Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Jasper,
die Yak is meer geschikt voor 3d. Voor F3a is de Angel als instapmodel meer geschikt![]()
Jasper,
die Yak is meer geschikt voor 3d. Voor F3a is de Angel als instapmodel meer geschikt![]()
Is niet belangrijk/relevant Hans. Als iemand een suggestie voor toestel doet dat hij op 8s vliegt, zet jij er een motor in met dubbele Kv.... O ja, enkel elektro max. 4S ...
.
Het grote verschil tussen 3d en f3a zit in de rust van het model.
Een 3d vliegtuig moet geschikt zijn voor wilde figuren en snelle veranderingen van koers.
Een F3A vliegtuig moet juist heel rustig en gracieus vliegen.
In het vliegtuig zie je dit terug door een langere romp met veel oppervlakte aan de zijkanten. dit zorgt voor een rustig gedrag op het hoogte roer en geeft veel draag vermogen voor mesklant vlucht. ook zijn de roeren veel kleiner.
Maak je nu een grapje Ron? Dat moet toch haast wel. Lijkt me wel goed om er dan tenminste een smiley bij te zetten.....Is niet belangrijk/relevant Hans. Als iemand een suggestie voor toestel doet dat hij op 8s vliegt, zet jij er een motor in met dubbele Kv.
Zie hier het antwoord op je vraag, Jasper![]()
PeanutsMaak je nu een grapje Ron? Dat moet toch haast wel. Lijkt me wel goed om er dan tenminste een smiley bij te zetten....Op 8s kun je ongeveer 1500 tot 2000W produceren. We gaan er even vanuit dat het vliegtuig dat ook nodig heeft om goed te vliegen. Op 4 cellen kun je dat nooit voor elkaar krijgen.
De stroom wordt dan ver boven de 100A
Of zeg jij dat 4s gewoon geen optie is voor TS?
En @Hans - als je lader beperkt is tot 4 cellen kan je een 8s pack samenstellen uit 2 4s packs die je dan apart laad. Het duurt even als je maar één lader hebt maar het kán. Een tweede 4s lader erbij kopen is ook alleszins betaalbaar.
Ga je voor de WindS 50e, die vliegt dacht ik op 6s, kun je dit doen door twee 3s packs aan elkaar te koppelen, die kan je dan laden met twee goedkope ladertjes. 3s packs kan je ook weer voor andere toepassingen gebruiken.
Veel F3A vliegers die 10s gebruiken stellen hun packs samen uit twee packs van 5s die ze apart laden, met twee losse laders of met een duo lader.
Verder tav servo's - de 50 klasse doet het prima op standaard servo's, als ze maar goed centreren, dus kogellagers en kunststof tandwielen zoals de S3001, die kost niet veel. Of de 3152 als je digitaal wilt. Dure servo's zijn een mooie upgrade als je het F3A vliegen echt blijvend leuk vind.
Zolang Kv x spanning in beide situaties gelijk is, zullen beide props even snel draaien.Een grote, langzaam draaiende prop heeft een heel andere karakteristiek dan een kleine, snel draaiende prop. Om van de rendementen nog maar te zwijgen. Slecht rendement = meer accu nodig = extra gewicht. ...
Mee eens. Maar ook hier geldt het lengte en breedte verhaal. Je moet aantal cellen verdubbelen, en of je die dan in serie of parallel zet, maakt niets uit. Het gaat om de hoeveelheid energie die je meeneemt, capaciteit x spanning, en die verandert niet cq hoeft niet te veranderen. Massa van totale accu zal ook niet veranderen, behoudens wat extra verpakkingsmateriaal, stekker en bedrading.... Bij zulke hoge stromen moet je ook een accu met hele grote capaciteit nemen om de vliegduur te halen (minimaal dubbel zo groot). ...
Helemaal mee eens. Dit zijn elektrotechnische overwegingen, geen praktische F3A overwegingen.... En dat kan lastig zijn. Je hebt dan bijvoorbeeld 2 paketten parallel nodig en dan had je net zo goed 1 8s pakket kunnen kopen....
Dat zie ik nog steeds niet in Arjan. Welke overweging(en)/koppelingen zie ik over het hoofd? Gooi ik hier wedstrijd-klassen, die ik niet ken, door elkaar?... Kortom; een vliegtuig wat voor 8s bedoeld is moet je daar ook op vliegen. Op 4S kan ook maar dan wordt het allemaal wat kleiner.
Als die motor met 8s goed werkt, is het geen kunst om daar een 4s voor te produceren, met dezelfde karakteristieken en rendement. Aantal wikkelingen halveren, oppervlak van de wikkeldraaddoorsnede verdubbelen. Maar blijkbaar zijn motoren met in die Kv range niet beschikbaar, of om andere redenen niet geschikt.... Natuurlijk kun je met een 4s motor die een hogere kV heeft in theorie dezelfde propellor/toeren bereiken als met 8s. je moet een motor zien te vinden die op 4s én de hoge toeren maakt én een enorme stroomsterkte efficient kan omzetten. ...
Het maakt in ieder geval voor de motor en accu's (mutatis mutandis, zoals hierboven beschreven) niets uit, de enige verschillen in verliezen zullen optreden in de regelaar en de accu-draden. Waar komt dan (blijkbaar) toch het verschil vandaan?... Maar je kan dan dus net zo goed (of beter) een 8s setup nemen. In de praktijk lijkt het toch zo te zijn dat meer volts en minder amperes te verkiezen is boven minder volts en meer amperes, ook al is het vermogen in theorie gelijk. ...
Helemaal mee eens. Dit zijn elektrotechnische overwegingen, geen praktische F3A overwegingen.
..........
Dat zie ik nog steeds niet in Winfried. Welke overweging(en)/koppelingen zie ik over het hoofd?