Indoor zweefvliegen met de Multiplex Fox

Ik heb die van mij incl motor mijn zwaartepunt zit op 1cm vanaf de LE, je zult zeggen veel te ver naar voren maar hij doet het er juist goed mee!
Ik heb hem hier laten liggen omdat iemand van de club het zwaartepunt ook zo ver naar voren had en hij vond dat ie er het beste mee vloog.

Een ander die ik ken heeft het zwaartepunt weer 1/3 vanaf de LE en vliegt ook goed. Echt proberen dus.

Van mij is trouwens aardig aan de zware kant, weegt zonder batt 90 gram (wel met verlichting), meestal vlieg ik met 300 mah dan weegt hij 110gram vliegklaar maar ook wel eens met een 700mah van 45gr.

Dan zal ik hem toch wat verder naar voren leggen. Het zwaartepunt ligt nu op zo'n 5 cm van de voorlijst (is ca 2/3!!), wat idioot ver naar achteren is. Maar het is wel in de buurt van het originele zwaartepunt, en dit zwaartepunt stond aangegeven in een artikel in één van de laatste FMT's. Ik vond het al niet zo'n logische waarde.
Ik heb nog een 2s1p300 liggen, die kan ik later dus wel gebruiken. Mooi!

Wat ik ondervonden had bij het invliegen dat ik maar heel weinig uitslag nodig had. Door te grote uitslagen remde de Fox heel snel af. Misschien nog iets om ook naar te kijken.

Mvg,

De fox vliegt nu met aangepast zwaartepunt best goed. Hij wil alleen nogal fel wegvallen bij te lage snelheid. Motortje is inmiddels onderweg uit Hongkong. Ik wil een constructie maken met een kleine afneembare pylon waarbij ik dus kan kiezen of ik met of zonder motor op de romp vlieg. Aansluiting wordt met een servostekker op de pylon en contrastekker in de romp.
En de vleugelsturing? Die werkt :p!

Nog even over die vleugelsturing... dat moet toch wel enig haakeffect met zich meebrengen lijkt me. Misschien is het een goed idee om het kielvlak te vergroten? Nou ja, kan altijd nog...
Misschien is dat wel de reden dat ze bij de Dread de vleugelsturing hebben gecombineerd met richtingsroer.

Ach, zo'n klein licht kistje zal altijd een dwarrelbakkie blijven. Ik verwacht van zoiets geen supernette gecoordineerde bochten. Nu met kleine 'rol'uitslagen lijkt het allemaal erg mee te vallen, ik geloof niet dat het richtingroer groter hoeft. Dat het principe leuk lijkt te werken vind ik al top. Filmpje volgt wel als ik de motor heb opgebouwd of als ik voor die tijd wat leuke hellingvluchtjes kan maken.

Bij de beschrijving van de dread op de site van Decker staat inderdaad dat de dread heel duidelijk over alle assen bestuurd moet worden, dus ook richting moet goed meegenomen worden. Blijkbaar heeft die kist inderdaad last van flink haken.

Dat wegvallen heb ik ook veel last van, je moet echt gas er op houden ook met landen (daarom vang ik m ook meestal:p). Waar ik wel achter ben is dat de fox ook goed snel kan vliegen, vol gas naar beneden gaat die van mij idioot hard, zal binnekort eens een filmpje maken...

Klein filmpje van mijn Foxje:
(jammer dat zo'n embedded filmpje niet in de high quality weergave kan)

Hij vliegt wel oke, maar de wind was net te weinig om hem boven te kunnen houden op dit kleine heuveltje. Op het duin zou het met deze windsterkte waarschijnlijk wel moeten lukken. Op deze manier wordt het wel echte 'sport', ik ben heel wat keren op en neer gelopen. Wat een heerlijk materiaal is dat epp toch, je kan zo'n kistje echt in iedere richting en snelheid de grond in kwakken en er gebeurt helemaal niets mee.
Gooien, filmen en sturen tegelijkertijd valt overigens niet mee :eek:.

Conclusie van vandaag: de vleugelsturing werkt prima!

Laatst bewerkt door een moderator:
Klein filmpje van mijn Foxje:
(jammer dat zo'n embedded filmpje niet in de high quality weergave kan)
1M-Mgoq5x_o[/media] een linkje van hetzelfde filmpje maar dan van betere kwaliteit. 8O ;)

Wel een interessante optie om zo de vleugels te bewegen. Maakt de constructie wel kinderlijk eenvoudiger in plaats van al die roeren snijden en stangetjes langs/door de romp. ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Han Veldhuis lokatie modelvliegclubnijverdal Ramon Wind foxje met raket aandrijving[/QUOTE zei:
Kun je plaatjes wat maken van de plaats van de motor en hoe je hem er onder hebt zitten.

Zelf het wiel uitvinden kost ook weer zoveel tijd en vliegtuigjes ;-).

Dat is al gevraagt geloof ik ergens in het draadje (kan niet zo gauw de post vinden). Het is deze dacht ik die je bedoelde RCtechnics Internet Store

Ik heb gister avond nog samen met iemand nachtgevlogen met de fox! Leds er op en gaan... meerdere crashes gehad omdat we soms niet zagen hoe die nou vloog, maar niks aan de hand met de fox.

Ik heb nog even een vraag voor de gemotoriseerde fox gebruikers.
Hoe hebben jullie je motor vast gezet in de neus?

Ik vond dit een heel vervelend klusje om de motor goed en sterk te bevestigen. Bij een crash op zijn neus gaat bij mij het plaatje waar de motor op vast zit telkens los. Hier nog even een foto
dsc04020lh0.jpg

dsc04018ut3.jpg

Die kennis van mij heeft hem vast gemaakt aan een soort huls die andersom in de neus zit de huls is van een starter voor tlbuizen.

Ik wil dit even weten omdat mijn fox het al aardig te voorduren heeft gehad en ik binnekort een nieuwe hele nette wil bouwen en die verbeteren op de zwakke punten die ik bij deze ben tegengekomen.

Toch de knoop toch maar doorgehakt....
Volgende week even bij Q langs en dan een Fox ophalen :D

Ik wil er een zwevertje van maken, gewoon hoogte en richting aansluiten.
Eigenlijk wil ik hem maken met wat budget onderdelen, dit is gewoon voor de fun en misschien beland hij wel in de sloot bij het helling zweven ofzo :roll:

Maar nu vraag ik me af welke ontvanger kan werken op 1S lipo ?
Ik heb er diverse thuis liggen. Een Hitec Feather 4 kanaals en een Corona 4 kanaals.(met kristal)
Ik kan nergens vinden of die dingen werken op een 1S lipo.

Daar komt bij, op welk kanaal moet ik de dan de accu aansluiten ?
Er staat me nog iets bij van vroeger dat dat op elk willekeurig vrij kanaal kon, alleen helemaal zeker weten doe ik dat niet meer.

Werken trouwens de 3.50 dollar servotjes ook nog goed op een 1S lipo ?

Alvast bedankt,

René

Ik heb die corona 4 kanaals kristal ontvangers en die werken prima met 1 cel lipo's

Mijn foxje is ook langzaam minder mooi aan het worden.
Die manier van fotor vind ik er echt gaaf uitzien!

Rene, volgens mij werken de meeste ontvangers en servo's goed op een 1s lipo. Minimale opgegeven spanning is meestal 4V, maar daaronder kan ook nog wel. De Corona's doen het in ieder geval (heb ik ook goede ervaringen mee).
De accu kan je inderdaad op elk gewenst kanaal van de ontvanger aansluiten, de + en - polen van de ontvanger zijn nl allemaal onderling verbonden. Als je alle kanalen bezet hebt met servo's kun je zelfs de accu samen met een servo op één kanaal zetten met een Y-kabel.

Back