zet de gaten eens scheppend, dan gaat het misschien nog beter.
De voor gaten en de langsgaten opweg naar achteren zijn allemaal scheppend. De grote durf ik nu niet meer, ben bang dat ze sowieso al aan de grote kant zijn....
Wel nu..., ik was inmiddels van mening dat er voor méér lucht bij de verbranding moest komen. Dat kan op meerdere manieren; voor wat gaten bij boren, heb gedacht aan trechtertjes of buisjes zoals bij de oude wrens maar ik zat ook wat dieper te kijken naar de voor injectie van Jetcat. Die sleuven waar de naalden door gaan geven ook behoorlijk wat lucht aan het verbrandings proces, en dan wel precies tegen de stroom van de sticks in, lijkt me mooie oplossing omdat je dan het mengsel nog effe lekker mixed.
Uiteindelijk heb ik een iets makkelijkere oplossing gekozen, voor aan de buitenring enkele gaten vergroten. Ik heb er voor gekozen om de gaten die precies boven de uitgang van de sticks staan te vergroten, zo wordt het mengsel wat uit de sticks komt meteen extra verijkt met zuurstof, zéker handig bij laag toerental. Ik heb ze vanmiddag subtiel van 2,5mm naar 3mm vergroot en naar voren gebogen zodat ze tegen de deksel blazen om zo maximaal van de ruimte gebruik te maken. Zie foto hieronder, het zijn de voorste rij gaten, telkens 3 op een rij, de middelste:
Vanmiddag dus meteen uitgeprobeerd en meteen resultaat!

Hij stottert nu een stuk minder van idle 34.000 naar 44.000 toeren. Ook draait idle een stuk koeler waar hij altijd weer iets oploopt op laag stationair. Plan lijkt dus gelukt om bij de lage druk een gezondere brandstof/lucht mengsel te krijgen. De rest van de toerenrange is een beetje hetzelfde als ervoor. Acceleratie is echt waauw! Als hij op 50.000 zit accelereert hij zó naar max in nét geen seconde, echt ongelooflijk. Heb effe paar keer achter elkaar snel gas gegeven en terug en het lijkt net een tweetakt motor qua oppikken!
Om toch weer die limiet op te zoeken ga ik nog een stapje verder, heb ze net naar 3,5mm opgeboord maar dan stop ik er mee, morgen zien wat het doet. Ben erg benieuwd waar nu de grens van opboren in het algemeen zit, het stopt een keer want dan is er op een gegeven moment geen druk verschil meer zodat de hele werking stopt.....maar zover zijn we volgens mij nog lang niet. Hieronder de gaten nóg iets verder opgeboord:
Kijkje in de kamer, verbranding en warmte verdeling lijker er goed uit te zien:
Sticks nog prima in orde na een run of 25 met ruim 40 liter kero achter z'n kiezen.
Ook de lagers klinken nog steeds als nieuw wat mij wel vrolijk maakt. Weet ik in ieder geval dat daar geen bottle-neck zit.
Morgen weer nieuws!
Grt,
Gerald