Iemand al evaring met de dl30

Hoe sluit de je ontsteking nu precies aan?


Er zitten 3 servo draden op:
zwarte is volgens mij voor die toerental meter.
Maar ik neem aan dat je dat alleen kan aflezen met een speciale zender ofzo?
Er zit wel een sensor bij de motoras.... maar hoe af te lezen?

Verder zit er nog een blauwe en rode uitgang op.

Rood is volgens mij alleen voor naar een 4.8-6v accu.
Waar is die blauwe dan voor?

Volgens mij is alleen de rode genoeg toch om te lopen?
of ontgaat me iets?
 
Hoe sluit de je ontsteking nu precies aan?


Er zitten 3 servo draden op:
zwarte is volgens mij voor die toerental meter.
Maar ik neem aan dat je dat alleen kan aflezen met een speciale zender ofzo?
Er zit wel een sensor bij de motoras.... maar hoe af te lezen?

Verder zit er nog een blauwe en rode uitgang op.

Rood is volgens mij alleen voor naar een 4.8-6v accu.
Waar is die blauwe dan voor?

Volgens mij is alleen de rode genoeg toch om te lopen?
of ontgaat me iets?

Servo snoer zwart/rood/wit is voor de sensor op de motor
stekker rood/zwart is voor de accu en daar kun je een schakelaar tussen zetten voor de ontsteking aan en uit te zetten
 
heb op mijn cdi 3 stekkers 1 voor de voeding zwart/rood 1 voor de sensor zwart/rood/wit
en ook een zwart/rood/wit draad maar daar hangt een label aan met de tacho
is voor de toeren teller
mijn dle 30 loopt trouwens perfect ook stationair loopt hij mooi
trilt wel wat maar geen klachten voor de rest
iemand ervaring met het maken van een pitts demper??
kan geen reso kwijt op mn vliegtuig
of ik moet hem er ondebouwen maar vindt dat niet zo mooi
 
Welke prop zou het beste zijn om de motor te roderen?
Ik had gedacht aan een menz 19x8, zou ik deze prop later ook kunnen gebruiken om wat 3D (hoveren, harrier, meskant, ...) te vliegen?

Jasper
 
DLE (ding long engines) was voorheen DL (engines), dus dezelfde fabrikant. DLA is een kopie van de DLE gemaakt door een chinese distributeur die het niet met DLE eens is (voor zover ik weet)

Maar weet iemand een leuke bocht & uitlaat combo voor de DL30 die niet té duur is?
 
ik heb een hatori demper gebruikt
is eigelijk voor een 26 cc nitro maar de maten komen aardig overeen
loopt heel mooi stationair pakt goed op
maar heb er nog niet mee gevlogen dus kan niet zeggen of hij goed is
maar denk dat het geen probleem is want hij pakt beter op en loopt mooier als met t standaard potje
en daar bij nog eens lekker stil ook
 
Ik heb vandaag gevlogen met een KS 4 kamer demper en 19x10.

Motor kan volgens mij nog wel een zwaardere prop hebben.


Zit op een 1.85m pilot rc kist.
Meer dan power zat.
Maar denk dat hij wel over de 80Db gaat.

Binnenkort even meten en evt ook met 17x10 prop 3 blads.
Als ik er ver over zit kwa Db dan gaat hij op rubbers.


Maar zeker een mooi motortje
En als dat niet genoeg is of hij zit er maar iets over dan gaat de gas servo iets terug.
Kan makkelijk want ik kon aardig door vliegen op 1/3 gas.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Heb zojuist mijn dle30 ontvangen,
In de handleiding staat er dat je tijdens het roderen moet shockabsorbeerders gebruiken anders gaat hij kapot ofzo:

3、请注意:如果要在试车台上磨合或测试发动机,必须有很好的减震装置,否则可能
导致发动机部分零件的损坏,最好把发动机安装在飞机上进行磨合。​
During the break-in process, engine must running with shock absorber installed.​
Or the engine will be seriously damaged by vibration.

Is dit echt nodig?

Jasper
 
deze DLe draaide de eerste vlucht perfect, slaat direct aan enzo,

2de vlucht zat hij onder de grond en zo kwam hij eruit!...
zeer spijtige zaak voor een talentvolle jonge gast die 2maand op de boer zijn hof gewerkt heeft voor dit toestel en amper 2vluchten heeft kunnen maken...

oorzaak... geen idee ik stond erbij plots niets meer en volle motor naar beneden...
jasper... niet opgeven zou ik zeggen

P1020406.JPG



P1020413.JPG


hier zit motor ontsteking enzo nog onder de grond...

P1020414.JPG
 
Erg jammer van die yak :(,

wat ons wel opviel is dat bij meer dan 3/4 gas de motor hetzelfde aantal toeren draaide. Hebben jullie dit ook?
 
Geen last van misschien zit je gashevel maximaal en drukt je sero nog door.
mischien buigt de draad iets die de hevel aanstuurt. Dan lijkt het natuurlijk of je laatste gas rage niks doet.

Of gaat de gas hevel nog op en neer maar geen extra toeren?
 
We hebben 2 dle30's gekocht en allebei maken ze niet meer toeren wanneer ze hoger gaan dan 3/4 gas.(de gasgevel gaat op en neer dus geen buigende push rod of gevel die ten einde zit)
 
idd, had ik ook met de raven eerst, wacht totdat de motor zijn eerste 10liter heeft gedraait, eventueel aan de servo een gaatje naar binnen en als je kan kun je uw gascurve aanpassen, hiermee is het probleem opgelost hoor jasper.
 
We hebben 2 dle30's gekocht en allebei maken ze niet meer toeren wanneer ze hoger gaan dan 3/4 gas.(de gasgevel gaat op en neer dus geen buigende push rod of gevel die ten einde zit)


Het is natuurlijk wel zo dat bij een bepaald koppel je de max power hebt.
Dus van half naar 3/4 gas veel toeren verschil en van 3/4 naar vol
is het een stuk minder.
Met een electromotor loopt dit veel meer linear op.

Maar helemaal geen meetbaar verschil....
Dan zou ik de gascurve aanpassen.
Je verhelpt het niet maar dan reageert hij voor je gevoel over de hele linie meer gelijk verdeelt

Als hij is ingelopen zal het ook nog wel wat beter worden denk ik.
 
Laatst bewerkt:
@Chris Spijtig van de Yak.

Met mijn DL50 heb ik een ongeveer gelijk probleem qua gascurve, alleen zit er nog wel zo'n 150 toeren tussen 3/4 en vol. Ik heb het opgelost door een 5-punts mixer in te stellen op het gas kanaal. Op het grafiekje kan je dan zien dat de lijn vlakker loopt dan normaal (zo'n 30 graden, 45 is linear) en vanaf 4/5 in een flinke bocht naar de 100%.
Zo is dus mijn gasschuif bij half gas maar zo'n 35% open, en bij vol staat ie wel helemaal open, zo krijg je een mooie gascurve.
 
Back
Top