Instapmodel F3A

Hallo heren,

Totaal geen ervaring. Kunnen jullie ns een paar namen van modellen opsommen van leuke instapmodellen voor deze klasse zodat ik weet waar ik moet beginnen met zoeken.
O ja, enkel elektro max. 4S

alvast bedankt!
 
de klijne Vanquish van extreme flight lijkt me ook zeer goed vooral de nieuwe mk2.
mijn vader hooft de 2m en die vliegt ook goed van de 2 vluchten die ik er mee gevlogen heb.
ik weet niet wat het verschil is met de klijne.
gr,wessel
 
het enige model wat ik kan bedenken is deze:

Extreme Flight RC

Zelf heb ik hier geen ervaring mee dus kan er niet meer over zeggen dat ik er goede reacties van heb gehoord.

Het grote verschil tussen 3d en f3a zit in de rust van het model.
Een 3d vliegtuig moet geschikt zijn voor wilde figuren en snelle veranderingen van koers.
Een F3A vliegtuig moet juist heel rustig en gracieus vliegen.
In het vliegtuig zie je dit terug door een langere romp met veel oppervlakte aan de zijkanten. dit zorgt voor een rustig gedrag op het hoogte roer en geeft veel draag vermogen voor mesklant vlucht. ook zijn de roeren veel kleiner.
 
.

Het grote verschil tussen 3d en f3a zit in de rust van het model.
Een 3d vliegtuig moet geschikt zijn voor wilde figuren en snelle veranderingen van koers.
Een F3A vliegtuig moet juist heel rustig en gracieus vliegen.
In het vliegtuig zie je dit terug door een langere romp met veel oppervlakte aan de zijkanten. dit zorgt voor een rustig gedrag op het hoogte roer en geeft veel draag vermogen voor mesklant vlucht. ook zijn de roeren veel kleiner.


Zie hier het antwoord op je vraag, Jasper ;)
 
Is niet belangrijk/relevant Hans. Als iemand een suggestie voor toestel doet dat hij op 8s vliegt, zet jij er een motor in met dubbele Kv.
Maak je nu een grapje Ron? Dat moet toch haast wel. Lijkt me wel goed om er dan tenminste een smiley bij te zetten.....

Op 8s kun je ongeveer 1500 tot 2000W produceren. We gaan er even vanuit dat het vliegtuig dat ook nodig heeft om goed te vliegen. Op 4 cellen kun je dat nooit voor elkaar krijgen. De stroom wordt dan ver boven de 100A
 
Als je echt serieus wilt instappen zou ik minimaal voor een 50-class kit gaan.
De kleinere modellen zijn over het algemeen toch ook wat lichter en met een beetje wind sta je dan toch voor een deel de turbulentie weg te sturen ipv je te concentreren op de figuren, oplijnen, diepte houden etc.

Volgens mij heb je aan b.v. een Sebart Angel S50 (50E Class - Sebart.it, stukje naar beneden) een model waar je voorlopig alles mee kan vliegen wat er voor je voeten gegooid wordt. De aanschaf is dan misschien iets hoger als dat je nu gepland hebt, maar twee keer iets kopen wat het 'net-niet' is, is uiteindelijk duurder.

Neem ook de te gebruiken servo's mee in het budget, een goed model met slecht centrerende servo's is nog steeds een slecht vliegende kist. Met een '50-class' kist kan je eigenlijk gewoon servo's kopen die je evt ook in een 2meter F3A kist kan stoppen. Dus dan is het de investering ook weer waard.

Succes met kiezen
 
Zie hier het antwoord op je vraag, Jasper ;)

En net hetzelfde verhaal als het verschil tussen een shockflier en een F3P model

@wvr: daar zit wat in, maar dat wordt dan meteen ook investeren in een andere lader. Met m'n Ultramat 10 nu ben ik beperkt tot 4S, vandaar die eis.

Wordt dus afwegen hoe serieus ik wil instappen gezien de gevolgen op het budget.
 
Maak je nu een grapje Ron? Dat moet toch haast wel. Lijkt me wel goed om er dan tenminste een smiley bij te zetten....Op 8s kun je ongeveer 1500 tot 2000W produceren. We gaan er even vanuit dat het vliegtuig dat ook nodig heeft om goed te vliegen. Op 4 cellen kun je dat nooit voor elkaar krijgen.

De stroom wordt dan ver boven de 100A
Peanuts :)

Het ging me om het idee dat bij gelijke Kv x spanning het voor de motor niets uit maakt en dat het voor vermogen niet uitmaakt of dat nu uit de lengte (spanning) of de breedte (stroom) komt. Van de praktische kant van F3A weet ik uiteraard niets, maar ik neem aan dat je bij F3A gerust een regelaar van meer dan 100A kunt/mag gebruiken. Bijvoorbeeld iets uit deze range, ook zonder waterkoeling leverbaar. GJVO heeft er één en Anthony gaat er ook mee vliegen:

fightercatracing.com/index.php?page=shop.browse&category_id=10&option=com_virtuemart&Itemid=1

Of zeg jij dat 4s gewoon geen optie is voor TS?
 
Laatst bewerkt:
Een grote, langzaam draaiende prop heeft een heel andere karakteristiek dan een kleine, snel draaiende prop. Om van de rendementen nog maar te zwijgen. Slecht rendement = meer accu nodig = extra gewicht.
Bij zulke hoge stromen moet je ook een accu met hele grote capaciteit nemen om de vliegduur te halen (minimaal dubbel zo groot). En dat kan lastig zijn. Je hebt dan bijvoorbeeld 2 paketten parallel nodig en dan had je net zo goed 1 8s pakket kunnen kopen....

Kortom; een vliegtuig wat voor 8s bedoeld is moet je daar ook op vliegen. Op 4S kan ook maar dan wordt het allemaal wat kleiner.
 
Of zeg jij dat 4s gewoon geen optie is voor TS?

4s is geen optie omdat (zoals WVR al schreef) de klasse toestellen waar je dan aan vast zit eigenlijk te klein (vooral: te licht) is om leuk F3A te kunnen vliegen. Ik ben het helemaal eens met WVR dat een 50 klasse toestel verre te verkiezen is. Alleen zou ik dan de Wind S 50e aanraden en niet de al weer wat oudere Angel, maar dat is geen halszaak.

Tav jouw opmerking: Natuurlijk kun je met een 4s motor die een hogere kV heeft in theorie dezelfde propellor/toeren bereiken als met 8s. Echter je zal nog steeds de accucapaciteit mee aan boord moeten nemen om je programma door te komen. Dat betekent dat je in de praktijk uitkomt op een 4s2P combinatie om hetzelfde resultaat te bereiken als een 8s1p setup (bij gelijke accucapaciteit per cel).

Nog even afgezien van het probleem dat AJH aanstipt - je moet een motor zien te vinden die op 4s én de hoge toeren maakt én een enorme stroomsterkte efficient kan omzetten. De 120Amp regelaar is wel te verkrijgen denk ik.

Maar je kan dan dus net zo goed (of beter) een 8s setup nemen. In de praktijk lijkt het toch zo te zijn dat meer volts en minder amperes te verkiezen is boven minder volts en meer amperes, ook al is het vermogen in theorie gelijk.

En @Hans - als je lader beperkt is tot 4 cellen kan je een 8s pack samenstellen uit 2 4s packs die je dan apart laad. Het duurt even als je maar één lader hebt maar het kán. Een tweede 4s lader erbij kopen is ook alleszins betaalbaar.

Ga je voor de WindS 50e, die vliegt dacht ik op 6s, kun je dit doen door twee 3s packs aan elkaar te koppelen, die kan je dan laden met twee goedkope ladertjes. 3s packs kan je ook weer voor andere toepassingen gebruiken.

Veel F3A vliegers die 10s gebruiken stellen hun packs samen uit twee packs van 5s die ze apart laden, met twee losse laders of met een duo lader.

Verder tav servo's - de 50 klasse doet het prima op standaard servo's, als ze maar goed centreren, dus kogellagers en kunststof tandwielen zoals de S3001, die kost niet veel. Of de 3152 als je digitaal wilt. Dure servo's zijn een mooie upgrade als je het F3A vliegen echt blijvend leuk vind.
 
En @Hans - als je lader beperkt is tot 4 cellen kan je een 8s pack samenstellen uit 2 4s packs die je dan apart laad. Het duurt even als je maar één lader hebt maar het kán. Een tweede 4s lader erbij kopen is ook alleszins betaalbaar.

Ga je voor de WindS 50e, die vliegt dacht ik op 6s, kun je dit doen door twee 3s packs aan elkaar te koppelen, die kan je dan laden met twee goedkope ladertjes. 3s packs kan je ook weer voor andere toepassingen gebruiken.

Veel F3A vliegers die 10s gebruiken stellen hun packs samen uit twee packs van 5s die ze apart laden, met twee losse laders of met een duo lader.

2 packs in serie levert dus geen problemen op? De éne beïnvloedt de andere niet door eventuele spanningsverschillen (op niveau van de packs of op niveau van de afzonderlijke cellen)?
Hoe worden die packs in de praktijk best aan elkaar gekoppeld? Met connectors (losneembaar) of vast (solderen)?

Verder tav servo's - de 50 klasse doet het prima op standaard servo's, als ze maar goed centreren, dus kogellagers en kunststof tandwielen zoals de S3001, die kost niet veel. Of de 3152 als je digitaal wilt. Dure servo's zijn een mooie upgrade als je het F3A vliegen echt blijvend leuk vind.

Metalen tandwielen is dus geen must?
 
Hoi Hans

Je kan de packs gewoon met de bekende 4mm goud kontakten aan elkaar doorverbinden.

Dus laden als twee losse packs, dan in je model de plus van het ene pack met de min van het andere pack doorverbinden. Wel uitkijken dat je dan ook niet dat aan de andere kant doet want dan ben je je stekkers kwijt, die verdampen gewoon als je sluiting maakt. ;-)

Kunsttof tandwielen hebben vaak minder spelling als metalen tandwielen, de krachten op de servo bij F3A zijn heel beperkt, je draait immers met veel servo slag (45graden op de servo) maar 15 graden roerslag (of zelfs minder). Wel uitkijken met stoten tijdens transport!!
 
Een grote, langzaam draaiende prop heeft een heel andere karakteristiek dan een kleine, snel draaiende prop. Om van de rendementen nog maar te zwijgen. Slecht rendement = meer accu nodig = extra gewicht. ...
Zolang Kv x spanning in beide situaties gelijk is, zullen beide props even snel draaien.

... Bij zulke hoge stromen moet je ook een accu met hele grote capaciteit nemen om de vliegduur te halen (minimaal dubbel zo groot). ...
Mee eens. Maar ook hier geldt het lengte en breedte verhaal. Je moet aantal cellen verdubbelen, en of je die dan in serie of parallel zet, maakt niets uit. Het gaat om de hoeveelheid energie die je meeneemt, capaciteit x spanning, en die verandert niet cq hoeft niet te veranderen. Massa van totale accu zal ook niet veranderen, behoudens wat extra verpakkingsmateriaal, stekker en bedrading.

... En dat kan lastig zijn. Je hebt dan bijvoorbeeld 2 paketten parallel nodig en dan had je net zo goed 1 8s pakket kunnen kopen....
Helemaal mee eens. Dit zijn elektrotechnische overwegingen, geen praktische F3A overwegingen.

... Kortom; een vliegtuig wat voor 8s bedoeld is moet je daar ook op vliegen. Op 4S kan ook maar dan wordt het allemaal wat kleiner.
Dat zie ik nog steeds niet in Arjan. Welke overweging(en)/koppelingen zie ik over het hoofd? Gooi ik hier wedstrijd-klassen, die ik niet ken, door elkaar?

... Natuurlijk kun je met een 4s motor die een hogere kV heeft in theorie dezelfde propellor/toeren bereiken als met 8s. je moet een motor zien te vinden die op 4s én de hoge toeren maakt én een enorme stroomsterkte efficient kan omzetten. ...
Als die motor met 8s goed werkt, is het geen kunst om daar een 4s voor te produceren, met dezelfde karakteristieken en rendement. Aantal wikkelingen halveren, oppervlak van de wikkeldraaddoorsnede verdubbelen. Maar blijkbaar zijn motoren met in die Kv range niet beschikbaar, of om andere redenen niet geschikt.

... Maar je kan dan dus net zo goed (of beter) een 8s setup nemen. In de praktijk lijkt het toch zo te zijn dat meer volts en minder amperes te verkiezen is boven minder volts en meer amperes, ook al is het vermogen in theorie gelijk. ...
Het maakt in ieder geval voor de motor en accu's (mutatis mutandis, zoals hierboven beschreven) niets uit, de enige verschillen in verliezen zullen optreden in de regelaar en de accu-draden. Waar komt dan (blijkbaar) toch het verschil vandaan?
 
Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens. Dit zijn elektrotechnische overwegingen, geen praktische F3A overwegingen.
..........
Dat zie ik nog steeds niet in Winfried. Welke overweging(en)/koppelingen zie ik over het hoofd?

(de naam is Arjan trouwens)

Nou...ik heb er lang niet zoveel verstand van als jij maar ik heb altijd begrepen dat hoe hoger de stromen, hoe groter de verliezen. En dat is gewoon zonde in een wedstrijdkist die helemaal gebouwd en ontworpen is op efficiëntie.

Als dat niet klopt heb ik wat geleerd maar dan moet je mij uitleggen wat aan deze overweging niet klopt.... :D

Ik vlieg zelf een sleper op 4s maar met hele hoge stromen. Dat is (volgens mij) een aanslag op je accu's, regelaar, motor. Als ik overnieuw kon beginnen zou ik het zeker anders doen.
 
Back
Top