Ik ga vandaag RC-varen, wie gaat er mee? (oftewel, het "vaarpool-topic")

Geweldig, heeft heel wat inspanningen gekost, maar dan heb je ook wat. Ziet er heel ontspannen uit allemaal. En die BOXER blijft ook geweldig. Niets ten nadele van de andere modellen.
 
Ook voorbije week hebben we gevaren , een beetje frisser maar lekker in het zonnetje .
Groetjes
Ronny
DSCN3339.JPG
DSCN3344.JPG
DSCN3349.JPG
DSCN3350.JPG
 
Ronny, Nog altijd een van mijn favorieten, die boten van Gerling en Letzer. Werd er als kind van een jaar of 10 mee geconfronteerd en vond dat ze iets uitstraalden. Wel even de ankerbal weghalen als je aan de reis bent. :) Fijn dat je zo kunt genieten van je mooie vaarplek. En wij van de plaatjes natuurlijk. Gr. Klaas.
 
Nog altijd een van mijn favorieten, die boten van Gerling en Letzer.
Hey Klaas , deze Gerling is van een medelid van onze vereniging .
Ikzelf ben bezig aan de Martine Letzer , het zusterschip van de Gerling .
Overgekocht voor enkel Euro's nadat de eigenaar hem had laten vallen en het niet zag zitten om te herstellen .
Het zijn geen kleine slepers , 130cm X 35 cm , maar ze zijn wel mooi .
Hierbij enkele foto's van de herstelling die ik bezig ben .
Groetjes
Ronny
DSC_0092.JPG
DSCN3258.JPG
DSCN3270.JPG
DSCN3275.JPG
 
Voor mij is dat een beetje groot Ronny. Raad je aan de hak van het schroefraam deelbaar te maken opdat het roer kan worden weggenomen om de schroefas te trekken. Bij mijn 44 jaar oude Bugsier 3 kan dat alleen binnendoor. Gaat wel, maar dan moet wel de boot leeg. En dat is bewerkelijk. Nu demonteer ik de motor na een vaarseizoen en trek de RVS zover naar binnen dat ik vanaf de achterkant de uierzalf kan aanvullen. Veel draaiuren maakt het niet, maar tijdens het vaarseizoen drukt het water de uierzalf zachtjesaan naar binnen. En dat gaat ten koste van de smering van het achterlager. Verder nooit water in de boot. En met 4,5 kg een handzaam ding. Succes met de restauratie en veel vaarplezier. Gr. Klaas.
 
Raad je aan de hak van het schroefraam deelbaar te maken opdat het roer kan worden weggenomen om de schroefas te trekken
Hey Klaas , deze slepers waren voorzien van een kokerroer zodat de as ten allen tijde er uit kan genomen worden .
Ook het kokerroer blijft demontabel via enkele inbusboutjes , wij varen nogal veel op de vereniging en dan is het nodig om regelmatig onderhoud uit te voeren .
Maar bedankt voor de bezorgde reactie , zoiets is altijd leuk om te zien hoe men andere modelbouwers wil helpen .
Groetjes en hou het gezond
Ronny
www.mothvzw.be
 
Fijn Ronny. Zat aan mijn eigen bootje te denken, maar dat is nog een oud ontwerp van Schichau. Daarvan zijn dacht ik een viertal naar Antwerpen gegaan. Ze zijn later ook in België gebouwd en doorontwikkeld. Moet ergens nog een paar foto's hebben en die boot heeft inderdaad een roer met straalbuis. De eerste serie was ook vrij rank en heb ergens gelezen dat de Belgen de sleephaak lager hebben gezet. Hierbij nog een plaatje uit 1976. Sleepdraad net uit het midden, maar toch al slagzij. Als sleepobject een bak van zo'n 60 kg. Gr. Klaas.

1976 Bugsier 3 a.jpg
 
Hey Klaas , inderdaad , deze slepers gingen vlug slagzij . Dat is ook de reden waarom ze de sleephaak lager hebben gezet en helemaal achteraan een kleine lier .
Met deze lier konden ze de sleepkoord meer naar achteren houden zodat de achterzijde in de richting van de sleep werd getrokken ipv dat er slagzij werd gemaakt .
Deze slepers waren vooral in gebruik bij de familie Letzer en Gerling die de namen toevoegden van hun vrouwen en zonen .
Ik weet dat de Firma Letzer is opgericht door een zekere Muller uit Rotterdam die daar ook een sleepvaartbedrijf had .
Later toen Letzer een vijftiental slepers bezat die vooral in Antwerpen werkten , is begin 1900 , een nieuwe maatschappij opgericht door Muller en Letzer , URS , Union Sauvetage et Remorquage .
Deze maatschappij URS is enkele jaren geleden ook overgenomen door het welbekende SMIT doch vaart nog steeds onder de naam URS .
Een klein beetje geschiedenis is altijd leuk bij een modelboot , het legt een ziel in de modelboot .
Groetjes en hou het gezond
Ronny
Bekijk bijlage 406498 Bekijk bijlage 406498
Martine Letzer 1960.jpg
 
Boven het rode bord met "Pive eigendom verboden toegang" zit een bodje met "Mondmasker verplicht op dit terrein".
Is het laatste voor het niet laten zien, dat men loopt te kwijlen?
Wat een mooi terrein.
Groet, Henk.
 
Wat een mooi terrein.
Bedankt Henk , we doen ons best om er iets moois van te maken .
Achter de bomenrij die je achteraan ziet op de foto , daarachter is ook nog een groot modelvliegveld van MASH .
Dit is een grote modelvliegclub die al jaren bestaat en is te vinden op www.mash.be
En achter onze vaarvijver tot aan de tennishal die je ook nog net op de foto ziet , daar komt nog een RC buggypiste en crawlerparkoer , althans de aanvragen zijn binnen heb ik vernomen .
Zo drie modelbouwtakken , varen , rijden en vliegen op een wandelafstand van mekaar zal je niet vlug tegenkomen .
Groetjes en hou het gezond
Ronny
www.mothvzw.be
 
Menno, Wat staat bij dit jacht(je) in de vetloods? Gr. Klaas.
 
Bedankt voor de info Menno. Dacht dat het een nieuwe mini van je was. Gr. Klaas.
 
Hier ligt er nog eentje + regelaar als reserve voor tanker (avatar) en coaster. Ben reuze benieuwd naar de prestaties van die dingen in Herby zijn slagschip. Gr. Klaas.
 
Back
Top