Roel van Essen
Forum veteraan
Aanvulling op Brutus: Koop een simpele, goedkope ampèremeter, zoiets als dit:
Sluit die aan tussen accu en regelaar.
Maak je model met een korte lijn vast aan de walkant en ga rustig beginnen met gas geven.
Dán heb je een meting waar je iets aan hebt: dit is namelijk de zwaarste belasting die de aandrijflijn ondergaat: de schroef/schroeven liggen in het water en moeten dat dus ook wegdrukken.
Maar... omdat het model stil ligt, moeten de motoren er harder aan trekken dan wanneer het model vaart.
Dus de gemeten waarden met stilliggend model zijn altijd ongunstiger dan bij een varend model en zodoende blijf je aan de veilige kant.
Heb je die waarden eenmaal gemeten, dan kun je het model eens los laten varen.
En als je dan ook nog een Gopro o.i.d. hebt, kun je op het filmpje terugzien wat de opgenomen waarden zijn bij deadslow - slow - half gas en vol gas. (Ja, met telemetrie op je zender en ontvanger kun je dat 'live' zien, maar die luxe heb ik niet)
Voorbeeldje in de link: de opgenomen stroomsterkte van mijn Engelse sleper in aanbouw van 1,50 meter met z'n aanjagermotor tijdens de vaart. De meter had een bereik van 0 tot 15A. In één klap vol gas gaf een piek van ongeveer 9A, daarna zakt het verbruik terug naar vijf komma nog wat. En het was koud, die dag, dus ook relatief behoorlijk weerstand doordat de uierzalf in de schroefaskokers dik was. En dat vertaalt zich weer in hoger verbruik...
Sluit die aan tussen accu en regelaar.
Maak je model met een korte lijn vast aan de walkant en ga rustig beginnen met gas geven.
Dán heb je een meting waar je iets aan hebt: dit is namelijk de zwaarste belasting die de aandrijflijn ondergaat: de schroef/schroeven liggen in het water en moeten dat dus ook wegdrukken.
Maar... omdat het model stil ligt, moeten de motoren er harder aan trekken dan wanneer het model vaart.
Dus de gemeten waarden met stilliggend model zijn altijd ongunstiger dan bij een varend model en zodoende blijf je aan de veilige kant.
Heb je die waarden eenmaal gemeten, dan kun je het model eens los laten varen.
En als je dan ook nog een Gopro o.i.d. hebt, kun je op het filmpje terugzien wat de opgenomen waarden zijn bij deadslow - slow - half gas en vol gas. (Ja, met telemetrie op je zender en ontvanger kun je dat 'live' zien, maar die luxe heb ik niet)
Voorbeeldje in de link: de opgenomen stroomsterkte van mijn Engelse sleper in aanbouw van 1,50 meter met z'n aanjagermotor tijdens de vaart. De meter had een bereik van 0 tot 15A. In één klap vol gas gaf een piek van ongeveer 9A, daarna zakt het verbruik terug naar vijf komma nog wat. En het was koud, die dag, dus ook relatief behoorlijk weerstand doordat de uierzalf in de schroefaskokers dik was. En dat vertaalt zich weer in hoger verbruik...
Laatst bewerkt: