Ik begin steeds meer te twijfelen om te herintreden

Bertus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Zoals de titel zegt maar dan in andere bewoordingen.
De hobby begint weer steeds erger te kriebelen.
Als zou ik weer gaan beginnen heb ik 1 doel aan mezelf op gelegd, en dat is: het moet zo goedkoop mogelijk.
Wat wil ik? Een elektro motorkist van groter dan 150 cm spanwijdte.
Zelf vind ik de tiger van Carl Coldberg erg leuk.
Maar dan een zender die goedkoop is en ik begrijp (van de taranis begreep ik totaal niets)
Liefst dat ik kan zien hoeveel energie er nog in de accu zit.
Waar moet je verder tegenwoordig aan voldoen?
Ik heb wel eens gelezen dat je een nummer nodig heb.
Zo ja hoe kom je daar aan?
Welke accu soort gaan het langste mee?
Nogmaals alles moet lowbudget.
Ik zeg niet dat ik echt begin maar na de sleepmeeting in Kampen is het extra gaan kriebelen.

Anders kom je eens spieken bij ons..
MV europoort, rotterdam kant heinenoord tunnel

Qua toestel:
ligt er een tikkie aan of je ff wat opfris momenten nodig hebt, of je het examenprogramma zo kunt vliegen.
ik heb vaker herintreders aan de kabel gehad, 20+ jaar..
dat leert snel, maar een paar ingrepen heb je vlot
na een paar vluchten zie je dan de ervaring toch weer inkomen
Of je inderdaad meteen hout gaat, of eerst even simpel schuim, zijn van die leuke keuzes :D

Je hebt gewoon ff een paar mensen om je heen nodig die er even doorheen lopen.
Spectrum en futaba zijn in de regel goed te volgen.
Welke je meer ligt, dat is je eigen keuze natuurlijk.
beide merken hebben goedkope opties, tot heel duur.
voor vliegtuigen is het vlot goed.

Telemetrie: leuk, maar dat maakt het verhaal wat duurder.
Persoonlijk doe ik het "ouderwets"
een gefundeerde gok via Ecalc.ch qua verbruik en vliegtijd
daar ga ik ruim onder zitten. Dus als ecalc 8 minuten aangeeft, pak ik 5 minuten.
daar vlieg ik een paar accu's mee.
thuis op de lader zie je wat er echt verbruikt is.

Dan na een paar vliegdagen, met wat wind, andere gas standen, dan weet je of er een minuut bij kan.
Telemetrie vind ik een reserve iets, een backup.
handig. moet niet je uitgangspunt zijn.
Je hebt ook voltage piepers, die maken gewoon een hoop herrie als de accu leeg raakt.
mijn zender heeft het, maar heb een hoop ontvangers die het niet kunnen.
persoonlijk mis ik het niet..

accu: Denk tegenwoordig dat Lipo het wel is.
als je er goed mee om gaat, gaat dat wel een paar jaar mee.
Wel even opletten dat je ook een goede lader nodig hebt.
maar daar heb je ook veel opties in tegenwoordig.

Wat heb je nodig buiten een toestel/zender:
RDW nummer: aanmelden als drone piloot bij de RDW.
1x per jaar wat geld die kant op, mag je nummer een jaar extra mee.

A1/A3 certificaat: online of echte cursus..
een tijd kon je via ierland gratis dit certificaat halen
in nederland ben je wat geld kwijt
volgens mij is er nog wel een gratis optie, maar daar ben ik verder niet meer in thuis

Veel clubs hebben een clubbrevet / knvvl brevet.
an sich niet lastig, gewoon ff laten zien dat je de praktijk onder controle hebt

ga je wildvliegen, moet je ff wat meer checken. mag op voldoende locaties, maar ook op een hoop locaties niet.

Ja Bert, ik zit er ook over te twijfelen, maar dan alleen maar in de sub 250 gram klassr zodat het hele brevet en dat rdw gebeuren niet nodig is. En je kan dan overal snel je rondjes vliegen. Simpele zender die lijkt op speelgoed is voldoende en toestellen genoeg die daaraan voldoen.

Ja Bert, ik zit er ook over te twijfelen, maar dan alleen maar in de sub 250 gram klassr zodat het hele brevet en dat rdw gebeuren niet nodig is. En je kan dan overal snel je rondjes vliegen. Simpele zender die lijkt op speelgoed is voldoende en toestellen genoeg die daaraan voldoen.
Ik wil echt als ik al ga vliegen boven de 150 cm.

Student@
Het zal tweedehands worden anders kom ik niet met lowbudget uit.
Heinenoord zit wel een heel eind uit de richting
Ik woon in de krimpenerwaard.
Het liefste zou ik een fietskar maken en met de fiets gaan.

in zoverre zit ik persoonlijk ook eerder op "team Bertus"
sub 250 gram kan alleen als het helemaal niet waait... wat het nou net best vaak doet.
met 150 + span komt dit in de regel wel goed

voor het achterhoofd, je meld wel vaak een budget, maar niet de omvang
er zijn velen die een mede hobbyist willen helpen, maar zonder richtgetal wordt dat spannend
zitten we aan 100 eur voor alles te denken? of 1000 ?
weet je natuurlijk zelf ook, voor 100 is het heel spannend. 1000 best simpel

Haha het zal er tussin ergens zitten.
Eerst wil ik weten wat de vaste kosten zijn zoals het nummer.
Ik ga nu eerst op zoek naar de rdw maar ik wil geen drone maar een vliegtuig.
Kijken of ik daar wat wijzer uit word.

Haha het zal er tussin ergens zitten.
Eerst wil ik weten wat de vaste kosten zijn zoals het nummer.
Ik ga nu eerst op zoek naar de rdw maar ik wil geen drone maar een vliegtuig.
Kijken of ik daar wat wijzer uit word.

Ik wil je best helpen met een Graupner zender en een Graupner lader, drie cellen lipo's, een kist .................
Alles tegen voor mij bodemprijzen. Maar je moet wel een budget hebben. Een paar honderd euro heb je zeker nodig.
Mijn inschatting: zender 75 euro. kist 150 euro. lader 25 euro. twee lipo's 40 euro. Dan zit ik al gauw op 300 euro. Beetje speling incalculeren,
maakt samen 400 euro. Hoe groter de kist hoe duurder.

Hoho niet te snel.
Ik wil voor de lol lowbudget.
Ik zou het dus via marktplaats doen maar op het gemakje aan.
Ik heb bijna nooit iets tweedehands gekocht in de modelvliegerij.
Mocht ik echt weer gaan beginnen is dat de kick voor me.

Nogmaals he ik twijfel.;)

En de twijfel neig nu al eerder naar nee dan ja nu ik al helemaal verdwaal bij de rdw.

Wat houd onderstaand allemaal in?

full

Er valt weinig te verdwalen bij de rdw. Tot nu toe hoef je in NL alleen een exploitantnummer te hebben. Dat kost dacht ik 23 euro per jaar.

Daarnaast natuurlijk het lidmaatschap van de vereniging + eventueel knvvl kosten. Dat is het...

Grt,

Arnoud.

Maar dan een zender die goedkoop is en ik begrijp (van de taranis begreep ik totaal niets)
Toch is die Taranis je beste gok als het low budget moet, en het is ECHT niet zo heel erg moeilijk, ZELFS IK begrijp die dingen...

Je moet er even voor gaan zitten. En verdorie, desnoods stap ik een keer op de brommer en spendeer er een dagje aan.

Nogmaals he ik twijfel.;)

En de twijfel neig nu al eerder naar nee dan ja nu ik al helemaal verdwaal bij de rdw.

Wat houd onderstaand allemaal in?

full

Een vliegbewijs is UITSLUITEND nodig als je NIET bij een club vliegt.
Indien je bij een club vliegt is een registratienummer (exploitantnummer) voldoende. Dat is éénmalig aanvragen, EEN nummer wat voor al je vliegtuigen van toepassing is.
Jaarlijks verlengen.
Kost inderdaad in de orde van grootte van 2 tientjes per jaar.

Als je low budget wilt vliegen, ach... Een Charter met rolroeren en een 8,5 cc viertakkie op peut, goedkoper kun je ECHT NIET vliegen: voor 40 cent aan brandstof vlieg je minimaal 3 kwartier en heb je vermogen ZAT...
Calmato met 8,5 cc tweetakt op benzine drinkt iets meer, maar haalt nog steeds 30 minuten op 50 cent aan peut.
Die bedragen haal je niet met accu's (twee goede vliegaccu's plus een degelijke veldlader kun je denk ik 75 liter benzine voor kopen, da's 300 uur vliegen, en 300 uur haal je niet met die twee accu's).

Laatst bewerkt:
Dat is alvast duidelijk.
Ik ga er heeeel goed over nadenken.
Als ik een besluit genomen heb kom ik er op terug.
De taranis begrijp ik echt niet.
Dat was 1 van de vele redenen waarom ik gestopt ben.

Lowbudget en rc vliegen .
Het kan spectrum wordt genoemd , uit persoonlijke ervaring en gedeelde ervaringen , laat het links liggen . Futaba zenders zijn goed ,redelijk voordelig aan te komen . Telemetrie ,dat is best een minpuntje bij futaba. Frsky is een zendermerk met veel mogelijkheden . Ervaring heb ik er nul mee . Wat ik op het veld merk zitten velen nog best met de materie te klooien .
Jeti zenders eerste generatie komen nu voor relatief lage prijzen op de markt . Programmeren is aardig intuïtief. Ontvangers zijn 12 euro per kanaal . Telemetrie via losse sensoren .
Radiomaster is een cloon van futaba . Maar dan prijs gunstiger .
Waar kies je voor , voor bodemprijzen en toch teleurstelling . Of spaar je liever door en oriënteer je wat verder en koop je kwalitatief beter spul .waar je schik van gaat hebben .
Toestel boven de 150 cm , zou ik ook doen , groter vliegt beter op marktplaats staan genoeg toestellen ,maar met een vraag hier denk ik dat je ook geholpen wordt ,met wat pech ook aan zendapparatuur .
Accus ga voor lipos . Gebruikt is hier een gok .
Laders daar is een legio in verkrijgbaar .
Bij mijn weten heb je zonnepanelen ,dus het laden is voor jou binnen budget :) .

Een zender is heel persoonlijk.
Wat de een heel fijn vind is voor de ander onprettig.
Voordat je een zender koopt, houdt hem even vast, ligt hij voor jou prettig in de hand?
Scroll ook eens door de menu's, is dat wat voor jou ? Of verdwaal je direct ?
Een zender met een manual waarin de software beschreven staat biedt dan uitkomst. Soms zijn er ook op youtube filmpjes beschikbaar.

Grt,

Arnoud.

Het butget is niet omdat het moet, maar omdat ik het leuk vind.
Voor de taranis had ik altijd futaba en dat beviel met perfect.
Ik heb al aardig wat info zo.
Ik ga marktplaats in de gaten houden en als er echt iets langskomt wat ik echt niet laten kan hap ik misschien toe.

De graupner set bevalt mij goed, nu een uitgebreide zender(mz-24) maar de mx-12 bijvoorbeeld is nog vrij goed te begrijpen.
En toch wel wat opties voor allerlei modellen.
Maar je kan er nooit universele, budget ontvangers voor kopen.

En betreft vliegtuig, geen schuim model begrijp ik?
Vorige week op h.... k... een volantex zwever van 2,4 meter spanwijdte gekocht inclusief elektra voor 130 euro.

Laatst bewerkt:
Het butget is niet omdat het moet, maar omdat ik het leuk vind.
Voor de taranis had ik altijd futaba en dat beviel met perfect.
Ik heb al aardig wat info zo.
Ik ga marktplaats in de gaten houden en als er echt iets langskomt wat ik echt niet laten kan hap ik misschien toe.
Dan zou ik voor futaba gaan . Dat ken je nog .
Dat is als 1 plus 1 toch 11 is .

Back