijd het probleem oplossen, wat jezelf ook kan doen.

Morgen de f1 maar eens uitlaten :-)

Wat betreft de corally, er rijden genoeg corally f1's op mach.
En wel de nieuwe versie, deze is 204mm. Dus ik denk dat je eerder het reglement kan aanpassen, dan deze mensen uit te sluiten van deelname.
Zeker als je er een veld vol van wilt hebben.

Als het nu een tamiya f1 cup zou zijn dan begrijp ik het, maar niet in een f1 klasse.

Just a thought.

gtz Kees

Voordat we een ellelange discussie krijgen over een paar millimeter in breedte van een F1... De Corally's kunnen gewoon meerijden. Beter een klasse-veld vol dan dat er mensen niet mee kunnen doen. Voor de F1 en de Pro10 is er doorgaans geen breedte-controle tijdens de technische keuring dus maak je niet druk...

Morgen de f1 maar eens uitlaten :-)

Wat betreft de corally, er rijden genoeg corally f1's op mach.
En wel de nieuwe versie, deze is 204mm. Dus ik denk dat je eerder het reglement kan aanpassen, dan deze mensen uit te sluiten van deelname…….Zeker als je er een veld vol van wilt hebben…..Als het nu een tamiya f1 cup zou zijn dan begrijp ik het, maar niet in een f1 klasse.

In ons reglement is het zelfs zo dat de bandbreedte ook nog eens max 45mm moet zijn, de rijders die hierover inspraak hadden, en uitspraak hebben gedaan, zijn ook diegene die nu hun foambanden aan moeten passen. Morgen neemt 1 van hen een bandentruer mee en het hele probleem is zo opgelost, en naar hun zeggen uiteindelijk beter voor de toekomst.

Ik blijf het gewoon “kinderachtig” vinden dat iemand een reglement probeert te chanteren met de mededeling dat als het reglement zich niet aan mij aanpast, dan doe ik niet mee. Uitsluiten kan alleen als er “geen mogelijkheid” is om een bepaalde auto zo aan te passen dat hij niet binnen een reglement past, je sluit “jezelf uit” als jij jezelf niet in wil passen binnen een reglement wanneer de mogelijkheden wel daar zijn. Men is tegenwoordig heel “creatief” om een ander ergens de schuld toe te schuiven, als men zelf in gebreken blijft.

Maar goed die discussie is al ergens anders gehouden, het gaat om het principe van een reglement, als het over iets anders zou gaan dan snap men het wel in 1 keer, nu men zelf iets aan moet aanpassen, heeft dat ineens geen prioriteit meer, vreemd???

Een aantal rijders hadden niet verwacht dat we van start zouden gaan, en hebben dus niets klaar staan, hopelijk komen ze morgen als nog bij “de late inschrijving”, waarschijnlijk wordt hier niet zo nauw mee omgesprongen, zover ik de wedstrijdleiding ken.

Jij meet ook met twee maten...
Maar ik zou me er niet druk om maken en het :ontopic: houden.
Halewijn

Blabla, lekker belangrijk... Ze zijn bezig een veld vol met F1's te krijgen en ik hoop echt dat het ze lukt!!! Laat ze lekker hun gang gaan toch? Als niemand er op de MACH moeite mee heeft dat er een auto tussen rijd die 2mm. breder is, lekker laten gaan dan en zo hebben er weer een hoop rijders lol.

Als er een veld vol zit dan kunnen ze met een volgende ALV altijd nog dingen aanpassen. Nu gaat het erom dat er een veld vol auto's komt. De rest komt later wel... Zo hebben we het in de Pro10 ook gedaan op de MACH en dat werkte perfect...

Wat is dan het punt om een ander regelement erbij te halen dat zegt dat mensen hun wielen in moeten korten?

Let it rest...

En nu gewoon weer ontopic over de pancars in zijn algemeen lijkt me...

Laatst bewerkt:
Blabla, lekker belangrijk... Ze zijn bezig een veld vol met F1's te krijgen en ik hoop echt dat het ze lukt!!! Laat ze lekker hun gang gaan toch? Als niemand er op de MACH moeite mee heeft dat er een auto tussen rijd die 2mm. breder is, lekker laten gaan dan en zo hebben er weer een hoop rijders lol.

Als er een veld vol zit dan kunnen ze met een volgende ALV altijd nog dingen aanpassen. Nu gaat het erom dat er een veld vol auto's komt. De rest komt later wel... Zo hebben we het in de Pro10 ook gedaan op de MACH en dat werkte perfect...

Wat is dan het punt om een ander regelement erbij te halen dat zegt dat mensen hun wielen in moeten korten?

Let it rest...

En nu gewoon weer ontopic over de pancars in zijn algemeen lijkt me...

you are right Joost

eerst de brushless 17.5T als regels en volgend jaar zie we weer verder ;)

kan niet wachten tot de eerste zac volgende week

Back