Kolderstok schepen tips en vragen

En die is mat en niet glanzend, dus kan zijn dat het materingsmiddel op sommige plekken geconcentreerd is.
sorry voor de late reactie

Dat klopt helemaal. Als je Matte vernis te dik opbrengt dan krijg je na droging een ophoping van dat witte spul(ik weet niet hoe dat heet). ik heb dat met de kanonnen van de La Candelaria gehad. En het klopt dat dit pas na enkele weken zichtbaar was omdat de droging van vernis en/of verf weken kan duren voor het volledig is uitgehard en zelfs verf op waterbasis.
 
goedemorgen.

misschien kennen jullie mij nog een beetje?

mijn leven als banketbakker, een operatie en een depressie hebben mijn leven omgegooid.
Vorig jaar heb ik zelf een hippie camper gebouwd en daarmee gaan we in oktober waarschijnlijk een half jaar+ mee richting Marocco
Als we terug komen gaan we een grote oude 'rode kruis ambulance Mercedes 609D' ombouwen waarmee we 5+ jaar de wereld rond gaan reizen

dit betekend dus huis verhuren en alles opslaan
ook mijn houten bootjes
San Fransisco, Botter, sms victory en de onafgebouwde Duyfken

Iemand enig idee hoe ik die goedkoop en makkelijk netjes kan opbergen?

en voor degene die geïnteresseerd zijn in ons avontuur, we zitten op YouTube, instagram
onder de naam: two campers and a corgi

dit is een link naar onze social media kanalen:
https://new.tikl.se/428

groetjes

Joriën Attema
 
Laatst bewerkt:
Ja, natuurlijk. We hadden je al gemist. :koud: Geniet van het vrije leven. Lekker ďoen waar je zin in heb.
Verpak de schepen in kisten met wokkels. En zet ze vast op de bodem.
 
De bouwplank die ik bij het Spaans galjoen had, waar het schip gedurende de hele bouw instond, was heel stabiel. Ik had zelfs op een gegeven moment vlak gelegd met tuigen. Door de romp vast te leggen met touw aan de plank. Zo zou je het schip vast kunnen zetten en deze plank in de bodem van een houten kist vast maken. Dunne plastic zak om het schip en het geheel opvullen rondom met stro of inderdaad schuimschips.
De plank fixeert de onderzijde van de romp.
 
De bouwplank die ik bij het Spaans galjoen had, waar het schip gedurende de hele bouw instond, was heel stabiel. Ik had zelfs op een gegeven moment vlak gelegd met tuigen. Door de romp vast te leggen met touw aan de plank. Zo zou je het schip vast kunnen zetten en deze plank in de bodem van een houten kist vast maken. Dunne plastic zak om het schip en het geheel opvullen rondom met stro of inderdaad schuimschips.
De plank fixeert de onderzijde van de romp.
ik ben bezig met een heropleiding tot grafisch ontwerper, daardoor kan ik gewoon thuiswerken in ons rijdende kantoor.

bedankt voor de tip :)
 
@Stephan Kertész
Ik heb een bouwhelling gekocht waar je het schip heel stabiel tussen kan klemmen.
Aan de voor en achterkant kun je het vastzetten met houten blokjes en de kiel kun je met kleinere houte bokjes vastklemmen. En aan de zijkanten kun je ook vastzetten met klemmen en die kun je met vleugelmoer aandraaien zodat die goed vast staat.
Alleen 1 nadeel is dat de romp niet langer dan 80cm mag en niet breeder dan 28cm mag zijn. En de kiel niet breder dan 10mm
Geen touwen of opvulmiddel nodig rondom het schip.
De Eandeavor en de La Candelaria passen/pasten daar prima in en ik denk dat de PW er ook makkelijk in gaat passen.
Tijdens de gehele bouw staat het schip er verzekerd en stabiel in.
 
@Bouke,
Een optie voor vervoer is het volgende:
Maak de hele tuigage los, incl masten, zodat je alleen de romp over hebt. Die kan in een nauwsluitende kist met piepschuim dingetjes. De masten ra's etc. in een lange smalle kist.
Dan thuis weer alles netjes opbouwen. Is ook een klus, maar dat is je hobby. Voordeel je hebt alles zelf gecontroleerd gedemonteerd. Schade als alles in een grote kist zit is ongecontroleerd.
Succes.
 
Hallo allemaal,

Misschien een hele domme vraag. Ik ben nieuw op dit forum en op het gebied van houtbouw. Mijn ervaring ligt bij vooral oorlogschepen uit de tweede wereldoorlog in plastic modelbouw. Maar nu eindelijk besloten de Duyfken te gaan bouwen. Vet veel zin in. Misschien ga ik een bouwverslag bijhouden.

Mijn eerste vraag start eigenlijk al bij het begin, en voelt een beetje dom maar better safe then sorry ;).

IMG_1676.jpg
- Spantje 1, zit deze exact boven de 1 of toch iets daarvoor?

In het boekje is het hout net iets anders aan de boeg:
IMG_1678.jpg

In het bouwverslag van Hans Groeneberg (ik hoop dat ik een screenshot zo schaamteloos mag gebruiken):
IMG_1672 1.jpg
lijkt hetgeen ik wil doen wel te kloppen alleen dan heb ik nog een aanvullende vraag:


- klopt het dat het stukje tot aan de boeg nog opgevuld dient te worden met wat extra triplex? En dan in vorm te schuren? Dat lijkt zo in het boekje in in andere verslagen. Alleen dien ik dit zelf even te maken denk ik zo?
IMG_1679.jpg

Alvast bedankt voor het antwoorden.
 
Allereerst welkom op het forum.
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden daarintegen wel:D.

Zelf heb ik geen verstand van Kolderstok modellen maar er zijn hier genoeg bouwers die dat wel hebben.
Heel veel plezier met de bouw en je nieuwe uitdaging.
 
Bij mij Duyfken heb ik niet opgevuld, is ook niet perse nodig, maar achteraf gezien had ik het wel gedaan, je hebt er een hoop gemak mee bij de beplanking,je kunt de beplanking beter aanklemmen. Houtbouw is idd een stuk meer improviseren dan plastic..
 
Hallo Milan. Welkom op het forum en veel plezier tijdens het bouwen!
Inderdaad heb ik het bij de boeg extra opgevuld met wat hout wat ik voorradig had. In mijn geval was dit triplex. En je spantje1 zit wel goed hoor
DSC_1812.JPG
 
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het speeljacht van Kolderstok. In het bouwverslag van Hans Groenenberg van dit speeljacht zie ik dat het hout, romp, reling etc. er erg gelakt uitzien.
Wat gebruiken jullie om hout af te werken?

Ik heb bij het speeljacht deense olie gekregen, wat volgens mij voor zulk werk bedoeld is. Nog enige tips hoe je dit het beste kunt gebruiken?
Gebruiken jullie het alleen op buitenkant, romp etc, of ook op de onderdelen binnen?
En hoe kun je dit het beste aanbrengen? Ik las online dat je het dik aan moest brengen en de overtollige olie met een doek weg moest halen?
Dat heb ik echter wel van een website van een meubelzaak, niet helemaal hetzelfde als een modelscheepje.

Alvast bedankt voor de info.
 
Deense olie is een mengsel van vernis en olie. Je kan het met een doekje of kwastje aanbrengen op het hout of verfwerk. Even laten in trekken en dan na wrijven met een doekje om de glans eraf te halen. Je kan dit nog een keer herhalen als het goed droog is. Je kan de eerste laag verdunnen met terpentine (10-20%) maar ikzelf doe dat nooit.
Succes.
 
Oke bedankt voor die info.
Kun je Deense olie op elk soort hout gebruiken, ik heb ook wat abachi hout?
En gebruiken jullie het ook aan de binnenkant van een schip (het speeljacht is open), of alleen aan de romp en reling?
 
Je mag alle soorten behandelen, hoewel een test vooraf wel handig is. Naar mijn weten kan je al het hout van Kolderstok behandelen.
En de binnenkant kan je ook behandelen.
 
Back
Top