Ik zit in de knoop

Goede dag allen

Zijn er mensen die ideen hebben voor een werkende koppellier op de schaal 1:50. Of dat iemand een tekening of foto's er van heeft. Ook zijn alle ideen zijn welkom om een mechanisme temaken zo dat ik de bakken op afstand kan koppellen. Alles is welkom.

groetjes huub

Huub,

vervelend om te lezen dat je in de knoop zit. :wink: Gelukkig zijn er hier op het forum een heleboel hulpverleners.

Laat ik beginnen met een medicijn:

(een plaatje en een praatje:)
duw.jpg

Links zie je de duwboot en ervoor (nu) 2 bakken.
Elke eenheid is voorzien van hetzelfde, waarbij aangetekend moet worden dat de duwboot uiteraard voorzien wordt van de sturende servo. Deze is bij de overige bakken de doorlopende stuurstang geworden.

In het rechter plaatje kun je zien wat mijn idee is in detail:
De servo stuurt een stang aan (die de volgende bakken ook aanstuurt)
Op de stang zit een pen die in een sleufarm op een scharnier zit. Dit scharnier stuurt een stang, die op zijn beurt de koppelhaak stuurt. Deze valt (uitgestuurd) om de pen die achter in de bak zit.

De hier boven beschreven scharnieren zitten precies zo voorin elke bak. Je kunt dit dan (theoretisch) oneindig herhalen.

Aan de anderen om aan te vullen en of te wijzigen.

(edit) terug lezende lijkt het me beter om de neutraalstand zo te maken dat de koppelhaak in de vaste (gekoppelde) positie is, in plaats van zoals deze nu getekend staat.

Wim

Hoi Wim

Ten eerste bedankt dat je met me mee leeft. Dit is een begin voor mijn probleem. Ik hoop dat we er verder op kunnen borduren. En dat er nog meer mensen zijn met dit soort ideeen. Ik sta voor alles open.

Nog even een kleine aanvulling van mijn kant:

Die hartlijn had ik er op getekend omdat ik het geheel aan 2 kanten had bedoeld. De linker kant gespiegeld van de reeds getekende.

Wim

Hoi wim

Dat had ik al in de gaten.Het enigste wat je wel in de gaten moet houden, is dat je de haken in spiegelbeeld tegen over elkaar zet. Want als je met 4 baken gaat varen. Niet als je achteruit vaart dat er 2 baken nog recht door gaan. Maar het idee is goed. zelf zat ik aan kantel mechanisme te denken, met een T stuk. Maar daarom heb ik deze topic aan gemaakt. Hoe meer zielen hoe meer ideen.

groetjes van huub

Inderdaad, de haken moeten met de openingen naar elkaar wijzen, om losglippen te voorkomen (bijvoorbeeld in een bocht)
Een vertikaal systeem heeft nadelen bij golfslag (zelfde als bij de bocht in mijn voorstel met maar 1 haak)

Nou, laat de anderen ook maar eens komen met hun voorstellen.
We wachten af.

Wim

Zou dit het enige zijn wat bedacht kan worden Huub? :roll:

Er zijn nog weinig reacties :(

Of zijn deze ideeen zo goed :wink:

Wim

een goed principe
maar als je de duwboot alleen wilt ontkoppelen worden ook de bakken onderling van elkaar ontkoppeld door de stuurstang en is dat de bedoeling ?
Ko

Da's een goeie Ko!
Even niet over nagedacht.

Misschien een systeem met een duwstang, zodat het voorste deel wel vast blijft zitten...

(Even deze gedachte laten bezinken. Kom er op terug.)

(Tenminste: wanneer ik er een oplossing mee weet te vinden :wink: )

Wim

Hallo
Ik kan me herinneren dat ik
de begin jaren tachtig
Er een persoon was die had een duwboot gebouwd
genaamd Thor.
En de koppeling van de bakken aan de duw boot deed hij via een magneet systeem.
Nu ben ik zijn naam kwijt.
Maar als je contact opzoekt met de modelbouw vereniging Replica
te Werkendam misschien dat zij je verder kunt helpen.
Misschien is dit ook wel een idee
Werken met een magneet systeem
Groetjes Nick

koppelsysteem.jpg

de bak links heeft een pen (of meer) met een gleuf. in het gat in de duwboot zit een haakje dat middels gewicht of een veertje in het gleufje valt zodra de boten gekoppeld worden. om de boten te koppelen hoef je dan alleen maar tegen elkaar aan te varen. om weer te ontkoppelen kun je middels een touwtje het haakje optillen zodat de bak weer los komt.

door een stoot-stang zou je ook nog haken in de bakken kunnen maken.

Groeten Halmar

Halmar
bij jouw systeem zal je dan moeten zorgen dat de bak en duwboot altijd op dezelfde hoogte ligt , dus zou je het vertikaal moeten maken en dan kom je weer op het eerste principe uit
Ko

@huub de jong :oops:
Hallo Huub even en uitleg mijner zijds.
Doe het magneties. :idea:
En dan volgens mij op deze manier.
Noord en zuid trekken elkaar aan he dat is bekend :roll:
Als je nu aan de duwbak een permanent magneet plaats.
En op de boot een elektro magneet die als je deze er spanning opzet :dat dan de polen gelijkwaardig worden zo dat deze elkaar dan afstoten
Het is maar een idee hoor maar wie ben ik he. :D :D :D :D

Het idee van de heer van Gent is zo gek nog niet. Even daar op voort borduren:
duw2.jpg

In de duwboot zit een accu/schakelaar (rc bediend); nummer 1. De spanning gaat naar een verende pen (2) die contact maakt met een vangbakje (3). Door snoer (4) gaat het signaal door naar de voorkant van de bak en zo verder.
Van de pen gaat het signaal ook naar magneten (5). Deze staan tegenover de stalen plaatjes (6) in de bak. Na de magneten gaat het signaal naar de 2e pen (rechts) en terug naar de accu.

Wim

moeten de bakken ook nog afzonderlijk van mekaar kunnen draaien? dus een scharnierende beweging?

en ik denk niet dat de voeding overdragen via pennen zal gaan werken aangezien het contact niet trefzeker genoeg zal zijn

Wim
een goed idee
alleen zijn er elektro magneten van 6 of 12 volt
en zo ja trekken die dan veel amp. op je accu.s
ik zoek namelijk ook zo iets om te takelen op afstand
Ko

Hallo
Dat is wat ik precies bedoelde in mijn eerder voorstel.
Via een magneet systeem.
Ik heb het indertijd zien werken en het was perfect.
Succes ermee.

Ko van Dixhoorn :oops:
Hallo kO MIJN UITLEG WORDT WAT VERKEERD BEGREPEN: HIER ER KOMT HELEMAAL GEEN MECHANISE BEWEGING AAN TE PAS. EN HET STROOMVERBRUIK IS NIHIL DAAR HET ALLEEN INGESCHAKELD WORD OM TE ONTKOPPELEN :D :D

Heer van Gent,

Ik heb uw 1e antwoord even opnieuw gelezen.

Ik ben (naar aanleiding van dit antwoord van u) direct aan het denken geslagen en heb iets anders bedacht, op basis van een electromagneet. Dit idee heb ik hiervoor al neer gezet.

(Heer van Gent: het onderstaande is even voor de duidelijkheid van de andere lezers:)

UW idee gaat uit van de aantrekkingskracht van de permanente magneet die in de bak zit. In de duwboot zit een electromagneet, die, wanneer de spoel NIET bekrachtigd is, dient als "metaal" om aangetrokken te worden door de permanent magneet.

Wanneer er spanning op de spoel (van de electromagneet) gezet wordt, stoot deze de permanent magneet af. (Even uitzoeken hoe de stroom moet lopen; stoot deze niet af, maar trekt extra aan: even spanning omdraaien.)

Zo lezende lijkt dit het waard om even te testen. Magneetje zoeken, spoeltje maken (of bv. een relaitje slopen) en proberen maar!

We horen wel!

Wim

Back