Lijn 3(Geel) en Lijn 6 (rood)
De 2 laatste te plaatsen lijnen hebben mij na uitvoerig zoekwerk op het Internet en rondvraag geen specifieke benaming opgeleverd, de benamingen
Waterstag/Boegstag en Kluiverstag zijn 100% zeker niet goed. Want wat er na het passeren van de beide oren aan de kluiverboom gebeurt (ze lopen naar de beide Ra-einden) dan raak je het spoor naar een goede benaming kwijt. Ofwel het is bedacht op de Italiaanse tekentafel of het zijn beiden een lijnenloop die in de vergetelheid is geraakt. Ik ga in ieder geval wel de twee lijnen aanbrengen zoals die op de tekening 3 zijn afgebeeld. De doorslag dat ik ervan overtuigd ben dat de lijnen er gelopen moeten hebben is een afbeelding op de Site van het Rijksmuseum van een in 1835 gemaakt model, hierop is te zien is dat vanaf de uiteinden van beide Ra’s 4 lijnen liepen naar de oren van de kluiverboom. Zie:
https://www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/NG-MC-673/catalogus-entry
Nb. eerst even de afbeelding pagina groot maken (rechtsboven) en daarna kun je behoorlijk inzoomen
Ik heb hieronder even een uitsnede van deze afbeelding gemaakt en gedeeltelijk in het rood aangegeven waar de lijnen gelopen zouden moeten hebben.
Op de onderstaande foto heb ik even alléén aan de Bakboordzijde aangegeven hoe ik de loop van lijn 3(geel) en 6 (rood) heb ingeschoren, uiteraard lopen deze op dezelfde manier aan de Stuurboordzijde.
Lijn 3 (geel): Deze loopt vanaf de uiteinden van de bovenste Ra via de Kluiverboom-oren84A (aan de top van de Kluiverboom) naar het enkel-schijfsblok halverwege richting het Anker, hier gaat hij over in een Talie die samenwerkt met het andere enkel-schijfsblok die zich bijna onder het ophangpunt van het Anker bevindt. Als de Talie is ingeschoren gaat het losse eind eerst door een te boren gat (1mm) in de Boeg en het losse eind wordt aangeslagen aan de voet van de Pilaar (46) nb. het kleine stukje binnen de verschansing wat nog net zichtbaar is aan SB heb ik geel gemaakt.
Omdat ik de 2 x4 Pilaren (46) (4x BB+4x SB) nog niet geplaatst had heb ik de voorste 2 eerst moeten vastlijmen in hun beugels (47). Gebruik hiervoor bij het vastlijmen even een winkelhaak voor het verticaal uitlijnen.
Lijn 6 (Rood): Deze loopt vanaf de uiteinden van de onderste Ra via de oren aan de top van de Kluiverboom naar kop van beide Apostelen.
Zorg bij het doorhalen van lijn 3 en 6 door de Oren van de Kluiverboom dat lijn 3 (geel) door de voorste gaten loopt en lijn 6 (rood) door de tweede gaten lopen anders gaan ze elkaar hinderlijk (en niet mooi) kruisen.
Op dit plaatje is ook duidelijk de door mijzelf zelfgemaakte ‘geuzenvlag’ te zien, in dit geval een zogenaamde "Dubbele Geus" die alleen door de Koninklijke Marine gevoerd mag worden.
Met deze laatste 2 lijnen is het lopend en staande Want gereed en wat mij nu nog rest is het aanbrengen van de onderdelen die ik al gemaakt heb maar weggelaten heb vanwege de bereikbaarheid tijdens het aanbrengen van lopend en staande want zoals: het enkel schot achter de juffers; Riem en Bootshaakhouders (96); verschansingskleden; de resterende 6 Pilaren (46) en de Nationale Driekleur (in mijn geval een wimpel.). Daarna moet ik nog bedenken hoe ik mijn reeds gemaakte kade-stijger moet samenvoegen in de uiteindelijke presentatie van mijn Kanonneerboot Nr.2