KJ66 Conversies

Mmh, dan was ik met mijn ombouw niet eens zo gek veel anders bezig :) Ik had een hvd motor (amt kopie) met U sticks. Hier heb ik ook een grotere compressor op gezet. Temp liep behoorlijk omhoog bij hoge toerentallen maar ook veel stuwdruk bij lage toerentallen. Toen heb ik achter gaten erbij gemaakt (was eenvoudiger dan de gaten ruimen) wat de temp aardig liet zakken. Daarna de conus iets meer doorgang gegeven met een andere binnen ring. Tot slot voorin swirls gemaakt en hij vlamde een stuk minder bij accelleratie onderin.

Ik herken een hoop in jouw verhaal. Grappig :)

Hoezo, heb je niets te doen dan ghe ghe ghe.....:D

Ik weet hoe groot dat ding is, kan het een heel eind van de foto afleiden. Ik was gewoon benieuwd wat de maximale grote van zo'n gat kan zijn. Heb een poos geleden een amt olympus ontleed, die had achterin gaten van Ø7,8mm, dan wordt er ook veel koellucht naar binnen gedumpt!

Grt,

Ach , makkie , weet je toch , zo gebeurd:mrgreen:

Aha, geweldig, tnx!

Vanmiddag de grotere voor gaten getest, het houd maar niet op ha ha ha. Motor toert nu vanuit idle véél beter op, acceleratie van 60.000 naar max (nu 110.000) nog géén seconde, ongelofelijk! Ook voor mij straks na eten meer ;).

Grt,

ja dat is precies wat ik al dacht.
Als je de achter gaten groter maakt valt de lucht voren weg
dus je moet opnieuw gaan verdelen.
zet de gaten eens scheppend, dan gaat het misschien nog beter.

nou ,ben ik weer.
De kamer :

Zoals je ziet zitten er 6 rijen met gaten.

beginnen we voor.
50x 1,9mm
dan 12 x 3,6mm
dan 12x3,6mm
dan 12x3,6mm
dan 12x4,28mm
dan 12 x 6,8mm
Dit is de kamer voor dat ik de compressor passing verbeterd had.
P1010272.jpg

dit is de kamer nadat ik de passing beter gemaakt heb.
kijk eens hoe de vlam naar voren is gekomen.
ik heb de kamer niet geborstelt , dus het oude vlam patroon zie je nog
P1010273-3.jpg

Mvg,

Martin.

hoi Gerald
ik was gister en vandaag bij je in de buurt. bij asml veldhoven
ik zat in een hotel volgende week zit ik er weer.
van daar dat ik je bericht niet gezien had.
en ik had de voorste gaten groter gemaakt. (maar je het al gedaan)met goed resultaat.
En mart ik heb toen in het draadje over de verbranding kamer ook een stuk uit gelegd hoe de verbranding verloopt in de verbranding,s kamer.
gr Limme

Ik weet nog wel dat ze in het begin vastlopende 160ers hadden. Ik dacht de compressors die aanliepen. Kan zijn dat ze daardoor meer marge hebben genomen om veilig te zijn.

zet de gaten eens scheppend, dan gaat het misschien nog beter.
De voor gaten en de langsgaten opweg naar achteren zijn allemaal scheppend. De grote durf ik nu niet meer, ben bang dat ze sowieso al aan de grote kant zijn....

Wel nu..., ik was inmiddels van mening dat er voor méér lucht bij de verbranding moest komen. Dat kan op meerdere manieren; voor wat gaten bij boren, heb gedacht aan trechtertjes of buisjes zoals bij de oude wrens maar ik zat ook wat dieper te kijken naar de voor injectie van Jetcat. Die sleuven waar de naalden door gaan geven ook behoorlijk wat lucht aan het verbrandings proces, en dan wel precies tegen de stroom van de sticks in, lijkt me mooie oplossing omdat je dan het mengsel nog effe lekker mixed.

Uiteindelijk heb ik een iets makkelijkere oplossing gekozen, voor aan de buitenring enkele gaten vergroten. Ik heb er voor gekozen om de gaten die precies boven de uitgang van de sticks staan te vergroten, zo wordt het mengsel wat uit de sticks komt meteen extra verijkt met zuurstof, zéker handig bij laag toerental. Ik heb ze vanmiddag subtiel van 2,5mm naar 3mm vergroot en naar voren gebogen zodat ze tegen de deksel blazen om zo maximaal van de ruimte gebruik te maken. Zie foto hieronder, het zijn de voorste rij gaten, telkens 3 op een rij, de middelste:
GroteFoto-4PVFQHGS.jpg

Vanmiddag dus meteen uitgeprobeerd en meteen resultaat! :D Hij stottert nu een stuk minder van idle 34.000 naar 44.000 toeren. Ook draait idle een stuk koeler waar hij altijd weer iets oploopt op laag stationair. Plan lijkt dus gelukt om bij de lage druk een gezondere brandstof/lucht mengsel te krijgen. De rest van de toerenrange is een beetje hetzelfde als ervoor. Acceleratie is echt waauw! Als hij op 50.000 zit accelereert hij zó naar max in nét geen seconde, echt ongelooflijk. Heb effe paar keer achter elkaar snel gas gegeven en terug en het lijkt net een tweetakt motor qua oppikken!

Om toch weer die limiet op te zoeken ga ik nog een stapje verder, heb ze net naar 3,5mm opgeboord maar dan stop ik er mee, morgen zien wat het doet. Ben erg benieuwd waar nu de grens van opboren in het algemeen zit, het stopt een keer want dan is er op een gegeven moment geen druk verschil meer zodat de hele werking stopt.....maar zover zijn we volgens mij nog lang niet. Hieronder de gaten nóg iets verder opgeboord:
GroteFoto-Q7VDSHCC.jpg

Kijkje in de kamer, verbranding en warmte verdeling lijker er goed uit te zien:
GroteFoto-G84XX3Z8.jpg

Sticks nog prima in orde na een run of 25 met ruim 40 liter kero achter z'n kiezen.
GroteFoto-DKPGEVKJ.jpg

Ook de lagers klinken nog steeds als nieuw wat mij wel vrolijk maakt. Weet ik in ieder geval dat daar geen bottle-neck zit.

Morgen weer nieuws!

Grt,
Gerald

Laatst bewerkt:
nou ,ben ik weer.
De kamer :

Zoals je ziet zitten er 6 rijen met gaten.

beginnen we voor.
50x 1,9mm
dan 12 x 3,6mm
dan 12x3,6mm
dan 12x3,6mm
dan 12x4,28mm
dan 12 x 6,8mm
Mvg,

Martin.
Ben je een berichtje aan het typen, krijg je zó een aantal reacties in de tussentijd ha ha ha!

Bedankt voor de maten! Wat me opvalt nu ik de kamer nog een keer bekijk, hij lijkt tóch een heel eind op de langsrij kamers waar mee begonnen is bij de highpower motoren en in zekere mate ook jou rs40. Hoezo? Nu, de rij voorgaten hebben we allemaal, daarna volgden (voor de grote) 12 x 4 gaten op een rij van ongeveer 3,5-4mm en daarna het grote koelgat. Alleen hebben ze de 4 langsgaten uit elkaar geschoven, snap je. Later zijn de achterrij enkele koelgaten verdubbeld naar 2 x Ø5,5 en die komt aardig overeen met jou P160 enkele 6,8mm qua oppevlakte. Dus zo heel erg verschillend is hij ook niet. Enig nadeel in de jetcat oplossing om de langsrij gaten te verschuiven zoals ik het zie is dat ze nu ook de sticks koelen wat eigenlijk onwenselijk is, helpt niet mee met het snel verdampen en snelle acceleratie.

Wat denk jij?

Grt,
Gerald

kan iemand uitleggen waarom de sticks bij deze motor niet om en om 90graden ingeknepen zijn?
of wordt dat alleen bij de wren mw54 toegepast?

hoi Gerald
ik was gister en vandaag bij je in de buurt. bij asml veldhoven
ik zat in een hotel volgende week zit ik er weer.
gr Limme
Ik zou zeggen kom effe een bakkie doen! :D Volgende week heb ik de hele week avonddienst dus dat wordt dan lastig denk ik.

Tsja, we kunner uuuren over de zwarte magie van kamers praten ;). Het uiteindelijk uitproberen en kijken wat er gebeurdt is dan nog mooier, zéker als je dan positief resultaat hebt!

Grt,

Ik weet nog wel dat ze in het begin vastlopende 160ers hadden. Ik dacht de compressors die aanliepen. Kan zijn dat ze daardoor meer marge hebben genomen om veilig te zijn.
Dat zou goed kunnen, ik weet dat de AMT's ook erg ruime toleranties hebben op dit gebied. Deze motor kan een aardige crash meemaken zónder aangelopen te zijn.

Grt,

kan iemand uitleggen waarom de sticks bij deze motor niet om en om 90graden ingeknepen zijn?
Dat kan :rolleyes:.

Het inknijpen kán de verdamping behoorlijk bevorderen als deze wat traag is, zéker bij de korte kamer van de wren kan dat handig zijn. Het ristricteerd echter ook de lucht doorgang en dat is wat ik bij de grote motor echt niet kan gebruiken, ik heb daar alle lucht nodig die er is. Het zou dan een optie kunnen zijn om de diameter te vergroten naar bijvoorbeeld 8mm zodat dat geen issue meer is. Ik kan echter geen 8mm inconel buizen vinden tegen een interessante prijs. (alles is te vinden voor de rijke vinder...;))

Vanwege de langere buizen en de grotere hitte in de kamer lijkt het me niet nodig, zoals ik eerder opmerkte, een acceleratie van 50.000 naar 110.000 in één seconde lijkt me lastig om te verbeteren...

Maar ik denk dat de gekrimpte sticks hun grootste voordeel halen bij kleine motoren met korte kamers.

Groetjes,
Gerald

Nou Rik , de ene doet het wel ,en de andere niet.
wat ik wel weet ,is als je gaat knijpen ,dat dan de kamer veel kritischer word.
maar wren is eigenwijs ,en wil perse een kort motor met een kleine verbrandings kamer , dus moeten ze de lucht in de sticks afremmen ,anders blaast ie uit.
wat ze ook veel gebruiken ,is de binnen ring ,maar dit is weer negatief voor de stuwdruk, en bouwt heel veel hitte op

Laatst bewerkt:
Dat zou goed kunnen, ik weet dat de AMT's ook erg ruime toleranties hebben op dit gebied. Deze motor kan een aardige crash meemaken zónder aangelopen te zijn.

Grt,
ik vind het gewoon onzin van jetcat ,want als je de motor uit elkaar haalt, de p160 dan ,dan hebben ze een golfring achter zitten ,en ook voor .
Die as gaat heen en weer dat wil je niet weten.
tijdens proefdraaien hier , voelde je gewoon een tik ,dat de as naar voor en achter ging.

Ik heb nu de ring achter plat gedrukt ,want uithalen kon niet , omdat dan de as los zat (te lang)
Dus heb ik het zo opgelost , en nu ,zo stil als wat en kouder.
dus dat hadden hun ook kunnen doen .

Laatst bewerkt:
Back