KNRM / RNLI Rib Atlantic 75 veronica van station Harlingen

Het is echt super mooi geworden. Ik volgde deze boot ook al een tijdje.
Ben nog wel even benieuwd hoe je het gaat doen qua esc/regelaar.
Heb je twee regelaars? en hoe ga je dit allemaal wegwerken?
Ben namelijk wel benieuwd of de boot met twee BB ook daadwerkelijk goed rechtuit gaat varen.

Ik vraag dit ook omdat ik zelf met een soorgelijke boot bezig ben en wilde er 1 of 2 BB motoren op zetten.

Ik hoor het wel hoe het verder gaat.
 
Na lange tijd weer wat aan de veronica gedaan.

Ben na de zomer vacantie druk geweest met een tuinhuis en een andere grote boot (om zelf in / mee te varen wel te verstaan).

Afgelopen najaar met Jan (pompebled) nog contact gehad over het type regelaar en lipo dit ik het best voor deze boot zou kunnen gebruiken.

Lipo 3S mocht ongeveer 350 gram wegen en een zo groot mogelijke capaciteit natuurlijk.
Kwam uit op een zippy compact 25C van 5000 mah.
Nu maar afwachten hoe lang ik hiermee kan varen ??

Jan stelde voor om een turnegy boot regelaar 35 A te gebruiken.
Dit is eigenlijk een auto regelaar geschikt gemaakt voor een boot (met water koeling).
Voordeel van deze "autoregelaar" is dat deze de motoren ook erg langzaam kan laten draaien en niet gelijk naar bv. 25 % van het vermogen gaat.
Zo kun je dus ook goed langzaam varen en goed manoevreren met de boot.

Ben ook nog een tijdje aan het prutsen geweest met de geribbelde slang waar de draden door heen lopen.
Aangezien er aan de motoren een klein stukje draad zit met conectoren, zit de aansluiting (verlenging) van de draden ook in deze buis.
Hierdoor moest ik een wat dikkere buis gebruiken dan de bedoeling was i.p.v. 10 mm nu 14 MM uitwendig gebruikt.

Ook nog lang nagedacht over hoe nu de stuurservo op de motoren aan te sluiten.
Bedoeling was eerst om een trek-duw kabel te gebruiken.
Bij montage bleek echter dat de buigradius te klein voor deze kabel werd en daardoor ook de weerstand veel groter werd.
Tevens toch ook te veel speling in dze kabel.

Uiteindelijk gekozen voor de oplossing zoals op de foto te zien is.
Vast stangetje onderdeks naar achteren, " roerkoning" van 18 MM in het dek gemaakt en een heveltje hierop gezet.
Dit geeft een directe aansturing van de motoren.

Tevens een paar avonden aan het prutsen geweest om met mijn FX 18 zender de beide motoren goed te kunnen bedienen.
Uiteindelijk is dit gelukt linker motor op de linker stick, rechter motor op de rechter stick en via een mix schakelaar aan/uit en master, slave functie in deze zender, beide moteren op linker stick.

Afgelopen zaterdag voor het eerst gevaren.
Proefvaart ging prima, alleen draaicikel was erg groot.
Dus afgelopen zondag nieuw langer heveltje op de roerkoning gemaakt voor een maximale uitslag van de motoren.
In de uiterste stand raakt de kap van de motor de tube nu net niet.

zodra het weer het een beetje toelaat zal ik proberen een filmpje te maken en deze op youtube te plaatsen.

gr.
Leo








Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
 
Laatst bewerkt:
Ik sta er versteld van wat je allemaal maakt. Met akelige precisie weet je zelf alles te bedenken en maak je mooie dingen die ik nog niet gezien heb in de modelbouw.
Prachtig!
 
whahahah Mijn grootste angst is, dat na mijn dood mijn vrouw m'n spullen verkoopt voor de prijzen die ik haar altijd verteld heb...

arie... heb je nog bb motoren over?
 
het topic weer eens opgezocht.
inmiddels heb ik weer een romp voor een outboard motor.
het schoot me ineens weer binnen en ik kon het niet laten om even weer ideeen op te doen in dit topic. geweldig dit!
 
en door jouw post kwam het topic ook bij mij naar boven;) alles gelezen, en in een word PRACHTIG!!

akelige precisie en gelijkenis! wij hebben zelf ook een rib(6,3 ribquest met 140 pk), dus vind het erg gaaf om te zien! hoe staat het er nu mee?

als je een nieuw bouwproject zoekt en een andere rib na wilt maken, weet ik wel iemand die ook zo'n prachtig schaalmodel zou willen haha!:)
 
btw alle atlantics die nu voor onderhoud binnen komen, krijgen nieuwe kielstrips gespoten door het bedrijf waar ik voor werk :). werkt vele malen beter dan de originele kielstrips...
 
Aan een originel Atlantic verbeter je niet zo heel veel :cool:
Mooie doorontwikkeling van de 21 naar de 75 en de 85.
 
Back
Top